رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 557620

لندن سکان تنش‌آفرینی در آب‌های منطقه را در دست گرفته است

حادثه‌های ساختگی برای فشار به ایران

ساعت 24-سه‌شنبه شب، بندر فجیره امارات متحده عربی، به مرکز انتشار اخبار جعلی و گمراه‌کننده تبدیل شده ‌بود. حوالی ساعت ۶ عصر سه‌شنبه به وقت تهران بود که خبری به نقل از یک نهاد نظامی بریتانیایی با عنوان «مرکز کنترل عملیات‌های تجارت دریایی» در مورد «حادثه‌ای غیر از دزدی دریایی برای یک کشتی» در شرق بندر فجیره امارات منتشر شد.

html>

سیل اخبار جعلی و اطلاعات گمراه‌کننده‌ای که بعد از این از سوی رسانه‌های نزدیک به سلطنت بریتانیا منتشر شد، نشان می‌داد که اطلاع‌رسانی مذکور درخصوص حادثه دریایی در نزدیکی آب‌های امارات، یک عملیات روانی برای ایجاد تنش سیاسی و نظامی در منطقه خلیج‌فارس با هدایت دولت بریتانیاست. نهاد نظامی مذکور، همان نهادی است که روز جمعه هفته گذشته مدعی شده ‌بود یک کشتی متعلق به اسراییل در آب‌های دریای عمان هدف حمله قرار گرفته است. از عصر سه‌شنبه تا اوایل بامداد، رسانه‌های بریتانیایی و در پی آنها رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی و اسراییل، پی‌درپی اخباری در مورد ربایش تعدادی نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات منتشر کردند. خبرگزاری رویترز با انتشار خبری مدعی شد که «سه منبع امنیت دریانوردی» به این خبرگزاری گفته‌اند که نیروهای ایرانی یا وابسته به ایران در نزدیکی بندر فجیره اقدام به ربودن این کشتی‌ها کرده‌اند. خبری که بلافاصله با واکنش هشدارآمیز سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

ماجرا از چه قرار بود؟
در ساعات اولیه وقوع حوادث امنیتی در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی آسوشیتدپرس گزارش داد سکان هدایت دست‌کم چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی از کنترل خارج شده است. کشتی‌های مذکور چهار نفتکش به نام‌های «کوئین ایماثا»، «گلدن بریلینت»، «جگ پوجا» و «ابس» هستند که همگی در زمان‌های تقریبا یکسان هشدار داده‌اند هدایت کشتی از فرمان آنها خارج است. آسوشیتدپرس نوشته یک فروند «ایرباس نیروی هوایی پادشاهی عمان» در حال پرواز بر فراز منطقه‌ای است که این کشتی‌ها در حال تردد هستند. رویترز اما فقط وقوع حادثه برای یک کشتی با عنوان «آسفالت پرینسس» با پرچم پاناما را تایید کرد و مدعی شد که عده‌ای از افراد روی عرشه این کشتی قرار گرفته‌اند و آن را «ربوده‌اند.»
پایان ماجرا
بامداد چهارشنبه مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا می‌گوید حادثه‌ای که «احتمالا» ربودن یک کشتی در نزدیکی سواحل امارات بود، به پایان رسید. در ادامه اطلاعیه این مرکز آمده است که این کشتی در امنیت است و افرادی که وارد کشتی شده بودند، آن را ترک کرده‌اند. این مرکز تنها تاکید کرد این حادثه «دزدی دریایی» نبوده است. این گروه بریتانیایی که اطلاعات درباره امنیت دریایی را ارایه می‌دهد، هنوز جزییات بیشتری درباره اطلاعیه اخیر خود منتشر نکرده است.
ازسرگیری اتهام‌زنی‌های دسته‌جمعی
بریتانیا که به عنوان مادرخوانده امارات متحده عربی سال ۱۹۷۱ این کشور را تاسیس کرده است بلافاصله مسوولیت اطلاع‌رسانی و تحقیقات در مورد این حوادث ادعایی امنیتی را آغاز کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا به رویترز گفت که «دولت این کشور فورا تحقیقات در مورد این حوادث را آغاز می‌کند.» وزارت خارجه امریکا هم در پاسخ به خبرنگاران گفت که از این حوادث آگاه شده است و به آنها توجه خواهد کرد و اطلاعات را در این مورد با شرکایش در میان خواهد گذاشت. هر چند در حادثه انفجار روز جمعه یک کشتی منتسب به اسراییل در آب‌های دریای عمان، حتی کار به اظهارنظر وزارت خارجه بریتانیا هم نکشید و مرکز کنترل عملیات‌های تجارت دریایی فی‌الفور از راه دور تحقیقات را انجام داد و قضاوت و ادعا کرد که یک پهپاد مسلح یک‌طرفه متعلق به ایران، کشتی اسراییلی را هدف قرار داده است. اما این‌بار، دولت بریتانیا تلاش کرد به جای اتهام‌زنی مستقیم به رسانه‌های وابسته به خود متوسل شود تا ایران را متهم به ایجاد اختلال در فرآیند دریانوردی در منطقه کند.
دبیر سرویس دفاعی روزنامه تایمز انگلیس، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «منابع بریتانیایی معتقدند که کشتی آسفالت پرینسس ربوده شده است و با این فرض در حال کار روی موضوع هستند که ارتش ایران یا نیروهای نیابتی ایران روی عرشه این کشتی هستند.» رویترز نیز به نقل از «سه منبع امنیت دریانوردی» ادعایی مشابه را تکرار کرد و خبرنگاران بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی، رسانه متعلق به حکومت بریتانیا به سرعت به باز نشر این ادعاها پرداختند. با این حال هیچ شاهد یا مدرکی در این مورد از سوی رسانه‌هایی که خبر را منتشر می‌کردند در مورد دخالت ایران در این حوادث امنیتی وجود نداشت. حتی مرکز کنترل عملیات‌های تجارت دریایی بریتانیا نیز در بیانیه خود تاکید کرده‌ بود که ادعاهای مطرح شده در مورد احتمال ربوده شدن این کشتی‌ها را «از منابع ثالث» دریافت کرده است. این مرکز از کشتی‌هایی که در منطقه تردد می‌کنند خواسته ‌بود که مسائل ایمنی را با دقت رعایت کنند و تاکید کرده ‌بود که «یک حادثه در حال وقوع است.» ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا مستقر در بحرین و دولت امارات متحده عربی هیچ یک حاضر به اظهارنظر در مورد حادثه ادعایی مرکز بریتانیایی در نزدیکی آب‌های امارات متحده عربی نشدند.
تردیدها در مورد ادعای پیشین و تلاش برای بهره‌برداری از «واکنش دسته‌جمعی»
هر چند عملیات روانی پیشین مرکز عملیات‌های تجاری دریایی بریتانیا درخصوص آتش‌سوزی در نفتکشی به اسم مرسر، منتسب به یک مالک اسراییلی با هماهنگی دولت امریکا، ایران را هدف اتهام‌هایی قرار داده ‌بود، اما این‌بار بریتانیایی‌ها با انتشار اطلاعات هماهنگ ‌شده جعلی موفق نشدند هیچ رسانه مستقلی را در مورد ادعای خودشان قانع کنند تا جایی که به تدریج ادعای اخیر باعث شد تا ادعای پیشین مرکز عملیات‌های تجاری دریایی بریتانیا در مورد کشتی اسراییلی مرسر نیز مورد تردید قرار گیرد. ادعاهای عجیب بریتانیا و واکنش‌های شتاب‌زده از سوی دولت امریکا و رومانی در حادثه پیشین، هماهنگ با رژیم اسراییل فرزندخوانده دیگر بریتانیا که از سال ۱۹۴۷ درون خاک فلسطین تاسیس شده است، با عملیات روانی ناموفق سه‌شنبه شب کاملا مورد تردید قرار گرفته‌اند.
به همین دلیل وزارت خارجه بریتانیا به سرعت دست به کار شد تا از دستاورد اتهام‌زنی پیشین خودش به ایران کمال بهره‌برداری را ببرد. بامداد چهارشنبه بعد از پوچ درآمدن ادعای ربایش کشتی توسط ایران، سه کشور انگلیس، رومانی و لیبریا در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت سازمان ملل مدعی شدند که به احتمال زیاد ایران پشت حمله به کشتی در سواحل دریای عمان بوده است. آنها دلیلی برای ادعا ارایه نکردند. امریکا که پیش از این گفته ‌بود آماده واکنش دسته‌جمعی علیه ایران است، در این نامه‌نگاری با لندن مشارکت نکرده است. به گزارش فارس در این نامه که خبرگزاری رویترز مدعی شده متن آن را دیده، ادعا شده است: «این حمله باعث اختلال و ایجاد خطر برای کشتیرانی بین‌المللی امن و ایمن بوده و نقض آشکار قوانین بین‌الملل به شمار می‌آید و این اقدام باید توسط جامعه بین‌الملل محکوم شود.» بعدازظهر روز چهارشنبه «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس درباره نامه ارسالی به شورای امنیت سازمان ملل اظهارنظر کرد. این مقام انگلیسی در پیامی توییتری در این باره نوشت: «پادشاهی متحده (بریتانیا) به همراه رومانی و لیبریا نامه‌ای به تی‌اس تیرومورتی رییس (دوره‌ای) شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله ایران به (کشتی) ‌
ام وی مرسر استریت نوشته است.» دومینیک راب با تکرار ادعاهای بی‌سند و مدرک رژیم صهیونیستی و متحدانش علیه ایران افزود: «شورای (امنیت سازمان ملل) باید به فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران و احترام نگذاشتن آن به قوانین و حقوق بین‌المللی پاسخ دهد.»
مرکز عملیات‌های تجاری دریایی بریتانیا چیست؟
مرکز عملیات‌های تجاری دریایی بریتانیا یک مرکز «همکاری و هدایت کشتیرانی» است. عمده وظیفه این مراکز برقراری ارتباط میان کشتی‌های تجاری و پرسنل نظامی در مناطق جنگی است. نیروی دریایی امریکا ۶ مرکز اینچنینی در خاک خود دارد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز مرکزی اینچنینی در بریتانیا دارد. نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، مرکزی مشابه را از سال ۲۰۰۱ در دوبی تاسیس کرده است. بریتانیا مدعی است هدف از تاسیس این مرکز همکاری و تبادل اطلاعات میان کشتی‌ها و ناوهای نظامی در دریای عرب، دریای عمان و خلیج‌فارس، در مبارزه با دزدان دریایی سومالی است. این مرکز به عنوان مرکزی اصلی تماس میان کشتی‌های غیرنظامی با پرسنل نظامی در دریای سرخ، خلیج‌فارس، دریای عرب و دریای عمان عمل می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها