رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 566776

کرونا چند کارگر را بیکار کرد؟

ساعت24- گسترش کرونا در کشور نه تنها به صاحبان بسیاری از مشاغل لطمه زد و کسب و کارهای خدماتی را با وقفه روبرو کرد بلکه به بیکاری و از بین رفتن کسب و کار بیش‌ از ۹۰۰ هزار کارگر در کشور انجامید.

html>

گسترش کرونا در کشور نه تنها به صاحبان بسیاری از مشاغل لطمه زد و کسب و کارهای خدماتی را با وقفه روبرو کرد بلکه به بیکاری و از بین رفتن کسب و کار بیش‌ از ۹۰۰ هزار کارگر در کشور انجامید.

شیوع بیماری کرونا باعث بیکاری بخشی اعظمی از مشاغل در سراسر دنیا شد و کشور ما هم از آن مستثنا نبود، به نحوی که بسیاری از کسب وکارها دچار مشکل شدند و از آنجا که اقتصاد ایران عمدتا بر پایه بخش خدمات استوار است، مشاغل خدماتی بیشترین آسیب از کرونا را متحمل شدند و بیکاری در این رشته شغلها بیشتر بود.

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر می گوید: گسترش ویروس کرونا موجب از بین رفتن کسب و کار ۹۰۰ هزار کارگر در کشور شده است.

وی می گوید: این تعداد کارگر در این مدت از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شده اند و خانه کارگر ایران در راستای حقوق کارگران مطالبات آنها را پیگیری می کند.

آنطور که صادقی گفته خانه کارگر درخصوص واکسیناسیون کارگران به کمک دولت شتافته و روزانه ۸۰۰ نفر از کارگران صنوف مختلف در خانه کارگر تهران واکسینه می‌شوند و اکیپ‌هایی با استقرار در مترو و دیگر نقاط کار واکسیناسیون کارگران را دنبال می کنند.

آخرین وضعیت اشتغال در ایران بیانگر روند رو به رشد بیکاران است؛ به نحوی که در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته و همچنین بهار سال جاری تعداد بیکاران افزایش داشته است چنانچه آخرین گزارشی که مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری در تابستان امسال منتشر کرده نشان می دهد که در بین جمعیت فعال بیش از ۲۳.۴ میلیون نفر شاغل بوده‌اند که تعداد آنها در مقایسه با تابستان سال گذشته که حدود ۲۳.۵ میلیون نفر بود، ۰.۶ درصد کاهش داشته و به عبارتی بیش از ۱۳۰ هزار نفر از تعداد شاغلان کم شده است.

وضعیت بیکاری در تابستان ۱۴۰۰ نیز از این حکایت دارد که دو میلیون و ۴۹۶ هزار و ۸۶ بیکار در کشور بوده‌اند که این تعداد هم ۰.۱ درصد در مقایسه با تابستان پارسال که تعداد بیکاران دو میلیون و ۴۷۷ هزار و ۳۵۰ نفر بود افزایش دارد و نرخ بیکاری از ۹.۵ درصد به ۹.۶ درصد رسیده است. اشتغال در تابستان امسال در حالی با کاهش همراه بوده که در این بین ۱۷۷ هزار نفر از جمعیت زنان شاغل نیز کم شده است.

شیوع کرونا نه تنها موجب از بین رفتن بسیاری از مشاغل و توقف فعالیت صنوف خدماتی و بیکاری کارگران این بخشها شد بلکه در این بین کارگرانی هم که به این بیماری مبتلا شدند بعضا از سوی کارفرمایان اخراج شدند و این امر به خانه نشین شدن آنها منجر شد.

علی حیدری، کارشناس حوزه کار می گوید: متاسفانه در دوران کرونا، برخی از کارفرمایان با کارگرانی که کرونا گرفته بودند برخورد منصفانه ای نداشتند و به جای آنکه رسیدگی بیشتری نسبت به وضعیت آنها داشته باشند، کارگرانی که مبتلا شده اند را در مقابل چشم دیگر همکاران تعدیل کرده یا در محیط های کاری تنزل دادند در حالی که کارگران در این دوران در خطوط تولید مشغول کار بودند و فعالیت خود را متوقف نکردند.

وی بر لزوم حفظ اشتغال نیروهای کار در دوران کرونا تاکید کرده و می گوید: برای آنکه کارگران در معرض تهدید شغلی و تعدیل در محیط کار قرار نگیرند باید بسترهای ارتباطی آنها با بازرسان کار فراهم شود و در عین حال کارگرانی که به کرونا مبتلا می شوند مورد حمایت و مداوا قرار گیرند و از مزایای بیمه بیکاری برخوردار شوند.

به اساس گزارشها نزدیک به دو میلیون شغل در دوران کرونا دچار ریزش شدند که با پرداخت تسهیلات حمایتی حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل مجددا به چرخه کار بازگشتند و بیش‌ از ۷۳۰ هزار نفر به طور اختصاصی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شدند.

اگرچه شیوع کرونا در دو سال گذشته موجب ریزش بخشی از نیروهای کار و وخروج آنها از چرخه بازار کار شده اما وزارت کار در مواجهه با کرونا و به منظور حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار در ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۸ زیر رسته شغلی، حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را در دستور کار قرار داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها