رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 555825

"دلار وینی " چند تومانی خواهد بود؟

ساعت24- نگاه کردن به پشت سر و دگرگونی های نرخ تبدیل دلار به پول ایران از 1390 تا 1400 ایرانیان را ناراحت و خشمگین می کند، به ویژه هنگامی که نرخ مزد وحقوق و نسبت رشد قیمت دلار با قدرت خرید خود را اندازه گیری می کنند. اعداد و ارقام نرخ تبدیل دلار به پول ایران به خواب و خیال می ماند اما سری و پایی هم درواقعیت دارد.

دلار
dir="RTL" style="text-align:right">قیمت هردلار آمریکا از فروردین 1400 تا این روزها که تیرماه را سپری می کنیم بیشتر روزها در کرانه و دامنه 24 تا 25 هزار تومان در نوسان است. یک محاسبه ساده نشان می دهد قیمت هردلار در یک فاصله 10 ساله 23 برابر شده است. دراین دوره نه چندان دراز قیمت بیشتر کالاها جز چند کالایی که دولت و حکومت از هراس رفتار ناشناس مردم قیمت آنها را مهار کرده است رشد خود را با رشددلارهماهنگ کرده اند. درحالی که 4 ماه از سال تازه سپری شد اما بندی از بندهای زندانی که منابع ارزی ایران را درآن انداخته اند باز نشد و راه عادی برای صادرات نفت نیز همچنان بسته است.

با توجه به سرگیجه پیرامون مناسبات ایران با آمریکا و چانه زنی های بی فایده برای امتیاز گیری حداکثری از دو ، پیامدهای این وضعیت هیچ کس به درستی نمی داند و نآشکار است قیمت ارز به کدام سو می رود. جادوزدگی بالاترین مقامهای اجرایی و سیاسی ایران در این روزها نشان می دهد ، دلاریک متغیر مستقل شده و هیچ فرمانی از حکومت ایران را بر نمی تابد وهمه منتظرند با بالاترین درجه تخریب به جایی بخورد و متوقف شود. مقامهای سیاسی و اقتصادی ایران انگار دربرابر جادوگری دلار بی حس شده اند و با جادوزدگی و چشمهایی از حدقه درآمده دنبال مقصر می گردند. شهروندان بی پناه ایرانی که ثروتی ندارند تا با خرسندی بگویند خانه ام این قدر قیمت پیدا کرده و یا زمین و ماشین و سکه ام این قدر ارزشش بالا رفته است نیز بدون اینکه بی هوش شوند شانه شان زیر باردلار بی تاب شده وکمرشان خم شده است. شاید حالا بیان اینکه چه کسی مقصر است و چرا چنین شد نیز درد بزرگ و کشنده بی تعادلی در بازارها را درمان نکند و این پرسش را طرح کرد که آیا واقعا کاری از دست حکومت بر نمی آید؟

اقتصاد ملی تا کجا می تواند زخم‌های عمیقی که بر پیکرش وارد شده و می شود را تحمل کند ؟ تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران حالا به سه سالگی رسیده است و بسیاری از افراد و فعالان اقتصادی بر این باورند که با ادامه این تحریم‌ها خون بیشتری ازبدن شهروندان در بخش کسب وکار و معیشت بیرون می شود .مردم به شدت نوسان درآمدهای ارزی و محدودیت در تراکنش‌های مالی در اقتصاد ایران هستند و در همان حال فکر می کنند ذخایر ارزی بانک ارزی نمی تواند در برابر تهاجم تحریم های آمریکا علیه ایران تاب بیاورد. حالا زمان آن رسیده است که با" دلار وینی" یعنی دلاری که از برآیند مذاکرات هسته ای در وین قیمت می خورد روبه رو شویم. تهدید تازه آمریکا پس از رها سازی ایران در صادرات نفت به چین زنگ خطر برای افزایش قیمت دلار است جز اینکه قبول کنیم به هر شکل تحریم ها تعدیل شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها