رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562630

ایجاد اخلال باکو در تجارت بین ایران و ارمنستان

ساعت24- دولت ارمنستان نگران مختل شدن ورود کامیون های ایرانی به منطقه است و می گوید بیش از 40 درصد از واردات زمینی کالا به این کشور از طریق ایران انجام می شود.

html>

دولت آذربایجان طی روزهای اخیر با استقرار ایست بازرسی در مناطق آزاد شده در جنگ با ارمنستان در مرز ایران، از کامیون های ایرانی عازم ارمنستان عوارض گمرکی می گیرد.

به نقل از وب سایت " اینتلی نیوز"، پلیس آذربایجان کامیون های ایرانی عازم ارمنستان را متوقف کرده و برای ورود به خاک آذربایجان از آنها عوارض جاده ای می گیرند.

ایجاد اخلال باکو در تجارت بین ایران و ارمنستان

سرویس امنیت ملی ارمنستان روز یکشنبه این هفته گزارش داد که پلیس آذربایجان کامیون های با پلاک ایرانی را در منطقه آزاد شده از اشغال ارمنستان در قره باغ و در نزدیکی روستای "عیوضلی" متوقف کرده و از آنها عوارض می گیرد. رسانه های محلی همچنین گزارش دادند که پلیس مبلغ قابل توجهی از کامیون های ایرانی دریافت می کند.

روز دوشنبه در واکنش به این خبر، یک مقام آذربایجانی تایید کرد که در منطقه آزاد شده قره باغ ایست های بازرسی ایجاد شده است. "الشاد حاجی اف" سخنگوی وزارت داخله (کشور) آذربایجان، به بی بی سی آذربایجان گفت ، قلمرویی که رانندگان در آن متوقف می شوند، خاک آذربایجان است و به همین خاطر کامیون ها در ایست های بازرسی این منطقه متوقف می شوند.

حاجی اف گفت: " آن مناطق جزو خاک ماست و اگر این واقعیت وجود دارد که مثلا در جاده باکو-یولاخ یک پست پلیس باشد ، به طریق اولی نباید تعجب کرد که در مناطق آزاد شده آذربایجان هم پست های پلیس وجود داشته باشد."

در همان روز ، کمیته گمرک دولتی آذربایجان با صدور بیانیه ای تایید کرد که در حال جمع آوری عوارض گمرکی در جاده "گروس – قافان " است. در این بیانیه آمده است: "طبق قانون مالیات جمهوری آذربایجان، خودروهای خارجی وارد شده به خاک جمهوری آذربایجان مشمول عوارض جاده ای می شوند."

جاده مورد بحث "گروس – قافان" دو شهر بزرگ جنوب ارمنستان را به هم متصل می کند. این منطقه همچنین از چندین تکه کوچک از سرزمینهای تحت کنترل آذربایجان عبور می کند و باکو پس از بازپس گیری آن از ارمنستان در نتیجه جنگ سال گذشته، به تدریج در حال بسط حاکمیت خود در این مناطق است.

دولت آذربایجان در اوایل سال جاری میلادی برای اولین بار پاسگاه های مرزی ، پرچم ها و تابلوهایی با عنوان "به آذربایجان خوش آمدید" را در بخش های آزاد شده ایجاد کرد. سپس در اواخر ماه اوت، نزدیک به 48 ساعت جاده را مسدود کرد.

یکی از رانندگان ایرانی درباره عوارض جاده ای جدید به خبرنگار رادیو آزادی گفت: " آذربایجانی ها از هر کامیون 120 دلار عوارض می گیرند. "

راننده دیگری هم به کانال پنجم ارمنستان گفت که در جاده دو بار از آنها 130 دلار عوارض جاده ای دریافت می شود یک بار هنگام حرکت از ایران به سمت ارمنستان و بار دیگر هنگام بازگشت به سمت ایران.

این راننده ایرانی گفت: "260 دلار برای ما پول زیادی است. اگر ما نتوانیم این پول را بازپرداخت کنیم، من شخصا دیگر به این مسیر ترانزیت نخواهم آمد." این راننده افزود مامورانی که جلوی او را در ایست بازرسی جاده ای برای دریافت عوارض گرفتند لباس خدمات گمرک آذربایجان را پوشیده بودند و به او گفتند تلفنش را خاموش کند و فیلم نگیرد."

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در ماه گذشته با احضار سفیر ایران در باکو به ورود کامیون های حامل کالای ایرانی به مناطق "اشغالی قره باغ" اعتراض کرده است.

در آوریل امسال نیز در پی انتشار گزارش های رسانه های اجتماعی مبنی بر اعزام کامیون های ایرانی به قره باغ، معاون وزیر امور خارجه آذربایجان با همتای ایرانی خود تماس گرفت و ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه ایران پاسخ داد که این گزارش ها "کاملا دروغ" است و هدفی تحریک آمیز دارد.

باکو همچنین نیروهای صلحبان روسیه را متهم کرده است که در چارچوب توافق آتش بس سال گذشته در منطقه مستقر شده اند و اکنون در جاده ای که ارمنستان را به قره باغ متصل می کند گشت می زنند.

روز یکشنبه این هفته وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که نامه هایی به وزارت دفاع روسیه و همچنین نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ ارسال کرده و از آنها خواسته است که "عبور غیرقانونی خودروهای کشور سوم به خاک جمهوری آذربایجان" را متوقف کنند. جایی که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت مستقر شده اند."

به نظر می رسد که هدف جمهوری آذربایجان از استقرار ایست بازرسی ها متوقف کردن ترانزیت کالا از طریق کامیون های ایرانی به قره باغ است. همچنین به نظر می رسد که آنها فقط به خودروهای ایرانی توجه داشته باشند و نه خودروهای ارمنی یا سایر خودروهایی که وارد مناطق تحت کنترل آذربایجان می شوند.

مقامات ایرانی هنوز به طور مستقیم به این موضوع واکنش نشان نداده اند.

دیروز (سه شنبه) "عباس موسوی" سفیر ایران در آذربایجان در توییتر عکسی از ملاقات با "حکمت حاجی اف" مشاور ارشد "الهام علی اف" رئیس جمهوری آذربایجان را منتشر کرد و گزارش داد که این دو درباره "روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه و منافع مشترک" گفتگو کردند. حاجی اف پاسخ داد و گفت که این دو "در واقع در مورد موضوعاتی که در دستور کار روابط دوجانبه ماست، بحث های مثمر ثمر داشته و راههای پیش رو را مورد بررسی قرار داده اند."

پس از بستن دو روزه جاده اصلی از سوی آذربایجان در ماه اوت، که حمل و نقل بین ارمنستان و ایران را نیز مختل کرد، سفارت ایران در ایروان ابراز نگرانی کرد و اظهار امیدواری کرد که دولت ارمنستان کار بر روی "مسیرهای جایگزین" برای تجارت ایران و ارمنستان را تسریع کند.

ایجاد اخلال باکو در تجارت بین ایران و ارمنستان

رزمایش نظامی- دریایی مشترک هفته گذشته نیروهای آذربایجان، ترکیه و پاکستان تحت عنوان " سه برادر 2021" در منطقه آب های سرزمینی آذربایجان در دریای خزر

برای تسهیل تجارت بین ایران و ارمنستان یک جاده جایگزین در حال ساخت است که هنوز تکمیل نشده است.

"کارو کوچاریان" معاون شهردار "گروس" در مصاحبه ای گفته است: "کامیون های ایرانی با محموله بزرگ نمی توانند از جاده جایگزین در تاتف که در حال ساخت است عبور کنند." او افزود که ایست بازرسی های آذربایجان از 10 سپتامبر (5 روز پیش) آغاز شده و از رانندگان برای استفاده از جاده 130 دلار، برای کامیون های بزرگتر 60 دلار اضافی و برای کامیون های سوختی 500 دلار دریافت می کنند.

در جلسه 2 روز پیش پارلمان ارمنستان، "واهه هاکوبیان" از حزب اپوزیسیون "اتحاد ارمنستان" و فرماندار سابق منطقه "سیونیک" که جاده در آن واقع شده است، این موضوع را مطرح کرد و گفت که اقتصاد ارمنستان با این اخلال متضررخواهد شد. او گفت: "همانطور که می دانید ، بیش از 40 درصد واردات زمینی کالای ما [با جهان] از طریق ایران انجام می شود."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها