رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 578704

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

این مطلب برای کسانی است که میخواهند یکبار برای همیشه گیاه مناسب خود را انتخاب کنند و شرایط نگهداری از گیاهان را به آسان ترین شکل ممکن آموزش ببینند.

html>

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

این مطلب برای کسانی است که میخواهند یکبار برای همیشه گیاه مناسب خود را انتخاب کنند و شرایط نگهداری از گیاهان را به آسان ترین شکل ممکن آموزش ببینند.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که علاقه مند به شناخت و نگهداری از انواع گل و گیاه خانگی می باشید اما خیلی دچار سردرگمی شدید و نمیدانید که چه گیاهی مناسب شما است و همچنین نگهداری آن ها به چه صورت است، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا از این حالت خارج شوید.

هدف ما این است که نکات و شرایط نگهداری انواع گیاهان خانگی را به شما آموزش دهیم و سپس به معرفی برخی از انواع گیاهان آپارتمانی به همراه شرایط نگهداری آن ها بپردازیم که با توجه به شرایطی که دارید بتوانید بهترین گیاه را انتخاب کنید.

شرایط نگهداری گیاهان با روش آسان

بهترین موقع برای آبیاری چه موقعی است؟

زمانی که سطح روی خاک خشک شد بهترین موقع است.

گیاهان به چه مقدار نور نیاز دارند؟

به نور غیر مستقیم به مدت 6 الی 7 ساعت نیاز دارند.

رطوبت مورد نیاز گیاهان چه مقدار است؟

رطوبت بین 30 تا 50 درصد می باشد.

بهترین خاک برای گیاهان چه نوع خاکی است؟

بهترین خاک برای انواع گیاهان، خاکی است که دارای زهکشی بالایی باشد.

1) شرایط آبیاری

تمام گیاهان و از جمله انواع گل و گیاه خانگی، برای انجام فرآیندهای حیاتی خود به آب نیاز دارند. اما آیا تمامی گیاهان خانگی به میزان مساوی به آب احتیاج دارند؟ باید گفت خیر. نیاز آبی یک گیاه با گیاه دیگر متفاوت است و علاوه بر آن نیاز آبی یک گیاه در یک فصل نیز با فصل دیگر متفاوت است. گیاهان در فصل زمستان به میزان آب کمتری نیازی دارند در صورتی که در گرمای تابستان نیاز مبرمی به آب و مدیریت آبیاری دارند.

گیاهان آپارتمانی مناطق گرمسیری در طول دوره رشد خود به دریافت رطوبت نیاز دارند. انواع گل و گیاه خانگی بر اساس درجه حرارت محیط، نحوه کاشت و میزان نور دریافتی از آفتاب، به دریافت میزان متفاوتی آب احتیاج دارند. از این رو اگر از جمله کسانی هستید که از انواع گل و گیاه آپارتمانی در خانه خود نگهداری می کنید، ضروری است که شرایط پرورش و نگهداری هر کدام را بدانید. آگاهی از این شرایط سبب می شود تا شما در طی دوره رشد، برای هر گونه تغییر احتمالی در وضعیت گل و گیاه خود آمادگی کافی داشته باشید و بتوانید مشکل پیش آمده را مدیریت کنید.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

گیاهان آپارتمانی بر اساس شرایط محیطی که در آن نگهداری می شوند، نیاز آبی متفاوتی دارند.

2) میزان نور لازم

بدیهی است که کلیه گیاهان برای فتوسنتز و انجام سایر اعمال حیاتی خود به نور نیاز دارند. اما نکته جالب توجه آن است که انواع گل و گیاه خانگی نیاز نوری یکسانی نداشته و هر گیاه به دریافت مقدار متفاوتی نور احتیاج دارد. شما باید اطلاع داشته باشید که گیاه خانگی شما به چه مقدار نور، جهت دستیابی به حداکثر رشد نیاز دارد و سعی کنید شرایط لازم را برای دریافت آن فراهم کنید. سوألی که در این زمینه پیش می آید این است که آیا هر نور با هر کیفیتی برای گیاه مناسب است یا خیر؟ نور مناسب برای گل و گیاه، نوری است که از شدت تابش مناسبی برخوردار باشد و مدت تابش آن به اندازه ای باشد که نیاز نوری گیاه را تأمین کند. پس دو راهکار پیش روی شماست، یکی آنکه گیاه خانگی مورد علاقه خود را تهیه کنید و سعی کنید در منزل برای آن مکان مناسبی در نظر بگیرید که نورگیر باشد، یا اینکه گیاهان آپارتمانی را خریداری کنید که با شرایط محیطی منزل شما سازگاری داشته باشند.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

برای رشد بهینه ی انواع گل و گیاه خانگی، باید شرایطی را فراهم کنید تا نور مورد نیاز خود را دریافت کنند.

3) رطوبت مورد نیاز

عدم وجود رطوبت کافی در فضای منزل، به تدریج سبب خشک شدن انواع گیاهان آپارتمانی شما خواهد شد. عموم مردم بر این باورند که در طول زمستان رطوبت هوا بیشتر از تابستان است اما در واقع، در فصل زمستان با افزایش استفاده از وسایل گرمایشی همچون بخاری، رطوبت موجود در محیط خانه به شدت کاهش می یابد. همین امر می تواند موجبات از بین رفتن شادابی انواع گل و گیاه خانگی شما را فراهم کند. شاید اولین ایده ای که برای رفع این مشکل به ذهنتان برسد، استفاده از یک دستگاه تولید کننده بخار آب باشد. درست است که این روش می تواند تا حدود زیادی به رفع این مشکل کمک کند، اما راه حل ساده تری نیز وجود دارد. شما می توانید تا زمان حل این مشکل، گیاهان خود را در یک محیط در کنار هم قرار دهید. این کار سبب می شود تا گل و گیاه شما بتوانند رطوبت خود را بیش از پیش حفظ کنند. علاوه بر این مورد، اسپری کردن آب به قسمت زیرین و روی برگ های گیاهان خانگی به هنگام صبح، می تواند تا حد زیادی رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کند.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

برخی از گیاهان خانگی برای رشد بهینه، به وجود رطوبت کافی در محیط نیاز دارند.

4) درجه حرارت محیط

جالب است بدانید که، اکثر گیاهان خانگی از نوع گرمسیری می باشند از این رو، درجه حرارت محیط در بحث نگهداری آنها بسیار حائز اهمیت است. شاید پس از خواندن این مطلب، تصور کنید که هر چه دمای محیط بالاتر و خانه گرم تر باشد، برای این دسته از گیاهان آپارتمانی مناسب تر است. اما نکته جالب توجه این است که انواع گل و گیاه گرمسیری علی رغم تمایل به گرما، از خشکی هوا آسیب می بینند. بنابراین، شاید بهتر باشد که برای گیاهان خانگی گرمسیری خود، شرایط آب و هوایی مرطوب و خنک تری را ایجاد کنید. از آنجایی که خورشید یک سیستم نوری و حرارتی طبیعی برای تمامی گیاهان است، شما باید گل و گیاه خانگی خود را در قسمتی از خانه که از میزان نور کافی برخوردار است، قرار دهید تا علاوه بر دریافت نور مورد نیاز، گرمای لازم برای رشد خود را دریافت کند.

حال که با شرایط عمومی نگهداری انواع گل و گیاه خانگی آشنا شدید، در ادامه به معرفی اسامی انواع گل و گیاه خانگی و شرح ویژگی های هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

هر گیاه در بازه دمایی خاصی به حداکثر رشد خود دست می یابد، از اینرو دمای محیط را بر اساس نیاز گیاه خود تنظیم کنید.

آشنایی با انواع گل و گیاه خانگی

نگهداری از گیاهان خانگی روشی است که میتوان از طریق آن، طبیعت را به فضای خانه آورد. گیاهان آپارتمانی با رنگ های متنوع و برگ های زیبا، حال و هوای منزل شما را پر انرژی و با طراوت خواهند ساخت. مراقبت و نگهداری از گل و گیاه در خانه، علاوه بر اینکه باعث افزایش سلامتی ذهن و روح شما می شود، محیط خانه شما را نیز به فضایی زیبا و دلنشین تبدیل می کند. گیاهان خانگی، شرایط تنفس هوایی پاکیزه و لذت حضور در محیطی مدرن و شیک را برای شما فراهم می کنند و با اعجاز طرح و رنگ، روحیه ی شما را بهبود می بخشند.

از اینرو شما می توانید با تهیه ی انواع گیاهان آپارتمانی و آگاهی از شرایط نگهداری آنها به فضای منزل خود پویایی و نشاط ببخشید.

معرفی انواع گل و گیاه خانگی و شرایط نگهداری آن

خیلی وقت ها برای مراسم ها و مجالس ‌های مختلف از قبیل روز مادر، سالگرد ازدواج و تولد در مغازه های گلفروشی حضور پیدا کرده ایم و چون نمیدانستیم که چه گلی برای آن مراسم ها مناسب است، از گلفروش ها تقاضای راهنمایی کرده‌ایم. اما حال زمان آن رسیده است که دیگر انواع گل و گیاه خانگی را بشناسیم و خودمان تبدیل به یک راهنمای خرید گل و گیاه بشویم و به راحتی تشخیص بدهیم که چه گیاهی برای چه مناسبتی بهتر است خریداری شود. با مراجعه به لینک میوانید با انواع گل و گیاه برای انواع مناسبت های مختلف آشنا شوید و خود تبدیل به بهترین راهنمای خرید گل و گیاه شوید.

1) گیاه آدنیوم (Adenium)

آدنیوم یک نوع ساکولنت برگ ریز است و ظاهری گوشتی و چند شاخه دارد. این گیاه، بومی آفریقا می باشد و بر روی شاخه های آن، گل هایی به شکل شیپور با رنگ بندی متنوع (صورتی، قرمز و سفید)، رشد می کند. زیبایی ظاهری این گیاه چنان منحصر به فرد است که بی شک می تواند به یکی از خاص ترین گیاهان خانگی شما تبدیل شود. این گیاه با نام رز صحرایی نیز شناخته می شود. فواصل گلدهی این گیاه طولانی است و در صورت فراهم بودن شرایط مناسب رشد در طول فصول سرد، به خوبی رشد می کند. با وجود آنکه این گیاه از جمله گل و گیاه مینیاتوری در منزل به حساب می آید، در طبیعت تا ارتفاعی در حدود دو متر نیز رشد می کند.

شرایط نگهداری

این گیاه بومی مناطق خشک و نیمه خشک است و به آب و هوای آن عادت دارد. در صورت فراهم بودن دما، نور و خاک مناسب، در اکثر مناطق به خوبی رشد می کند. آدنیوم از جمله گیاهان آپارتمانی محبوب است و در صورت وجود نور کافی در اوایل بهار گل می دهد. در صورت عدم دریافت نور کافی از تعداد برگ های این گیاه کاسته شده، تنه ی آن ضعیف می شود و ممکن است گل ندهد. آدنیوم در فصل بهار و تابستان بیشتر از سایر فصول نیاز به آبیاری دارد، اما به خاطر داشته باشید که خاک آن هیچگاه نباید غرقاب شود. آدنیوم از انواع گل و گیاه خانگی است که باید هر از چند گاهی هرس شود تا بتواند به خوبی رشد کند. حواستان باشد که خاک مناسب برای رشد آن خاک کاکتوس است و در طول فصل بهار و تابستان به کوددهی نیاز دارد.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

آدنیوم از جمله گیاهان آپارتمانی محبوب است و در صورت دریافت دما و نور کافی در اکثر مناطق به خوبی رشد می کند.

2) گیاه آگلونما نقره ای (Aglaonema Silver Bay)

این گیاه، یکی از محبوب ترین انواع گل و گیاه خانگی است. آگلونما نقره ای، گیاهی همیشه سبز و زیبا از منطقه ی جنوب شرقی آسیا است. آگلونما، اندازه ای کوچک و روش نگهداری آسانی دارد، از اینرو مراقبت از آن حتی برای افرادی که تجربه ی زیادی در نگهداری گل و گیاه ندارند آسان می باشد. این گیاه برگ های نقره ای رنگ زیبایی دارد و به خانه ی شما زیبایی خیره کننده ای می بخشد.

شرایط نگهداری

این گیاه به دلیل روش نگهداری بسیار آسان، یکی از مناسب ترین گیاهان آپارتمانی به حساب می آید. تنها کافی است که مقدار اندکی آب و نور در اختیار آگلونما نقره ای قرار دهید و کمی از آن مراقبت کنید، به سرعت رشد کرده و برگ خواهد داد. توجه داشته باشید تنها زمانی به آن آب دهید که خاک رویی (چند سانتی متر اول) خشک شده باشد. آبیاری بیش از حد سبب پوسیدگی ریشه، زرد شدن برگ ها و ریزش آنها می شود. در طول هفته یک یا دو بار آبیاری کفایت می کند. این گیاه از جمله گیاهان خانگی است که دوستدار رطوبت و نور غیر مستقیم است. نور مستقیم به شدت برای این گیاه زیان آور است و سبب سوختگی برگ های آن می شود. در حقیقت آگلونما نقره ای، از انواع گل و گیاه مقاوم در برابر نور کم و سایه است. شما می توانید برای تقویت رشد و سلامتی این گیاه، در سال دو بار (بهار و تابستان) به خاک آن کود اضافه کنید.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

رطوبت کافی و نور غیر مستقیم، سبب افزایش رشد گیاه آگلونما نقره ای می شوند.

3) گیاه آلوئه ورا (Aloe Vera)

آلوئه ورا یکی از انواع گل و گیاه آپارتمانی محسوب می شود. این گیاه یک نوع ساکولنت با برگ های متورم و سبز رنگ است، که به دکوراسیون منزل ظاهری شیک می بخشد. گیاه آلوئه ورا علاوه بر زیبا ساختن محیط منزل، خواص دارویی و خوراکی نیز دارد و همچون یک گل و گیاه معطر سبب ایجاد آرامش می شود. این گیاه از دسته گیاهان خانگی مقاوم در برابر کم آبی است و به کاهش آلاینده های هوای منزل شما نیز کمک می کند.

شرایط نگهداری

گیاه آلوئه ورا گیاه خانگی است، که برای رشد به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد. قرار گرفتن مستقیم در برابر نور خورشید باعث ایجاد سوختگی در برگ ها می شود، برگ ها آب از دست داده و به رنگ نارنجی متمایل می شوند. این گیاه خاص مناطق خشک و گرمسیری است و در دمای 17 تا 24 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می کند. لازم به ذکر است که، گرما و سرمای بیش از حد، بافت این گیاه آپارتمانی را تخریب می کند.

تفاوت این گیاه با دیگر انواع گل و گیاه آن است که، آب را بجای ریشه و ساقه در برگ خود ذخیره می کند. پس نیازی به آبیاری هر روزه نداشته و کافی است پس از مشاهده خشک شدن کامل خاک، آن را آبیاری کنید. دقت کنید که این گیاه خانگی، در خاک نیمه خشک بهتر از خاک غرقاب رشد می کند. بهتر است در هنگام کاشت این گیاه از خاکی استفاده کنید که از زهکشی مناسبی برخوردار باشد مثل خاک مخصوص رشد ساکولنت. شما می توانید هر ماه یکبار (در فصل بهار و تابستان) به این گیاه کود محلول دهید.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

آلوئه ورا یک گیاه آپارتمانی مقاوم در برابر تغییرات محیطی است، از اینرو گزینه ی مناسبی جهت نگهداری در منزل می باشد.

4) گیاه بگونیا رکس (Begonia Rex)

این گیاه، یک گیاه آپارتمانی چند ساله است. بگونیا رکس برگ های پهن و رنگارنگی دارد و به علت جذابیت برگ های خود، از جمله محبوب ترین گیاهان خانگی محسوب می شود. برگ های بگونیا رکس حالت قلبی شکل دارد و از اینرو جلوه ی منحصر به فردی به دکوراسیون منزل شما می دهد.

شرایط نگهداری

این گیاه از دسته انواع گل و گیاه مقاوم می باشد و برای رشد به نور غیر مستقیم و با شدت کم نیاز دارد. دمای مناسب برای رشد بهینه ی این گیاه آپارتمانی 15 تا 30 درجه سانتی گراد است و رشد آن در دماهای پایینتر از 15 متوقف خواهد شد. بهترین خاک برای این گیاه، خاکی با تخلخل و زهکشی بالا و بافت سبک می باشد. شما می توانید همزمان با خشک شدن خاک به گیاه آب دهید و با آغاز مجدد دوره رشد بگونیای رکس در بهار، از کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی جهت تقویت آن استفاده کنید.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

محبوبیت بگونیای رکس به دلیل جذابیت منحصر به فرد برگ های آن است.

5) گیاه دیفن باخیا (Dieffenbachia)

دیفن باخیا یک گیاه آپارتمانی چند ساله همیشه سبز است. این گیاه برای رشد، به نور چندانی احتیاج ندارد و در نور کم و سایه ی اندک نیز به خوبی رشد می کند. دریافت بیش از حد نور خورشید سبب سوختن و تیره شدن رنگ، و نور اندک باعث کم رنگ شدن برگ ها می شود. ساختار برگ در هر دو حالت آسیب دیده و شروع به ریزش می کند.

شرایط نگهداری

بهترین زمان آبیاری این گیاه خانگی، زمانی است که چند سانتی متر رویی خاک کاملاً خشک شده باشد. دقت کنید به هنگام آبیاری، به روی برگ های آن آب ریخته نشود. بهترین بازه ی دمایی برای رشد این نمونه از گل و گیاه، بین 15 تا 24 درجه سانتی گراد است. دیفن باخیا به محیط های مرطوب و گرم بیشتر از محیط های سرد تمایل دارد. شما می توانید برای بهبود رشد این گیاه آپارتمانی، هر از چند گاهی همراه با آب آبیاری به آن کود اضافه کنید.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

دیفن باخیا یک گیاه خانگی همیشه سبز است، که در نور اندک نیز می تواند به خوبی رشد کند.

6) گیاه فیکوس بنجامین (Ficus benjamina)

این گیاه خانگی بومی مناطق استوایی آسیا و جزو گیاهان گل دار می باشد. گیاهان این خانواده، برگ هایی بیضی شکل، نوک تیز و براق دارند. فیکوس بنجامین به علت برگ های منحصر به فرد با ظاهر عجیب و خاص و استحکام مثال زدنی، به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل شده است.

شرایط نگهداری

برای نگهداری این گیاه خانگی باید پر نور ترین قسمت خانه را به آن اختصاص دهید. فیکوس بنجامین به نور غیر مستقیم و ملایم خورشید برای رشد نیاز دارد، زیرا آفتاب شدید سبب ایجاد سوختگی در برگ ها می شود. بهترین زمان آبیاری این گیاه آپارتمانی، زمانی است که خاک پای آن کاملاً خشک شده باشد. فیکوس بنجامین از انواع گل و گیاه خانگی است، که برای رشد متعادل و یکنواخت، به دمایی در محدوده ی 18 تا 24 درجه ی سانتی گراد نیاز دارد. این گیاه در گستره ی رطوبتی پایین رشد بهتری دارد. شما می توانید جهت تقویت این نمونه از گل و گیاه، هر ماه یکبار (از اواخر بهار تا اوایل پاییز) همراه با آب آبیاری به خاک پای آن کود محلول اضافه کنید.

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

فیکوس بنجامین یکی از انواع گل و گیاه خانگی است، که باید در پر نورترین قسمت خانه نگهداری شود.

با گیاهان آپارتمانی به موفقیت دست پیدا کنید

لیزا الدرد استاینکوپف، پرورش دهنده متخصص انواع گل و گیاه خانگی، میگوید که گیاهان احساس سرزندگی را به ارمغان می آورند و وضعیت ذهن را بهبود می بخشند. گیاهان اثری دارد که روحیه را بالا می برد و شادی را به ارمغان می آورد. محیطی که شامل عناصر طبیعی و گیاهان است، دیدگاه مثبتی را به زندگی به ارمغان می آورد و افراد را به احساس سرزندگی و فعالیت بیشتر تشویق می کند و در نتیجه باعث موفقیت شما میشوند.

طبق آخرین آمار، نگهداری گل و گیاه آپارتمانی در منزل افزایش یافته که همه افراد در سنین مختلف انواع گل و گیاه خانگی را نگهداری میکنند و بسیار خرسند هستند. آمار نگهداری گیاهان در سنین مختلف به شرح زیر میباشد:

شرایط نگهداری انواع گل و گیاه خانگی به روش آسان

در آخر نیز باید بگوییم

گیاهان آپارتمانی از تنوع بالایی برخوردار هستند و هریک به گونه خاص خود به زیبایی دکوراسیون شما می افزایند. برخی از این گیاهان خانگی علاوه بر زیبا ساختن محیط منزل، خواص درمانی و خوراکی نیز دارند. به هنگام خرید انواع گل و گیاه خانگی، باید آگاهی لازم را در مورد شرایط نگهداری آنها کسب کنید. توجه داشته باشید که، هر یک از انواع گل و گیاه بر حسب گونه و شرایط محیطی، به میزان متفاوتی نور، رطوبت، دما و آب احتیاج دارند. بهتر است گیاهانی را برای نگهداری انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی، با شرایط محیطی منزل شما سازگاری داشته باشند و از مقاومت مناسبی در برابر تغییرات محیطی برخوردار باشند.

در صورت بروز هرگونه مشکل برای گیاه خود، میتوانید در همین صفحه از طریق کامنت مشکل گیاه را بیان کنید تا مشاوران ما در اسرع وقت راهنماییتان کنند.

خاص بودن تنها یک ویژگی در گل فروشی نیست، نتیجه یک انتخاب آگاهانه است

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها