رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 563233

چرا دولت سیزدهم برای انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی عجله ای ندارد؟

ساعت24-صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند در صورتی که بلاتکلیفی در دوران انتقال دولت‌های دوازدهم و سیزدهم طولانی شود، هزینه‌های زیادی را برای کشور خواهد داشت.

html>

هنوز تکلیف رییس‌کل بانک مرکزی روشن نیست؛ این در حالی است که حدود یک ماهی از تشکیل کابینه دولت سیزدهم می‌گذرد. آن طور که از صحبت اخیر وزیر اقتصاد برمی‌آید، دولت در حال رایزنی در خصوص انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی است. به گفته احسان خاندوزی، به لحاظ قانونی، وظیفه معرفی رییس کل بانک مرکزی برعهده وزیر اقتصاد و صدور حکم آن برعهده رییس‌جهور است، بر این اساس، گفت‌وگوهایی در این ارتباط صورت گرفته است و نتیجه آن در هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند که تاخیر در انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی، هزینه‌های بسیاری را متحمل اقتصاد خواهد کرد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر، نسبت به تاخیر در تعیین رییس بانک مرکزی انتقاد کرده و گفته مدت‌هاست این موضوع در بلاتکلیفی به سر می‌برد. بر همین اساس، وی از رییس‌جمهور خواسته نسبت به تعیین تکلیف سازمان‌های اقتصادی و معرفی مدیران آن تسریع صورت گیرد.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رییس‌جمهور یا تیم اقتصادی دولت باید یا افراد قبلی را ابقا کنند و یا این‌که افراد جدید سریع‌تر معرفی شوند و در مجموع سریع‌تر موضوع تعیین تکلیف شود.

به اعتقاد او، اگر بلاتکلیفی در دوران انتقال دولت‌های دوازدهم و سیزدهم طولانی شود، هزینه‌های زیادی را برای کشور خواهد داشت.

چرا رییس‌کل بانک مرکزی انتخاب نشد؟

در همین خصوص، علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره تاخیر در انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: نقش رییس‌کل بانک مرکزی در اقتصاد براساس کارکرد ذاتی‌ای که دارد و اصلا تعریف بانک مرکزی این است که مستقل عمل کند، بی‌بدیل است و می‌تواند تنظیم‌کننده اقتصاد باشد.

وی می‌افزاید: امروز می‌گویند که رییس‌کل بانک مرکزی باید هماهنگ باشد. منظور از هماهنگی اگر فرمان‌پذیری باشد، این کار غلط است و هماهنگی نباشد بهتر است. رییس‌کل بانک مرکزی باید قوی باشد و استقلال بانک مرکزی را حفظ کند و این یک کار بزرگی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان می‌کند: انتصابات دولت سیزدهم نشان داده که پیدا کردن افراد خبره یک مقداری زمان‌برتر است؛ به خاطر آذوقه نفراتی که ممکن است دولت سیزدهم داشته باشد. شاید علت تاخیر دولت هم این باشد. از سوی دیگر، سهم‌خواهی‌ها به خاطر ویژگی انتخابات، می‌بینیم در صندلی‌های کلیدی زیاد است.

شریعتی می‌افزاید: براساس شنیده‌ها به نوعی رییس‌جمهور در حال مقاومت است و سعی دارد انتصابات یک حزبی و سهمیه‌ای نباشد؛ هر چند صددرصد این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح می‌کند: تیم اقتصادی‌ای که انتخاب شده، تیم لیگ برتری هم نیست و نیاز دارد که چند ماه یا چند سال کار کند تا به دسته برتر اقتصاد بیاید. تیم والیبالی هستند که پاسورشان نیست. بر این اساس، بانک مرکزی در یک دوره گیجی به سر می‌برد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گزینه‌های مطرح شده برای ریاست بانک مرکزی، می‌گوید: ما فقط دعا می‌کنیم که برای بانک مرکزی، گزینه مستقل و علمی انتخاب شود.

شریعتی متذکر شد: بحث‌های مدیریت وجوه، عملیات بازار باز، سیستم‌های تعرفه‌ای، نرخ سود بانک‌ها، اصلاح ساختار بانک‌ها، اصلاح صورت‌های مالی بانک‌ها و بده و بستانی که در سطح کلان وجود دارد، نیاز به یک معلم و استاد قوی دارد. ما دیگر زمان آزمون و خطا نداریم.

عجله لازم نیست

عبدالحمید انصاری، مشاور اسبق رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که معطلی در انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی چه آثاری روی اقتصاد کشور خواهد داشت؟ می‌گوید: به طور طبیعی با توجه به شرایط فعلی کشور که اقتصاد محور اصلی فعالیت‌های دولت تعریف شده و معضل اصلی به دلیل خطاهای بزرگی که در سال‌های گذشته انجام گرفته، حوزه اقتصاد است، بر این اساس عمده نگاه‌ها با توجه به بانک‌محور بودن اقتصاد به شبکه بانکی است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر همه مسوولان باید توجه کافی به انتخاب مدیران مناسب برای این حوزه را داشته باشند که به طور قطع در راس آن، رییس کل بانک مرکزی قرار دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: معطلی در انتخاب رییس‌کل را نمی‌شود خیلی سرزنش کرد؛ به‌هرحال باید همه جوانب در نظر گرفته شود و مشورت‌های لازم صورت گیرد و افراد مختلف و کسانی که واجد شرایط هستند، مورد سنجش قرار گیرند.

انصاری ادامه می‌دهد: قاعدتا افراد واجد شرایطی بودند که به آنها مراجعه شده است؛ این طور به نظر می‌آید که بعضی از آنها خودشان نپذیرفتند و دولت هم قاعدتا نمی‌خواهد کوتاه بیاید از نسل افراد باکیفیت. بنابراین دولت در حال مطالعه می‌کند که سراغ افرادی که واجد شرایط هستند، برود و با آنها به یک نتیجه مناسب برای پذیرش این مسوولیت برسد.

وی عنوان می‌کند: عجله کردن و نکردن دولت در حال حاضر محل بحث نیست. این کار یک مقدار با تاخیر انجام شود، اما فرد مناسب و اصلحی انتخاب شود، ارجح است.

مشاور رییس‌کل بانک مرکزی تصریح می‌کند: در حال حاضر هم بانک مرکزی، رییس کل دارد و آقای کمیجانی فرد باتجربه‌ای است و سال‌های طولانی هم در بانک مرکزی بوده و الان هم طبق سیاست‌های اعلامی دولت، کارها را پیش می‌برد. کاری بر زمین نمانده که با عجله در رابطه با رییس کل بانک مرکزی تصمیم‌گیری شود.

انصاری متذکر می‌شود: دولت با توجه به جمع‌بندی‌ها و صحبت‌ها و مذاکرات به طور قطع در فرصت مناسب به این نتیجه می‌رسد که چگونه و با چه فردی کار را پیگیری کند.

وی درباره اثر معطلی انتخاب رییس کل بانک مرکزی روی بازاری همچون ارز می‌گوید: نوسانات بازار ارز قبل از این‌که متوجه انتخاب رییس‌کل بانک مرکزی باشد، محصول معضلات اقتصادی کشور در سال‌های گذشته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: وقتی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و پولی قبلا تدبیر لازم به کار گرفته نشده، انعکاس آن در حوزه‌های مختلف مثل ارز دیده می‌شود. بنابراین اگر در رابطه با این سیاست‌ها تدبیر شود، بخش عمده مسایل حل خواهد شد.

انصاری متذکر می‌شود: منظور من این نیست که حضور و سیاست‌ها و شخصیت رییس‌کل بانک مرکزی بی‌تاثیر است، اما تاثیر عمده کار، سیاست‌های اقتصادی است و کلان‌نگری‌هایی است که باید در نظر گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها