رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536815

کینوا چیست و چه خواصی دارد؟

ساعت 24-دانه کینوا شبه غله ‌ای سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که می‌ تواند جایگزین بسیار خوبی برای افراد گیاهخوار یا کسانی که به هر دلیلی از گوشت قرمز استفاده نمی‌ کنند، باشد.

در سال های اخیر، استفاده از کینوا در سراسر جهان از جمله ایران افزایش یافته است. از این رو در ادامه به معرفی این دانه و خواص آن می پردازیم:

کینوا دانه خوراکی است که به خاویار گیاهی نیز شهرت دارد و مصرف آن در کشورهای غربی، به عنوان جایگزین سالم ‌تر غلاتی از جمله گندم رواج یافته است. پروتئین، آمینواسید، فسفر، آهن، امگا ۳ و همچنین منیزیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که به وفور در دانه ‌های این گیاه وجود دارند.

ویژگی های کینوا:

۱- یک پروتئین کامل است و جزو معدود گیاهان خوراکی است که تمامی آمینواسیدهای ضروری بدن را دارد.

۲- به صورت طبیعی بدون گلوتن است. از این رو گزینه بسیار مناسب برای رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن محسوب می شود.

۳- مقدار بالای فیبر غذایی دارد. از این رو مصرف آن می تواند به پیشگیری از پرخوری و اضافه وزن و همچنین کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

۴- سرشار از ریبوفلاوین، منیزیوم و منگنز است که می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.

۵- سرشار از آنتی اکسیدان ‌های گیاهی است که مزایای بسیاری بر سلامتی انسان از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

اثرات کینوا بر سلامتی:

با توجه به ویژگی های کینوا، مطالعات نشان داده اند که کینوا می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب، کاهش سطح کلسترون خون، کاهش سطح قند خون، بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش اشتها و وزن داشته باشد. همچنین اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی نیز دارد.

انواع کینوا:

به طور کلی کینوا سه رنگ سفید، سیاه و قرمز دارد. در واقع انواع کینوا تفاوت بسیار اندکی از نظر مواد مغذی و ارزش غذایی دارند و تفاوت اصلی آنها در طعم، بافت و زمان پخت آنها است.

کینوا سفید پس از پخت بافت نرم تری از انواع دیگر کینوا دارد و نسبت به انواع دیگر آن در دسترس تر است.

کینوا سیاه شیرین ‌تر از دانه ‌های سفید است و رنگ سیاه خود را بعد از پخته شدن حفظ می ‌کند.

کینوا قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه ‌ای دیده می‌ شود و کمی شیرین‌ است. کینوا قرمز برای تهیه سالاد سرد انتخاب بهتری است؛ زیرا شکل خود را بعد از پخت حفظ می ‌کند.

نحوه مصرف کینوا:

کینوا خیلی سریع‌ تر از سایر غلات پختهخ می شود و پخت آن اغلب بین ۱۲ تا ۱۵ دقیقه طول می‌ کشد. روش پخت کینوا مانند پخت برنج است.

· از کینوا پخته می‌ توان در تهیه سالاد، کتلت، برگر، پاستا، سوپ و دیگر غذاها استفاده کرد.

· کینوا خام را می ‌توان برای تهیه جوانه، در سالادها استفاده کرد.

· از آرد کینوا می توان در آشپزی بدون گلوتن برای تهیه نان، کیک و کوکی ها استفاده کرد.

در کنار مزایای بسیاری که برای کینوا ذکر شد، باید توجه داشت که کینوا مقدار قابل توجهی اگزالات دارد که جذب کلسیم را کاهش می ‌دهد و می ‌تواند برای برخی از افراد که مشکل سنگ کلیه دارند، مناسب نباشد.

بهداشت نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها