رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 562966

نظر یک فعال سیاسی درباره سرنوشت سیاست‌مداران کهنه‌کار/ اصلاح‌طلبان باید فوری حزب فراگیر تشکیل دهند

ساعت24-یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بهترین کاری که اصلاح‌طلبان می‌توانند انجام دهند این است که در اسرع وقت یک حزب فراگیر در این جبهه تشکیل دهند.

html>

مهدی آیتی درباره این‌که اصلاح‌طلبان در مواجهه با دولت جدید چه راهبردی را باید اتخاذ کنند، گفت: شاید امروز بهترین فرصت برای جبهه اصلاحات است که چند کار مهم را در ۸ سال آینده انجام دهند؛ چراکه پیش‌بینی ما این است که دولت آقای رئیسی دولت ۲ دوره‌ای و ۸ ساله خواهد بود و در این سال‌ها اصلاح‌طلبان شانسی برای ورود به دولت، مجلس و یا جاهای دیگر را ندارند اما زمان خوبی برای‌شان است که می‌توانند از آن استفاده کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: امروز به دلیل این‌که اصلاح‌طلبان پراکنده هستند و انسجام تشکیلاتی و حزبی ندارند؛ بهترین کار این است که در اسرع وقت یک حزب فراگیر در جهبه اصلاحات تشکیل دهند تا از این آشفتگی و بلاتکلیفی دربیایند.

وی ادامه داد: قدم بعدی این است که نخبگان جبهه اصلاحات در جلسات خودشان به طور مستمر به نقد و آسیب‌شناسی بپردازند و بررسی کنند دلیل بی‌فروغ و کم اقبال شدن این جبهه از سوی مردم چه بوده است و این موارد را به طور علمی، تحلیلی و جامعه شناسی مورد واکاوی قرار دهند و بعد از این آسیب‌شناسی دست به نوسازی و بهسازی خودشان بزنند که این امر خودش یک کار ارزشمند است.

آیتی تاکید کرد: جبهه اصلاحات امروز می‌تواند با بازسازی و نوسازی سیاسی خودش یک جبهه بسیار قوی در دهه آینده باشد و برای این کار هم ابتدا باید آسیب‌شناسی و بازسازی لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد:قدم بعدی و بسیار مهمی که جبهه اصلاحات در این ۸ سال می‌تواند بردارد،این است که بر عمکلرد جبهه اصولگراها نظارت داشته باشد و اقدامات این جریان را رصد، کارشناسی و ارزیابی تخصصی کند و کارهای مختلفی را که دولت و مجلس اصولگرا در حال انجام آن است زیر ذره‌بین نقد خودش بگذارد که این کار بسیار مهمی است این جبهه می‌تواند انجام دهد. البته این امر نیاز به این دارد که کارشناسان و نخبگان جبهه اصلاحات در غالب حزب فراگیر گرد هم جمع شوند و کارهای رئیس‌جمهور، وزرا و مدیران ارشد کشور، مجلس و قوه قضائیه، نهادهای انقلابی، ارگان‌های مختلف را تحت بررسی قرار دهند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معتقدم این دوره جریان اصلاحات دوره تنفس اصلاح‌طلبان است؛ چراکه در این ۸ سال جبهه اصلاحات خیلی امیدی برای ورود به دولت و مجلس ندارد برای همین بهترین فرصت برای تنفس، نقد درون گفتمانی و رصد و پیگیری کردن اقدامات و عمکلرد جبهه اصولگرا است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تشکیل اتاق فکری با حضور اشخاصی مانند ناطق نوری، خاتمی، برادران لاریجانی روحانی و عبدالله نوری برای برون رفت از مشکلات موجود چقدر ضرورت دارد، اظهار داشت: این افراد باهم تضادهای فکری و اختلافات سلیقه‌ای و سیاسی دارند، در نتیجه جمع کردن ‌شان زیر یک چتر مقدور و ممکن نیست و حتی اگر چنین جمعی بهم بپیوندد، بسیار زود می‌تواند متلاشی شود. در نتیجه جبهه اصلاحات به جای این‌که بخواهد وقتش را در چنین مواردی از دست دهد، بهتر است یک حزب فراگیر تشکیل دهد.

آیتی تاکید کرد: مطمئنا در سطح کشور و در پهنه جغرافیای ایران تا عمق روستاها مردم هستند و جوانان تحصیلکرده که علاقمند به آرمان‌های جبهه اصلاحات هستند، حضور دارند؛ در نتیجه اگر ما یک حزب فراگیر داشته باشیم و فراخوان عمومی دهیم، یک جبهه بسیار قوی از نخبگان، جوانان، به وجود می‌آید و دیگر آن زمان اصلا نیاز به این نیست که دائم به دنبال سیاست‌مداران کهنه‌کار باشیم که تاریخ مصرف‌شان گذشته است.

وی یادآور شد:در همه دنیا هم مرسوم است هنگامی که کهنه‌کاران سیاسی دوره فعالیت‌شان تمام می‌شود،اعلام بازنشستگی سیاسی و بعد شروع می‌کنند به خاطره‌نویسی و کتاب خاطرات سیاسی می‌نویسند و یا در جایگاه مشاوران سیاسی قرار می‌گیرند، ما هم نباید اصرار کنیم سیاست‌مداران کهنه‌کار و قدیمی حتما در میدان باشند؛ چراکه امروز سیاست‌مداران قدیمی و کهنه‌کار امروز حرف‌هایشان خسته‌کننده و تکراری شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: راه‌حل همان تشکیل حزب فراگیر است که می‌تواند از جوانان، نخبگان و اندیشمندان تشکیل شود آن وقت حرف‌ها، شعارها و برنامه‌های تازه و جدید در کشور مطرح می‌شود که در این هنگام جبهه اصلاحات دیگر آن جبهه اصلاحات گذشته نخواهد بود بلکه جبهه‌ای خواهد بود که با تکیه بر نخبگان سیاسی جوان و تحصیلکرده می‌تواند آینده بهتری را رقم بزند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها