رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 571295

استیضاح خاندوزی تکذیب شد/ رکورد ترانزیت کالای خارجی شکست

ساعت24-مهر در قالب گزارشی به شرح مهمترین اتفاقاتی که طی هفته دوم آذر رخ داده پرداخته است که از جمله مهمترین اخبار آماده شدن ویزای گردشگری و شکستن رکورد ترانزیت کالا است.

html>

در هفته دوم آذرماه اتفاقات گوناگونی در حوزه اقتصاد ایران ازجمله خبر خوش وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیدگی به شکایت مالیاتی تولیدکنندگان به صورت الکترونیکی تا خبر مرکز آمار در خصوص افزایش نرخ تورم رقم خورد که در ادامه بیان می‌شود.

رسیدگی به شکایت مالیاتی تولیدکنندگان الکترونیکی شد

یکی از اتفاقات مهم اقتصادی در هفته‌ای که گذشت به خبر خوش وزیر امور اقتصادی و دارایی بر می‌گردد. وی در فضای مجازی اعلام کرد: به مرکز دادخواهی مالیاتی ابلاغ شد شکایت‌های تولیدکنندگان درباره مالیات باید در کمتر از یک‌ماه بسرعت رسیدگی شود. نظارت وزارت اقتصاد بر روند شکایات مالیاتی هم از دیروز سامانه‌ای شد تا سفارش و توصیه در مسیر رسیدگی پرونده‌ها کاهش یابد. مسیر کاغذی حذف شد. این خبر از آن جهت حائز اهمیت است که سابقا بررسی شکایت‌های مالیاتی پروسه‌ای سخت و طولانی داشته است؛ تا جایی که در برخی پرونده‌ها، گاهی حتی بیش از چهار سال اطاله دادرسی وجود داشت.

مرکز دادخواهی مالیاتی از مالیاتی شدن تمام شکواییه های مالیاتی خبر داد

در ادامه اطلاع رسانی وزیر اقتصاد برای الکترونیکی شدن رسیدگی به شکایت‌های مالیاتی، مجتبی فراهانی رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای وزارت اقتصاد نیز از راه اندازی سامانه الکترونیکی هیئت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در سراسر کشور از دوشنبه هشتم آذر ۱۴۰۰ خبر داد که به موجب آن، از این پس، کلیه فرآیندهای مربوط به ثبت و پیگیری شکوائیه مالیاتی مؤدیان، بدون نیاز به مراجعه حضوری و در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد.

امکان دسترسی آسان و سهولت در ارائه شکوائیه برای کلیه مؤدیان مالیاتی از تمامی نقاط کشور در بستر وب، ضمن افزایش ضریب عدالت در رسیدگی به اعتراضات و بستر رسیدگی بی‌طرفانه از جمله نقاط مثبت این اقدام سازمان امور مالیاتی به حساب می‌آید.

اطلاع رسانی مرکز آمار در خصوص افزایش نرخ تورم

یکی دیگر از اتفاقات مهم اقتصاد ایران در هفته گذشته، به گزارش مرکز آمار از نرخ تورم خانوارها در ماه گذشته بر می‌گردد. این مرکز طی گزارشی اعلام کرد که در آبان ماه ١۴٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به ٣٧٣ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان‌های کهگیلویه وبویراحمد و اردبیل با ۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کرمان با ۱.۴ درصد افزایش است.

طبق این گزارش، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۴.۴ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۵۲.۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۴۰ درصد) است.

ویزای گردشگری در حال آماده شدن است

دیگر خبر مهم حوزه اقتصاد ایران در هفته گزارش به خبری برمی گردد که سخنگوی گمرک به خبرنگار مهر اطلاع داد. طی اظهار سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک تردد در مرزهای کشور عادی است و همانند گذشته با انجام پروتکل‌هایی مانند تست pcr و در دست داشتن کارت واکسیناسیون می‌توان از مرز عبور کرد. وی اظهار کرد: در این مدت نه تنها مرزهای کشور به روی مسافران بسته نشده، بلکه نزدیک به دو هفته است که به همت وزیر میراث فرهنگی ویزای گردشگری نیز در حال فعال شدن است. در مدت بیش از یکسال و نیم گذشته که بیماری کرونا وارد کشور شده، بحث ورود گردشگری به ایران با اختلال مواجه شده است، تا جایی که در برهه‌ای از زمان ورود مسافران به داخل کشور به طور کامل ممنوع بود و پس از آن نیز صرفاً با ویزای خاص مانند تحصیل و درمان و…، تردد برقرار بود. لذا گردشگران با ویزای گردشگری وارد ایران نمی‌شدند. اما اکنون چند وقت است که مرزها برای ورود و خروج از ترکیه باز شده و برای کشورهای دیگر نیز بحث ویزای گردشگری جدی شده است.

تکذیب استیضاح وزیر اقتصاد

در پی شکل گیری شایعاتی در هفته گذشته مبنی بر قوت گرفتن احتمال استیضاح وزیر اقتصاد، غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با تکذیب خبر استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس گفت: متأسفانه خبر مذکور در رسانه‌ها به شکل نادرستی منتقل شده و بنده آن را تأیید نمی‌کنم. همانطور که در متن کامل این خبر نیز آمده، هیچ اشاره‌ای به استیضاح قطعی احسان خاندوزی در مجلس نشده است. زیرا تا زمانی که مجلس دستور عملی برای اجرایی شدن یک موضوع را نداده است، پیش گویی کردن آن هیچ گونه وجاهت حرفه‌ای و قانونی ندارد.

شکسته شدن رکورد ترانزیت کالای خارجی از کشور

اما خبر مهم دیگر، به گزارشی از سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک از آمار تجارت خارجی در ماه گذشته بر می‌گردد. وی اظهار کرد: تجارت خارجی کشور در ماه هشتم سال، ۱۱ میلیون و ۵۹۲ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۷ درصد رشد داشته است. سهم صادرات کشور در مدت ۳۰ روز آبان ماه، هشت میلیون و ۵۵۷ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۲۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۱۶ درصد اضافه شده است.

سخنگوی گمرک در ادامه خبر داد: خوشبختانه در سه ماه اخیر رکوردهای خوبی در سه رویه گمرکی در تجارت خارجی ثبت شده است، در ترخیص کالا در شهریور ماه با ترخیص ۵.۳ میلیون تن، رکورد واردات جابجا شد، در مهرماه با صادرات پنج میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار رکورد صادرات شکسته شد و در آبان ماه با عبور یک میلیون و ۱۵۳ هزار تن کالای خارجی از کشور رکورد ترانزیت جابجا شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها