رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 570860

تحصیل در کانادا و فرآیند اخذ ویزای تحصیلی

ساعت24-کانادا یکی از بهترین مقاصد مهاجران بین‌المللی برای زندگی، تحصیل و کار است. رشد اقتصادی، منابع و سهولت سرمایه‌گذاری، موقعیت‌های شغلی متعدد و کیفیت بالای تحصیل، متقاضیان زیادی را برای اخذ اقامت این کشور، به خود جذب می‌کند.

image-20211129092625-3.jpeg
dir="RTL" style="text-align:right">تحصیل در کانادا و فرآیند اخذ ویزای تحصیلی

دانشجویان بین‌المللی سراسر جهان، به علت کیفیت سیستم آموزشی این کشور و موقعیت‌های شغلی‌ای که پس از فارغ‌التحصیلی، در اختیارشان قرار می‌گیرد، تحصیل در کانادا را در جایگاه یکی از اولویت‌های مهاجرتی خود قرار می‌دهند. فرآیند اخذ ویزای تحصیلی کانادا و شرایط آن برای متقاضیان، روندی نسبتاً پیچیده است. بنابراین توصیه می‌شود که متقاضی؛ علاوه بر تحقیق و جست‌وجوهای فردی خود، حتماً از مشاوران مجرب و حرفه‌ای این حوزه نیز کمک بگیرد.

انواع ویزای تحصیلی کانادا

ادارۀ مهاجرت کانادا (IRCC)، دو نوع ویزای تحصیلی را برای مهاجران بین‌المللی در نظر گرفته است که هر یک، از شرایط خاص خود برخوردارند:

1. ویزای دانش آموزی کانادا: متقاضیان زیر 18 سال (سن قانونی برخی از استان‌های کانادا، 19 است)، نمی‌توانند بدون همراهی سرپرست قانونی خود، در کانادا تحصیل کنند. دانش‌آموزان باید نسبت به دریافت نامۀ پذیرش یک مؤسسۀ تعیین‌شده اقدام کرده و به‌علاوه، قیم آن‌ها نیز باید تمکن مالی خود را اثبات کند.

2. ویزای دانشجویی کانادا: افراد بالای 18 سال، با دریافت نامۀ پذیرش دانشگاه مورد نظر خود در کانادا، می‌توانند تحصیلاتشان را در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، ادامه دهند.

شرایط تحصیل در کانادا

چنانچه قصد دارید در کانادا تحصیل کنید، باید از شرایط زیر برخوردار بوده و آن‌ها را رعایت کنید:

ü نامۀ پذیرش یک مؤسسۀ آموزشی تعیین‌شد (DLI) را دریافت کرده باشید؛

ü تمکن مالی خود را اثبات کنید؛

ü برای تکمیل برنامه‌های تحصیلی خود تلاش کرده و پیشرفت کنید؛

ü به شرط‌های مندرج در مجوز تحصیلی خود، احترام بگذارید؛

ü در صورت اتمام اعتبار ویزای تحصیلی کانادا، کشور را ترک کنید؛

ü شما تنها می‌توانید در مؤسسۀ آموزشی تعیین‌شده در مجوز تحصیلی خود، درس بخوانید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا

چندین مرحله برای تحصیل و اخذ ویزای دانشجویی کانادا وجود دارد. برای آن که این مراحل را به درستی پیش رفته و از کوچکترین جزئیات آن غافل نشوید، بهتر است که از وکلا یا مشاوران حرفه‌ای حوزۀ مهاجرت، کمک بگیرید.

تحصیل در کانادا و فرآیند اخذ ویزای تحصیلی

1) دربارۀ گزینه‌هایی که در اختیار دارید، تحقیق کنید:

پیش از اینکه به دنبال انتخاب دانشگاه و مؤسسۀ آموزشی مورد نظر خود بروید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید در چه رشته‌ای تحصیل کنید و در وهلۀ بعد، کدام استان کانادا را برای زندگی در نظر دارید.

2) دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید:

لیست کوتاهی از دانشگاه‌ها و برنامه‌های تحصیلی مد نظر خود انتخاب کنید.

3) برای امتحانات ورودی آماده شوید:

بر اساس الزامات دانشگاه‌ و کالج‌های انتخابی، خود را برای آزمون‌های معتبر زبان (آیلتس، تافل و...( و دیگر آزمون‌های مورد نیاز، آماده کرده کرده و ثبت‌نام کنید. قبل از ارسال درخواست ویزای دانش آموزی کانادا، باید این آزمون‌ها را تکمیل کرده باشید.

4) درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه ارسال کنید:

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شرایط پذیرش هر دانشگاه، با آن تماس بگیرید. دفترهای حقوقی زیادی در ایران وجود دارند که به شما در این باره کمک می‌کنند.

5)نامۀ پذیرش خود را دریافت کنید:

چنانچه مؤسسۀ آموزشی مورد نظر، درخواست شما را تأیید کند، نامه‌ای تحت عنوان «نامۀ پذیرش» برایتان ارسال خواهد شد.

6) نسبت به اخذ ویزای دانشجویی کانادا اقدام کنید:

پس از دریافت نامۀ پذیرش، می‌توانید برای دریافت ویزای خود اقدام کنید.

زمان‌های پردازش را بررسی کنید:

چرخۀ پردازش درخواست و صدور ویزای تحصیلی کانادا، ممکن است بین 3 الی 4 هفته، به طول بینجامد. توجه داشته باید که زمان ذکرشده، تضمینی نبوده و تنها یک تخمین است؛ چرا که این فرآیند با توجه به شرایط و مدارک متقاضیان، می‌تواند بیشتر یا کمتر طول بکشد.

نحوۀ ارسال درخواست خود را مشخص کنید:

2 راه برای ارسال درخواست به ادارۀ مهاجرت کانادا وجود دارد:

1) درخواست آنلاین؛

2) درخواست حضوری.

از آنجا که کشور کانادا در ایران سفارت ندارد، اکثر متقاضیان ایرانی، نامۀ درخواست و مدارک خود را به صورت آنلاین ارسال می‌کنند.

هزینۀ پردازش را پرداخت کنید:

شما باید قبل از ارسال نامۀ درخواست، هزینه‌های پردازش و اخذ ویزای دانش آموزی کانادا را پرداخت کرده باشید. توجه کنید که هزینۀ پردازش، همیشه قابل استرداد نخواهد بود. چنانچه همسر یا فرزندان متقاضیان، آن‌ها را همراهی می‌کنند، باید هزینه‌های مربوط به آن‌ها نیز پرداخته شود.

نامۀ درخواست و مدارک لازم را ارسال کنید:

درخواست خود را تکمیل و به همراه مدارک مورد نیاز، ارسال کنید. برای اینکه در این پروسه، چیزی را از قلم نیندازید، از مشاوران مؤسسه‌های معتبر مهاجرتی، کمک بگیرید.

در صورتی که درخواست متقاضیان برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا تأیید شود، اطلاعیه‌ای مبنی بر درخواست ویزای موقت، از سمت دولت دریافت خواهند کرد.

تحصیل در کانادا و فرآیند اخذ ویزای تحصیلی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی کانادا

پس از دریافت نامۀ پذیرش کالج مورد نظر، متقاضیان باید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنند. مدارک مورد نیاز افراد برای پذیرش تحصیلی کانادا و اخذ ویزای تحصیلی این کشور، می‌تواند نسبت به شرایط آن‌ها متفاوت باشد. برخی از این مدارک، عبارتند از:

1) پاسپورت معتبر (اعتبار این پاسپورت، باید مدت زمان اقامت شخص در کانادا را پوشش دهد)؛

2) نامۀ پذیرش از یک مؤسسۀ آموزشی تعیین‌شده؛

3) اثبات تمکن مالی؛ متقاضیان باید ثابت کنند که برای پرداخت شهریۀ دانشگاه و هزینه‌های زندگی، از بودجۀ کافی برخوردار هستند؛

4) دو قطعه عکس باکیفیت و جدید؛

5) گواهی معاینات پزشکی؛

6) مدارک زبان؛

7) انگیزه‌نامه؛

8) ریزنمرات سوابق تحصیلی؛

9) گواهی عدم سؤپیشینه؛

10) و...

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، بسته به مؤسسۀ آموزشی و استان‌های آن، متفاوت است؛ اما به طور کلی، دوره‌های فنی و پزشکی، از دوره‌های هنری، گران‌تر هستند. به طور متوسط، شهریه و هزینه‌های تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی، از 7.000 تا 35.000 دلار کانادا متغیر است. این هزینه‌ها، به شرح زیر است:

مقطع تحصیلی

هزینۀ سالانه (دلار کانادا)

کارشناسی

12.000 الی 25.000

کارشناسی ارشد

24.000 الی 35.000

دکتری

7000 الی 10.000

MBA

30.000 الی 40.000

متقاضیان همچنین به جز هزینه‌های دانشگاه، ملزم به پرداخت موارد دیگری از جمله هزینۀ زندگی و درخواست ویزای دانشجویی کانادا نیز خواهند بود.

علل عدم پذیرش درخواست ویزای تحصیلی کانادا

اگرچه درخواست ویزای تحصیلی کانادا، ساده به نظر می‌رسد، اما گاهی می‌تواند چالشی بزرگ برای دانشجویان بین‌المللی محسوب شود. در حالی که بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند که دریافت نامۀ پذیرش، سخت‌ترین بخش فرآیند تحصیل در کانادا است، دریافت ویزای دانشجویی آن می‌تواند دشوارتر باشد. متأسفانه رد شدن درخواست ویزای دانش آموزی کانادا، اتفاقی غیر معمول نیست؛ بنابراین برای اطمینان از بالا بردن شانس خود برای اخذ آن، باید از کمک متخصصان بهره بگیرید. چند مورد از دلایل ریجکت شدن درخواست این ویزا، عبارتند از:

· عدم ارائۀ نامۀ پذیرش از یک مؤسسۀ آموزشی تعیین‌شده؛

· دلایل مالی (عدم اطمینان از توانایی شما در پرداخت هزینه‌های تحصیل، زندگی و...)؛

· اطمینان نداشتن از قصد ترک خاک کانادا توسط شما بعد از اتمام اعتبار ویزا؛

· ناقص بودن مدارک؛

· و...

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها