رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 535505

ساعت 24 تحلیل می کند

راز آلودترین روزهای ایران برجام زده

ساعت 24 - ایرانیان در شبی که قرارداد مصالحه با غرب به نام برنامه جامع اقدام مشترک مشهور به برجام امضا شد شاد و بانشاط بودند و چشم انداز روزهای کم دردسر وکم تنش میان ایران وغرب به ویژه ایران و آمریکا را پیش روی خود می دیدند .

برجام
style="text-align:right"> اما این خوشحالی چندان پایدار نبود و رفتارها وگفتارهایی که منتقدان برجام در درون مرزهای ایران ونیز خارج از ایران نشان دادند این مزه خوش را از زیر زبان ایرانیان بیرون کشید. در حالی که روزهای پس از برجام درایران آمیخته ای از بهت و شگفتی و ترس و شادی بود ، تحریم های ایران برداشته شد و ایران توانست با شتاب جای خود را در بازار جهانی نفت به دست آورد ، اما این فضا با همان شتاب به سوی غبار رفت. حالا درایران تولید موشک های گوناگون برای دفاع از کشور دردستور کار قرار گرفت ونیز میزان حمایت ایران از نیروهای هوادار ایران در عراق و لبنان ونیز کمک بیشتر به سوریه نیز به چشم می امد. اینها بهانه هایی بود که غرب را به ایران بدگما ن کرد و مناسبات با غرب باردیگر به چالش کشیده شد . روزها با شتاب سپری می شدند و دیگرنه تنها از برجام 2 و 3 که گروهی آن را برای بیرون رفت اقتصاد ایران الزامی می دانستند خبری نبود بلکه برجام نیز با چالش روبه رو شد. آمدن محافظه کاران به کاخ سفید و جمع شدن یک گروه خشن و ماجراجو به رهبری دونالد ترامپ که در جریان مبارزه انتخاباتی 2016 گفته بود اولین کارش پاره کردن برجام است ایران وارد ک دورانی عجیب شد. دورانی که در 1397 و با خروج آمریکا از برجام و با برگشت رژیم تحریم ها اقتصاد ایران بدتری نسه سال پششت سرهم با رشد منفی تولید ناخالص داخلی تجربه کرد دارد ونیز سه سالی که با تورمهای 30 درصدی شهروندان را به خاک سیاه نشانده است.

بردباری شهروندان ایرانی که دراین سه سال فقیرو فقیر تر شده وبه همین دلیل شمار کسانی که از طبقه متوسط جاکن شده و به گروههای کم در آمد پیوستند بیشتر و شمار کسانی که زیر خط فقر قرار گرفتند نیز بیشتر شد ، دولت و نهادهای حکومتی را توانا کرد تا امروز دوام بیاورند. حالا ترامپ رفته است و جو بایدن بر سرکار آمده است که همه جزییات تحریم را می شناسد ونیز از ریز مذاکرات طولانی اوایل دهه 1390 با ایران اطلاعات کافی دارد. بایدن برخلاف تصور روحانی با شتاب به برجام برنگشته است و دست کم در ظاهر و تا امروز قصدی ندارد رباره حذف تحریم ها گامهای بلندی بردارد. از سوی دیگر ایران نیز بیشترین نیروی خود را برای متقاعد کردن آمریکا برای حذف تحریم ها گذاشته است. در حالی که کمتر از 30 ساعت دیگر مهلت داده شده به غرب از سوی ایران که یا تحریم ها را بردارید یا ایران به سوی اجازه ورود ورود بازرسان سازمان انرژی به ایران را سلب می کند ایران برجام زده رازآلود ترین روزها و ساعتها را سپری می کند . شمار خبرها و تحلیل های متناقض و پیامای گیج کننده از سوی آمریکا و ایران در باره اینکه باهم در کجا و با حضور کدام کشورها و چگونه و درباره چه حرف بزنند راز آلودترین روزها را برای ایرانیان علاقمند به خبرهای برجامی رقم زده است. به نظر می رسد آنچه از خبرها به بیرون درز می کند همه رخدادها نیست و باید با دقت به اشاره ها و کنایه های مقامهای سیاسی ایران و آمریکا توجه کرد. به طور مثال در حالی که مقامهای آمریکایی می گویند با ایران در باره زندانیان آمریکایی گفت وگو کرده است از سوی وزارت خارجه خبر داده می شود که ایران و آمریکا به طور مستقیم هیچ گفت وگویی نکرده اند. از سوی دیگر در وضعیتی که ایران می گوید گفت وگوها پیش از حذف تحریم ها بی فایده است ا معاون وزیر خارجه می گوید ایران در اجلاس غیر رسمی 4 + 1 حاضر می شود. به نظر می رسد از این دیگ جوشان تا روزگاری که هر دو طرف به یک اندازه انعطاف نشان ندهند و به حرف هم باور نداشته باشند آش خوش مزه ای بیرون نمی آید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها