رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584435

جزئیات تازه از ساخت و تکمیل 55 نیروگاه تجدیدپذیر

ساعت24-بررسی 55 نیروگاه تجدیدپذیر جدید که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد، بیانگر افتتاح 14 نیروگاه تاکنون و افتتاح 9 نیروگاه دیگر تا پایان ماه جاری و همچنین پیشرفت 10 تا بیش از 60 درصدی 32 نیروگاه دیگر است.

html>

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اگر از جاده منجیل-رودبار عبور کرده باشید، پس از دیدن دریاچه زیبای منجیل، حتما چشمتان به توربین‌های سر به آسمان ساییده انرژی بادی افتاده است، این توربین‌ها وظیفه تبدیل انرژی باد به انرژی برق را دارند و بدون استفاده از منابع انرژی فسیلی و بدون آلودگی می‌توانند نسبت به تولید برق بپردازند.

بررسی شرایط انرژی کشور بیانگر این موضوع است که تامین امنیت این حوزه نیازمند توجه جدی به منابع تجدیدپذیر است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در کمتر از 2 دهه آینده تامین گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی نزدیک به 90 درصد از واحدهای نیروگاهی کشور با مشکلات جدی مواجه شده و تداوم وضعیت کنونی ایران را به یک وارد کننده صرف انرژی تبدیل خواهد کرد.

همین مسئله سبب می‌شود تا توسعه تولید برق به وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر از نان شب برای کشور واجب‌تر باشد و تامین امنیت انرژی در گروه توسعه انرژی تجدیدپذیر قرار گیرد.

*رشد 10 برابر ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور تا پایان دولت مردمی

با توجه به شرایط ذکر شده توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین رویکردهای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است. مسئله‌ای که شروع آن با وعده رشد 10 هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر تا پایان دولت توسط وزیر نیرو مطرح شد و هم اکنون با جدیت دنبال می‌شود.

بر مبنای بازنگری صورت‌ گرفته شاخص‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها برای بخش خصوصی جذاب شد و بازگشت سرمایه در این بخش به کمتر از چهار سال کاهش یافت. از سوی دیگر مجوز احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی نیز از شورای اقتصاد اخذ شد که به موجب آن پرداختی به بخش خصوصی از طریق عرض انجام شده و افزایش یا کاهش حامل‌های انرژی تاثیری در هزینه تمام شده تولید ندارد.

در همین راستا پس از این بازنگری صورت گرفته، استقبال ورای تصوری از سوی بخش خصوصی به دست متولیان این حوزه در وزارت نیرو رسید و بیش از 95 هزار مگاوات درخواست همکاری برای سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) ارسال شد. بر مبنای آخرین اطلاعات موجود، تا کنون از 95 هزار مگاوات درخواست رسیده، 45 هزار مگاوات در قالب تفاهم با بخش خصوصی وارد مراحل بررسی شده است. به عبارت دیگر تاکنون و کمتر از 6 ماه گذشته از فعالیت دولت 4.5 برابر هدف‌گذاری دولت برای توسعه تجدیدپذیرها از سوی بخش خصوصی درخواست جدی در مرحله تفاهم نامه وجود دارد.

جزئیات تازه از ساخت و تکمیل 55 نیروگاه تجدیدپذیر

*جزئیات دقیق 55 پروژه تجدیدپذیر کشور که تابستان سال 1401 به مدار می‌آیند

در همین راستا گام اول حرکت به سوی رشد 10 برابری ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر با آمادگی برای ساخت 55 نیروگاه تجدیدپذیر بادی و خورشیدی تا پیش از شروع فصل گرم سال 1401 برداشته شد.

در همین راستا نگاهی به وضعیت پیشرفت 55 نیروگاه تجدیدپذیر یاد شده می‌تواند، عملکرد دولت در این بخش را به وضوح مشخص کند.

به گزارش فارس، به استناد آخرین اطلاعات مستند موجود تا تاریخ 8 اردیبهشت ماه سال 1401، از 55 نیروگاه تجدیدپذیر برنامه‌ریزی شده برای ساخت تا قبل از اوج بار سال 1401، تا کنون فرآیند ساخت 14 نیروگاه شامل نیروگاه خورشیدی آباده، نیروگاه خورشیدی دماوند-سربندان، نیروگاه خورشیدی شهر ری، نیروگاه خورشیدی زارچ، نیروگاه خورشیدی رفسنجان، نیروگاه زیست توده نوشهر، نیروگاه خورشیدی اصفهان، نیروگاه خورشیدی رضی، نیروگاه خورشیدی جیرفت-اسفندقه، نیروگاه خورشیدی سفیددشت-بروجن، نیروگاه خورشیدی بندرعباس، نیروگاه خورشیدی کهنوج، نیروگاه خورشیدی بهار و نیروگاه خورشیدی اردکان به اتمام رسیده و فرآیند ارسال برق پاک این نیروگاه‌ها به شبکه برق کشور از سر گرفته شده است.

در همین راستا مجموع ظرفیت واحدهای نیروگاهی تکمیل شده معادل 32.19 مگاوات برآورد می‌شود و تماما با سرمایه‎‌گذاری بخش خصوصی وارد مدار شده است.

از سوی دیگر 9 نیروگاه دیگر از 55 نیروگاه یاد شده تا تاریخ 8 اردیبهشت ماه پیشرفت فیزیکی 80 درصد دارند و بر اساس برنامه تا تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری وارد مدار می‌شوند. مجموع ظرفیت این واحدهای نیروگاهی معادل 19.84 مگاوات برآورد می‌شود.

علاوه بر آمار ذکر شده، بر اساس wbs پروژه‌ای تجدیدپذیر نام 12 نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت 159مگاوات نیز پیشرفت فیزیکی 60 درصد را تجربه می‌کننده که این واحدهای نیروگاهی نیز در اردیبهشت ماه، خرداد ماه و تیر ماه سال 1401 به مدار تولید برق اضافه می‌شوند.

20 نیروگاه باقیمانده از مجموع 55 نیروگاه نیز پیشرفت فیزیکی مطابق برنامه معادل 10 تا 60 درصد دارند که با مجموع ظرفیت، 384.4 مگاوات در تابستان سال 1401 به مدار تولید می‌آیند.

مجموع جزئیات بیان شده از واحدهای نیروگاهی تجدیدپذیر در قالب یکی از موارد 100 برنامه دولت برای مواجه با اوج بار سال 1401 تعبیه شده و ظرفیت شبکه برق کشور را به 1528.77 مگاوات می‌رساند. به عبارت دیگر، این 55 نیروگاه تجدیدپذیر مذکور در نهایت توان تولید برق تجدیدپذیر کشور را در کمتر از یکسال از شروع فعالیت دولت سیزدهم با رشد چشمگیر 63 درصدی مواجه خواهد کرد.

جزئیات تازه از ساخت و تکمیل 55 نیروگاه تجدیدپذیر

*ظرفیت بی‌نظیر تجدیدپذیرها در کشور

به گزارش فارس، تغییر ریل سیاست‌گذاری دولت و حرکت به سوی منابع انرژی تجدیدپذیر در شرایطی اتفاق می‌افتد که تنها در یک بخش انرژی‌های خورشیدی بر اساس اطلس میانگین مجموع بلند مدت تابش انرژی خورشیدی در کشور، مناطق مرکزی، جنوبی و جنوب شرق کشور از پتانسیل بی‌نظیری برخوردار هستند.

توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر در طول سال‌ها اخیر نیز سبب شده تا محدودیت‌های استفاده از سلول‌های خورشیدی نظیر کاهش راندمان با افزای دما مرتفع شده و مسیر حداکثر استفاده از ظرفیت تولید برق خورشیدی میسر شود.

جزئیات تازه از ساخت و تکمیل 55 نیروگاه تجدیدپذیر

بر این اساس میزان ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور معادل 40 هزار مگاوات در شرایط اقتصادی و فنی فعلی برآورد می‌شود.

در همین راستا با توجه به رویکرد دولت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر انتظار می‌رود، در آینده‌ای نه چندان دور ایران به قطب تجدیدپذیرهای خاورمیانه تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها