رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633444

راستی آزمایی ادعای مدارس بصورت آنلاین

در این مقاله راه‌های راستی آزمایی ادعای مدارس بصورت آنلاین را بررسی خواهیم کرد.

 سعی ما بر این است که راه حلی ارائه دهیم که مشخص کند آنچه درباره یک مدرسه در وب سایتها یا شبکه‌های اجتماعی نوشته شده است درست است یا خیر. سری به شبکه‌های اجتماعی خواهیم زد. شبکه اجتماعی مدرسه کلوب را معرفی می‌کنیم. از لیست مدارس تهران و لیست مدارس کشور برای راستی آزمایی کمک می‌گیریم. ماژول مدرسه یاب را معرفی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم با مقایسه بهترین مدارس تهران از طریق مدرسه کلوب شیوه راستی آزمایی پیشنهادی خود را محک بزنیم.

با ما همراه باشید.

تاثیر فضای مجازی بر زندگی ما.

تاثیری که فضای مجازی بر جهان ما گذاشته است بسیار بیش از آن است که خود تصور می‌کنیم. یکی از متخصصان و کارشناسان فضای مجازی جمله‌ای را بیان داشته است که حتی فکر کردن به آن به نظر ترسناک می‌است. او می‌گوید:" این فضای مجازی است که غالبا برای ما تصمیم می‌گیرد. ما تنها مجریان تصمیمات آن هستیم". این جمله متعلق به قبل از ورود هوش مصنوعی به فضای مجازی بود. حال تصور کنید که دامنه این نفوذ تا کجا خواهد رفت.

بسیاری از مردم برای خریدهای روزمره به فروشگاه‌ها و مراکز خرید نمی روند. آن‌ها مستقیم به سراغ گوشی موبایل یا کامپیوتر خود رفته و جستجو کرده، سفارش می‌داده، پرداخت کرده و تحویل می‌گیرند. روز به روز بر تعداد بزرگسالانی که بجای مراجعه به مراکز آموزشی، ترجیح می‌دهند آموزش خود را آنلاین دریافت کنند افزوده می‌شود. شاهد هستیم که هر ماه از تعداد و حجم روزنامه‌های کاغذی روی پیش خوان روزنامه فروشی‌ها کاسته می‌شود و مردم اخبار را از طریق وب سایت روزنامه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.

سوال این است: آیا آنچه که در فضای مجازی می‌بینیم قابل اعتماد است؟ در این مقاله موضوع هدف ما مدارس و ادعاهای آنلاینی است که در مورد مدارس چه در تعریف و چه در تخریب این اماکن در اینترنت می‌بینیم. بنابراین بر موضوع خود متمرکز خواهیم شد.

انتخاب مدرسه و تبلیغات آنلاین

هزاران و بلکه صدها هزار پنل کاربری در اینستاگرام، پینترست، فیسبوک، توییتر، لینکدین، ده‌ها هزار وب سایت، صدها پلتفورم و شبکه اجتماعی و غیره و غیره همه در کارند که به ما بقبولانند که فلان مدرسه در نوع خود بهترین است و یا بدترین مدرسه ی دنیاست! به همین دلیل ضروری است که ما راه حلی برای راستی آزمایی این ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی داشته باشیم. انتخاب یک مدرسه از طریق آنچه در فضای مجازی می‌بینیم میتواند راحت و مقرون به صرفه باشد، اما با خطراتی نیز همراه است. یکی از مهمترین جنبه‌های این گزینش پاسخ به این است که آیا آنچه در معرض دید مخاطب و بیننده قرار دارد قابل اعتماد است یا خیر. خطر زمانی بیشتر می‌شود که متوجه می شویم که تعداد زیادی از اطلاعات قابل جستجو در اینترنت تجاری، مغرضانه و یا خیلی قدیمی هستند. رسانه‌های یک طرفه ممکن است ادعاهای تجاری اغراق آمیزی را در مورد یک مدرسه مطرح کنند و یا رسانه‌های تعاملی بدون نظارت ممکن است به بستری برای تخریب سازمان یافته و تعمدی تبدیل شده باشند، در برخی از صفحات وب که در گوگل ایندکس شده‌اند ممکن است زمان درج محتوا ثبت نشده باشد و شما نتوانید از قدیمی بودن محتوای پست با خبر شوید و چندین مشکل دیگر...

چگونه می‌توانید وضعیت اعتبار محتوای آنلاین درباره یک مدرسه را تایید کنید؟

همیشه باید درصدی برای ریسک در نظر گرفته شود ولی با طی مراحلی می‌توان ازمیزان ریسک کم کرده و زیان‌های یک انتخاب نادرست را به حداقل رساند. این موضوع در خصوص انتخاب مدرسه از طریق فضای مجازی نیز صادق است. در ذیل راه‌های برای پایین آوردن ریسک یک اشتباه نادرست پیشنهاد می‌شود:

مقایسه‌های آنلاین

برای بررسی آنچه که در فضای مجازی دیده اید اولین و بهترین راه این است که به سراغ خود فضای مجازی بروید. اگر اطلاعات خود را از وب سایت گرفته اید، می‌توانید به سراغ پلتفورم ها و شبکه‌های اجتماعی تخصصی بروید و درباره آن مدرسه جستجو کنید و ببینید در آن شبکه‌های اجتماعی یا پلتفورمها مدرسه مورد نظرتان چگونه توصیف شده است. اگر هم اطلاعات خود را بدواً از شبکه‌های اجتماعی و پلتفورمهای تخصصی به دست آورده اید، باید به سراغ وب سایت مدرسه مورد نظر رفته و آنچه را که یافته اید با هم مقایسه کنید. در عین تشابهات قطعا به تعارضاتی هم خواهید رسید. توجه کنید که نمی توان همه را با بدبینی رد کرد یا با خوشبینی پذیرفت. از قدرت رقبا و همچنین تبلیغات غافل نباشید.

در وب سایت ببینید مدرسه چه برنامه‌هایی برای دانش آموزان خود دارد، آیا دستآوردی هم در این مورد بدست آورده است؟ بعنوان مثال مدرسه‌ای ادعا می‌کند که از نظر امکانات ورزشی خیلی قوی است، چنین مدرسه‌ای باید جوایز زیادی در مسابقات ورزشی اخذ کرده باشد. آیا دانش اموزان در این زمینه موفق بوده‌اند یا خیر.

مشورت با وب سایت‌های معتبر و مرجع

همیشه و همه جا مراکز و شرکتهای معتبری یافت می شوند که حاضر نیستند اعتبار و خوشنامی خود را آسان از دست بدهند. به دنبال یافتن این وب سایتها باشید. آن‌ها را بیابید و ابتدا نظرات در مورد مدرسه مورد نظر را خوانده و سپس فیلترها و فاکتورهای خود را اعمال کنید. رویت سیاست‌های بی طرفانه ی یک رسانه در طول زمان و در مواجهه با آرای متناقص می‌تواند تا حد زیادی خیال شما را راحت کند. در عین حال رسانه‌های قابل اعتماد به نحوی عمل می‌کنند که برای خواننده محتوای رسمی و تجاری از محتوای ارگانیکی که توسط مردم درج شده قابل تشخیص و تفکیک باشد و بر روی محتوای ارگانیک هم نظارت کافی برای جلوگیری از تخریب اعمال شود ولی این نظارت نباید باعث سانسور و یا نقص بی طرفی شده باشد. بعنوان مثال شبکه اجتماعی مدرسه کلوب که قدیمی ترین مرجع معرفی و مقایسه مدارس با بیش از یک دهه سابقه است، هرگز به شما نخواهند گفت که فلان مدرسه خوب است یا نه، بلکه ابتدا شما را با مهمترین فاکتورهای انتخاب مدرسه و نحوه ی شخصی سازی این فاکتورها با واقعیت‌های دانش آموز و خانواده ی شما آشنا کرده و سپس به بخش نظرات والدین در این شبکه اجتماعی ارجاع خواهد داد و شما از این پس می‌توانید با مطالعه نظرات و یا درج نتایج تجربیات و یا تحقیقات خود بصورت مستقیم، بلادرنگ و کاملا رایگان وارد این چرخه شده و در نهایت مدرسه کلوب نتیجه گیری و انتخاب را به شما واگذار کرده است.

در مورد شهرت مدرسه تحقیق کنید

گام سوم، تحقیق در مورد شهرت و عملکرد مدرسه از منابع دیگر است. می‌توانید به دنبال نظرات، رتبه بندی‌ها، درجه بندی، شکایات والدین، شکایت ها دانش آموزان فعلی و قبلی، فارغ التحصیلان و غیره باشید. همچنین می‌توانید درباره تاریخچه اعتبارنامه، ثبات مکانی، وضعیت مالی و وضعیت قانونی مدرسه تحقیق کنید. علاوه بر این، می‌توانید با دفتر پذیرش مدرسه، بخش ثبت نام، یا شبکه فارغ التحصیلان تماس گرفته و در مورد اعتبار مدرسه، برنامه درسی، کادر آموزشی، امور رفاهی، کلاسهای فوق برنامه، دستآوردها و نتایج آن سوال بپرسید.

امکانات و پیشنهادات مدرسه را مقایسه کنید.

مرحله چهارم این است که پیشنهادات مدرسه را با انتظارات و اهداف خود مقایسه کنید. اعتبار و حسن شهرت مدرسه تنها عاملی نیست که کیفیت و ارزش آموزش را تعیین می‌کند. شما همچنین باید ماموریت، چشم انداز و ارزش‌های مدرسه و همچنین برنامه‌های تحصیلی، روش تدریس، تجهیزات مدرن، فضای مناسب برای دانش آموزان، دوره‌ها، روش‌های ارائه، نتایج یادگیری، روش‌های ارزیابی و سیاست‌های آموزش مهارت‌های نرم را در نظر بگیرید. همچنین باید دسترسی آسان به مدرسه، شهریه مدرسه، سایر هزینه‌ها، تخفیفات، امکان پرداخت اقساط و حتی ارزش کلاس‌های فوق برنامه را ارزیابی کنید. علاوه بر این، باید خدمات دانش‌آموزی مدرسه مانند مشاوره تحصیلی، تدریس خصوصی، کتابخانه، آموزش آنلاین و پشتیبانی فنی را ارزیابی کنید. شما باید پیشنهادات مدرسه را با سایر مدارس معتبر و با نیازها و ترجیحات خود مقایسه کنید.

از ساختمان مدرسه دیدن کنید.

مرحله پنجم در صورت امکان بازدید از محوطه مدرسه است. مشاهده مستقیم امکانات، منابع و محیط مدرسه ضروری است. بازدید از محوطه مدرسه می‌تواند به شما کمک کند تا وجود، مشروعیت و وضعیت اعتبار آن را تایید کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا با کارکنان، اساتید و دانش آموزان مدرسه تعامل داشته باشید و فرهنگ و جامعه مدرسه را درک کنید. شما می‌توانید با تماس با دفتر پذیرش مدرسه یا با شرکت در یک جلسه باز یا یک رویداد مانند جشن یا مناسبت یا حتی جلسه انجمن اولیا و مربیان جهت بازدید از مدرسه برنامه ریزی کنید.

به حس ششم خود اعتماد کنید.

هنگام انتخاب مدرسه، بعد از طی تمام مراحل فوق مهم است که به حس ششم خود و احساسات فرزندتان اعتماد کنید و از عقل سلیم خود استفاده کنید. اگر چیزی خیلی بیش از حد خوب و اکازیون به نظر می‌رسد ارزش شک کردن و تحقیق بیشتر را دارد.

مدرسه کلوب: مرجع قابل اعتماد

شبکه اجتماعی مدرسه کلوب بعنوان اولین و قدیمی ترین شبکه اجتماعی تخصصی درخصوص مدارس، آموزش و پرورش و دانش آموزان در سال 1391 فعالیت خود را آغاز کرد و تبدیل به یک مرجع قابل اعتماد برای والدین و مدارس شده است. مهمترین سیاست و خط مشی مدرسه کلوب امانتداری نسبت به نظرات است. در طی این سالها علیرغم بوجود آمدن چند چالش جدی به این سیاست اولیه خود وفادار مانده است.

بخشهای شبکه اجتماعی مدرسه کلوب طوری طراحی شده است که تمام نیازهای والدین، مدارس و دانش آموزان را برآورده می‌کند. در ذیل برخی از مهمترین ابزارهای رایگان برای استفاده شما معرفی شده است:

مدرسه یاب

استفاده از ماژول مدرسه یاب اولین گام در جستجوی آنلاین مدرسه است. مدرسه یاب طوری طراحی شده است که به کاربر امکان می‌دهد در کوتاه ترین زمان ممکن مدارسی که از نظر نوع مدیریت، مقطع و جنسیت با خواست جستجو کننده تطابق دارد و به محل سکونت وی نزدیک است را بیابد و از همین طریق اطلاعات ارتباطی اولیه را کسب نماید.

اگر کاربر مدرسه خاصی را مد نظر دارد می‌تواند تنها با پر کردن فیلد "نام مدرسه" آن را بیابد.

لیست مدارس تهران

بعد از پیدا کردن نزدیکترین مدارس به محل سکونت یا محل کار والدین باید به بخش لیست مدارس تهران مراجعه کرد. در بخش لیست مدارس تهران، که با نام "اطلس مدارس تهران" نیز شناخته می‌شود، تمام مدارس تهران بر حسب منطقه تقسیم بندی شده‌اند. بعد از پیدا کردن نام مدارس در مدرسه یاب، نوبت به مطالعه آن در بخش تبادل نظر می‌رسد. مدرسه را یافته و وارد اطلس آن مدرسه می شویم.

اطلس مدارس

بخش اطلس مدارس به هر مدرسه بطور جداگانه می پردازد. بخش اطلس مدارس تهران که با الهام از پلتفورم "پینترست" طراحی شده است با استفاده از تصویر و عکس تمامی امکانات مدرسه مورد نظر را در معرض دید بیننده قرار می‌دهد. بیننده می‌تواند امکانات، قابلیتها، دستآوردها و فعالیتهای مدرسه را در تصاویر ببیند. در کنار هر تصویر توضیح کوتاهی نیز آمده است.

این بخش مستقیما توسط مدارس بروزرسانی شده و در حکم بازوی روابط عمومی مدرسه است.

"راه‌های تماس" که در بخش اطلس مدارس تهران آمده شامل: نشانی، شماره تلفن، مکان یابی روی نقشه، وب سایت و لینک شبکه‌های اجتماعی هر مدرسه است. یکی از مهمترین بخش‌ها در اطلس مدارس تهران را باید قسمت "نظرات والدین" به شمار آورد. در این بخش بیننده به تمامی نظرات والدین، سوالات آن‌ها و پاسخ‌های که مسئولین مدرسه داده‌اند و همچنین نظرات دانش آموزان دسترسی خواهد داشت. بیننده می‌تواند با یک ثبت نام ساده که کاملا رایگان است به عضویت مدرسه کلوب در آمده و سوالات خود را مستقیما از مسئولین مدرسه، والدین و حتی دانش آموزان بپرسد.

لیست مدارس کشور

بخش "لیست مدارس کشور" نیزدقیقا شبیه به آنچه برای مدارس تهران توضیح داده شد برای دسترسی به مدارس دردیگراستانها طراحی شده است.

مقالات

قویترین و غنی ترین مطالب مربوط به مدارس، آموزش و پرورش، دانش آموز، والدین، روش تدریس، ورزش، سلامت، امکانات مورد نیاز برای یک مدرسه، روانشناسی کودک و نوجوان، کلاس‌های فوق برنامه و غیره در بیش از 2000 مقاله و پست در دسترس علاقمندان قرار دارد. از این نظر باید مدرسه کلوب را یک دانشنامه به زبان فارسی برای مدارس دانست.

محتوای آموزشی

بخش محتوای آموزشی مربوط به مدرسان است. این بخش در مدرسه کلوب به معلمان و افرادی که تخصصی در زمینه آموزش و پرورش دارند امکان می‌دهد که تجربیات و دانش خود را به شکل فیلم یا متن در اختیار علاقمندان قرار دهند. حدود 1000 عنوان محتوای آموزشی در مدرسه کلوب به ثبت رسیده است.

مقایسه و انتخاب مدارس از زبان شما

بخش "مقایسه و انتخاب مدارس از زبان شما" در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب، بهترین امکان را به والدینی که در جستجوی مدرسه برای فرزند خود هستند می‌دهد تا نظرات والدین و پاسخ مدرسه را مشاهده کنند. شما هم می‌توانید با ثبت نام سریع در مدرسه کلوب با ثبت تجربیات و یافته‌های خود در مورد مدارس به جمع پدیدآورندگان این بانک اطلاعاتی بزرگ و بسیار مفید بپیوندید و به سایرین در انتخاب مدرسه مناسب کمک کنید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها