رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 533470

سفر نماینده ویژه سازمان ملل به ایران

رایزنی درباره یمن بعد از خروج انصارالله از لیست تروریستی

ساعت 24-‌روز گذشته «مارتین گریفیتس»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، به ایران سفر کرد. او برای رایزنی و تبادل نظر با مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره حل بحران یمن به ایران سفر کرده است.

این سفر در حالی انجام گرفته که در روزهای گذشته وزارت خارجه آمریکا انصارلله را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده ما به‌صورت رسمی تصمیم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، برای حذف نام انصارالله از لیست «تروریسم» را به کنگره اعلام کردیم.
این اقدام که به‌زودی اجرائی می‌شود، بعد از اعلام جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای پایان حمایت خود از عملیات در یمن، اتخاذ می‌شود. این سخنگو افزود: این تصمیم هیچ ارتباطی با رویکرد ما درباره انصارالله ندارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا از آغاز روند حذف نام انصارالله یمن از لیست «تروریسم» خبر داد؛ اقدامی که به رفع موانع پیش‌روی سازمان‌های بشردوستانه برای تأمین کمک‌های ضروری در یمن می‌انجامد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما بر پایبندی‌مان برای کمک به عربستان جهت دفاع از خاک خود در برابر حملات جدید تأکید کردیم. این اقدام‌مان تنها به خاطر عواقب انسانی است که درج نام انصارالله در لیست «تروریسم» به دنبال دارد. سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه از آن زمان توضیح دادند که درج نام انصارالله در لیست تروریسم به تسریع در وقوع بدترین بحران انسانی در جهان منجر خواهد شد.
سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد حذف نام انصارالله از لیست تروریسم احساس راحتی عمیقی به میلیون‌ها یمنی می‌دهد که به کمک‌های انسانی و واردات تجاری برای برآوردن نیازهای اساسی‌شان وابسته هستند.
نهادهای بشردوستانه می‌گویند برای ورود کمک‌ها به یمن ناچار به تعامل با انصارالله هستند و درج نام این جنبش در لیست «تروریسم» این نهادها را در معرض خطر پیگرد در آمریکا قرار می‌دهد.
عربستان با تشکیل ائتلافی از چند کشور عربی و با همراهی آمریکا و رژیم صهیونیستی از فروردین سال ۹۴ کشور یمن را مورد حمله نظامی از زمین، دریا و هوا قرار داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصمیم وزارت خارجه آمریکا گفت: باید کشورهای جنگ‌طلب به اشتباه راهبردی خود در تجاوز به یمن پی برده و با اقرار به اشتباه شش‌ساله خود، جنگ و محاصره یمن را پایان داده و راه‌حل مسالمت‌آمیز را در پیش گیرند. به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر مسئولان آمریکایی درخصوص یمن اظهار کرد: توقف حمایت و عدم فروش سلاح به ائتلاف عربستان درصورتی‌که یک مانور سیاسی نباشد، می‌تواند گامی در جهت تصحیح اشتباهات گذشته باشد.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: این موضوع مشکل یمن را به‌تنهایی حل نمی‌کند و در ادامه باید محاصره هوایی، دریایی و زمینی که به واسطه آن هزاران نفر از مردم آن کشور به‌دلیل فقر غذایی و دارویی جان باختند، برطرف و حملات نظامی کشورهای متجاوز به رهبری عربستان سعودی به یمن نیز قطع شود.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها