رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 556007

چه شد که آب خوزستان به این روز افتاد؟

ساعت 24 - اتفاقات خوزستان هرچند با ورود عوامل تخریبگر وابسته به جریان ضدانقلاب از حالت یک اعتراض طبیعی مسالمت‌آمیز درآمده است ولی قطعا مشکل آب برای خوزستان مطالبه‌ای است که دولت روحانی باید پیش‌تر فکری برای آن می‌کرد.

dir="RTL" style="text-align:right">با این حال 25 تیرماه امسال بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در تماسی با ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان طی ابلاغ دستوراتی تاکید کرد که «رفع مشکلات فعلی خوزستان دغدغه دولت است».

پیش از این نیز روحانی در سال 96 و با حضور در جمع مردم خوزستان با اعلام اینکه اولین مصوبه سال 96در دولت طرح برنامه‌های خوزستان عزیز بوده است، تاکید کرده بود: «ما برای آب شرب همه شهرها و روستاهای استان و فاضلاب 17شهر استان 10هزار میلیارد تومان اعتبار را مقرر کرده‌ایم»؛ وعده‌هایی که گویا بیشتر انتخاباتی بود تا عملیاتی.همین وعده‌ها بود که در کنار سایر وعده های روحانی مردم خوزستان را برای بهبود اوضاع زندگی‌شان امیدوار کرد. صحبت‌هایی که البته خیلی از مسئولین غیردولتی استان با آن مخالفند و بر این باورند که دولت در سال‌های گذشته درمورد خوزستان سوء مدیریت و کم توجهی داشته است. مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس با اشاره به مشکلات آبی استان خوزستان تاکید دارد که «سوء مدیریت در حوزه آب باعث شد تا ما شاهد خشکسالی در ۷۰۰ روستا در خوزستان باشیم و مدیریت‌های غلط در حوزه آبی در استان خوزستان باعث شد که دام مردم جلوی چشمشان تلف شود و زندگی‌شان به خطر بیفتد».یوسفی با بیان اینکه مسئولین یک روز آب را پشت سدها نگه می‌دارند و سیل مردم را می‌برد و روز بعد هم باعث خشکسالی می‌شوند اشاره می‌کند که «هنوز هم غرامت بخشی از مردم در پی سیل سال ۹۸ در استان خوزستان پرداخت نشده است. با این حال مسئولین شش ماه بعد از این شرایط می‌آیند و به مردم می‌گویند که خوزستان آب ندارد. آیا این عدم مدیریت نیست؟»

حجت‌الاسلام ناصری‌نژاد نماینده شادگان در مجلس نیز در صحن علنی مجلس تاکید کرد که «باید رییس دولت در مجلس به خوزستان و مردم کشور جواب بدهد که چرا این بلاها سر کشور آمده و این چه مدیریتی است که من نماینده باید جواب دهم؟ وضع مردم در خوزستان به هم ریخته، دامشان تلف شده و زندگی شان از بین رفته و همه چیزشان نابود شده است، چه کسی باید به وضعیت مردم رسیدگی کند؟وی با بیان اینکه آقای روحانی و آقای جهانگیری جوابگوی این وضعیت باشند، افزود: باید هیات رییسه مجلس جلسه ای فوری برای خوزستان برگزار کند تا همه مسوولان اجرایی در مجلس پاسخگو باشند، قضیه شوخی بردار نیست.در روزهای گذشته نیز بسیاری از فعالان فضای مجازی این سوال را مطرح کرده بدند که چرا روحانی و جهانگیری امورات خوزستان را تنها از راه دور پیگیر هستند و هیچکدام از مسئولین اجرایی کشور سفری را به خوزستان برای بررسی وضعیت اسف بار این استان نمی‌کند و چرا کسی پیگیر عملی شدن وعده‌های دولت به این مردم نیست؛ هرچند روحانی از سفر امروز جمعه جهانگیری به خوزستان خبر داد اما همچنان انتقاد برخی درباره دیرهنگام بودن این سفر قابل توجه است.«غلامرضا شریعتی» استاندار سابق خوزستان که انتصاب عجیبش به ریاست سازمان ملی استاندار خیلی حاشیه‌ساز شد، یک روز پس از پایان دوران مسئولیتش در خوزستان با تشریح عملکرد چهار ساله خود در مسئولیت استانداری این استان، از اقدامات موثر دولت در حوزه‌های زیرساختی و توسعه اقتصادی و اجتماعی این استان دفاع کرد و اجرای برخی طرح‌های کشاورزی و صنعتی را در خوزستان «بی سابقه»، «تاریخی» و «افتخار» دانست. عملکردی که دست کم مردم خوزستان چیزی از آن را نمی‌بینند یا حس نمی‌کنند.مدیریت منابع آبی اما حلقه مفقوده‌ای هست که این روزها همه در مورد آن می گویند. اسماعیل کهرم بوم شناس و فعال محیط زیست در پاسخ به اظهارات روحانی که کمبود آب خوزستان را به برنج‌کاران و کشاورزان نسبت داده بود می‌گوید: «باید بپرسیم که خودشان در این رابطه چه کاری انجام دادند و واقعا نمی‌توانستند جلوی آن را بگیرند؟ این کشاورزان پمپ را در رودخانه می‌انداختند و آب آن را می‌گرفتند، اگر یک بخش‌نامه در این رابطه صادر می‌شد، همه این کارها متوقف می‌شد. وزارت نیرو اجازه داد که مردم در استان خشک کویری اصفهان برنج بکارند. در ایران حداکثر سه استان گیلان، مازندران و گلستان توانایی کاشت برنج را دارند. اما الان در ۱۱ استان برنج کاشته می‌شود و در اصفهان در کرانه زاینده رود هندوانه و طالبی کاشته می‌شود. چرا اجازه دادند این اتفاق رخ بدهد؟ وزارت کشاورزی در این رابطه چه کاری انجام داده است؟ وظیفه این وزارتخانه تعیین رژیم کشاورزی ایران است، اما من نمی‌دانم چه کاری انجام می‌دهند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها