رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537136

پاریس با دوراندیشی رابطه با تهران را قدر بداند!

ساعت 24- در نزدیکی یک پادگان نظامی به وسیله یک پهپاد در حال عکس گرفتن بوده، منابع رسمی فرانسوی تا کنون هیچ گونه عکس‌العمل رسمی در قبال اتهامات منتسب به این شهروند خود نداشته و تنها پس از اطلاع‌رسانی وکیل و خانواده وی و انتشار مطالبی در رسانه‌های فرانسوی، ناچار به اظهارنظر و اطلاع‌رسانی از وضعیت وی شده‌اند که این امر تا حدود زیادی نسبت به رفتارهای سیاسی و رسانه‌ای مسوولان فرانسوی در موارد مشابه گذشته، عجیب و دور از انتظار به نظر می‌رسد.

در این رابطه وزارت امور خارجه فرانسه پنجشنبه گذشته اعلام کرد که این فرانسوی در ایران از حمایت‌های کنسولی وفق کنوانسیون وین برخوردار بوده و وضعیتش توسط سفارت فرانسه در تهران در حال پیگیری و از طریق سفارت با خانواده خود تماس تلفنی نیز داشته است. روزنامه فرانسوی فیگارو در شماره روز جمعه خود در مطلبی در خصوص دستگیری یک فرانسوی در ایران و با اشاره به اینکه یک شهروند «فرانسوی - ایرانی» اخیرا به جرم به کارگیری یک پهپاد برای عکسبرداری در مناطق کویری ایران دستگیر شده، خاطرنشان کرده که ظاهرا این فرد دوتابعیتی همان آقای بنژامن است.
موضوع ایرانی‌های دو تابعیتی و به خصوص از نوع ایرانی - فرانسوی آن در سال‌های اخیر یکی از پرونده‌های مناقشات سیاسی کنسولی پاریس و تهران بوده و قبل از جریان دستگیری آقای بنژامن که ظاهرا دوتابعیتی است، حدود سه سال قبل خانم فریبا عادلخواه، محقق و کارشناس تحولات دنیای تشیع به جرم «جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی» در ایران دستگیر و محاکمه و به پنج سال حبس محکوم شد. وی در حال حاضر در بازداشت خانگی به سر می‌برد و تا پایان دوران محکومیتش امکان خروج از ایران را ندارد. در خصوص خانم عادلخواه مقامات بلندپایه فرانسوی از جمله رییس‌جمهور وزیر خارجه فرانسه این کشور به دفعات با اظهارات مداخله‌گرانه در امور داخلی و سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران «خواستار آزادی هرچه سریع‌تر» ایشان که دارای تابعیت ایرانی است، شده بودند. یادآوری می‌گردد که براساس قوانین مدنی، جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و اتباع ایرانی تنها دارای تابعیت ایرانی هستند.
از سوی دیگر هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن در شماره اخیر خود ضمن انعکاس گزارشی در مورد ماجرای دستگیری بنژامن تاکید کرده است که به نظر می‌رسد سرنوشت این دو شهروند فرانسوی دربند در ایران به موضوع آقای اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین - اتریش که در اواسط بهمن ماه گذشته در یک دادگاه بلژیکی به 20 سال زندان محکوم شد گره خورده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد اتهامات نابجا علیه آقای اسدی خاطرنشان کرده که دستگیری و محاکمه ایشان به دلیل دیپلمات بودن و مصونیت دیپلماتیک، غیرقانونی بوده است. در آن زمان بلژیکی‌ها متقابلا اعلام کردند که آقای اسدی هنگام دستگیری در تعطیلات در آلمان به سر می‌برده و لذا به دلیل در ماموریت رسمی نبودن از مصدومیت دیپلماتیک بهره‌مند نیست.
از طرف دیگر به نوشته هفته‌نامه لوپوئن یک محقق دیگر فرانسوی به نام رونالد مارشال که ظاهرا همسر خانم عادلخواه نیز بوده است و به جرم مشابه با وی، همزمان در ایران دستگیر شده بود، در فروردین ماه گذشته توسط قوه قضاییه آزاد و همزمان آقای جلال روح‌الله‌نژاد یک مهندس ایرانی زندانی در شهر نیس فرانسه که به ادعای دولت امریکا به جرم دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران دستگیر و امریکا خواستار استرداد وی توسط فرانسه شده بود، آزاد و به ایران بازگشت.
رسانه‌های فرانسوی که در روزهای اخیر درمورد چگونگی اعلام خبر دستگیری یکی از اتباع این کشور در ایران توسط منابع رسمی خود، مسوولان فرانسوی را مورد سوال قرار داده‌اند، ضمن اشاره به اینکه ظاهرا علت دستگیری فرد یاد شده جاسوسی بوده عنوان کرده‌اند که منابع فرانسوی به دلیل حساسیت موضوع اتهام جاسوسی طی ماه‌های گذشته در خفا در صدد فراهم‌سازی آزادی وی بوده‌اند و به همین دلیل دستگیری وی را علنی نکردند. روزنامه فیگارو در ستون نظرخواهی از افکار عمومی در خصوص انتشار خبر دستگیری یک فرانسوی در ایران به نقل از مخاطبین سفارشی خود این موضوع را طرح کرده است که در ازای بازداشت یک فرانسوی در ایران یکی از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس دستگیر شود تا بتوان با فرانسوی دربند در ایران مبادله شود.
اگرچه تاکنون عکس‌العمل و پاسخ درخوری از سوی منابع رسمی داخلی به این اقدام مخرب و ناقض حقوق دیپلماتیک فرانسوی‌ها که احتمالا می‌تواند آسایش و امنیت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در فرانسه را مختل و به خطر بیندازد مشاهده نشده، لیکن همچنان لازم و ضروری است که این مساله و تبعات این‌گونه فضاسازی‌ها علیه دیپلمات‌ها و روابط تهران و پاریس در افکار عمومی فرانسه اقدام بایسته‌ای انجام و پیگیری شود.
شرایط جاری روند تحولات مربوط به مناسبات ایران با کشورهای گروه پنج به اضافه یک که تحت‌الشعاع دو موضوع لغو تحریم‌ها و بازگشت ایالات متحده به برجام به‌شدت دستخوش تغییر و تحول است، ظاهرا فرصتی را برای دیگر اعضای برجام و خصوصا فرانسه به وجود آورده که با سوءاستفاده از کمرنگ شدن حضور امریکا در منطقه، مناسبات خود با کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه ریاض را که دارای پاره‌ای کج‌فهمی‌ها با جمهوری اسلامی ایران است، دچار تحول کند؛ لذا ضمن مغتنم شمردن فرصت جهت افزایش فشارهای حاشیه‌ای به جمهوری اسلامی ایران همچون طرح مباحث حقوق بشری و موضوعات دو تابعیتی‌های ایرانی - فرانسوی، تلاش برای نفوذ هر چه بیشتر و بهبود مناسبات با عربستان و انعقاد قراردادهای نظامی اقتصادی با این کشور و حمایت از مواضع ریاض برای حضور احتمالی در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با جامعه بین‌المللی را در دستور کار قرار داده است. در حالی که فرانسوی‌ها به خوبی از نقش و جایگاه تهران در مناسبات منطقه‌ای آگاه هستند و نباید تردید داشته باشند که مناسبات منطقه‌ای و همسایگی همواره در وضعیت کج‌فهمی‌ها باقی نخواهد ماند و تحولات می‌تواند در راه باشند لذا پاریس روابط با جمهوری اسلامی ایران را با دوراندیشی باید قدر بداند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها