رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584621

الیزابت بورن دومین نخست‌وزیر زن فرانسه شد

ساعت24-امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه ۱۶ مه الیزابت بورن، آخرین وزیر کار این کشور را به مقام نخست‌وزیری منصوب کرد. این تصمیم در پی استعفای ژان کستکس، رئیس هیات دولت انجام شد.

html>

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه ۱۶ مه الیزابت بورن، آخرین وزیر کار این کشور را به مقام نخست‌وزیری منصوب کرد. این تصمیم در پی استعفای ژان کستکس، رئیس هیات دولت انجام شد.

کاخ الیزه در معرفی خانم بورن از او به عنوان زنی کارآ، موفق و شایسته برای خدمت به فرانسه نام برد.

الیزابت بورن، دومین زنی است که تاکنون در فرانسه به مقام نخست‌وزیری منصوب شده است. ادیت کرسون در سال ۱٩٩۱ از سوی فرانسوا میتران، رئیس جمهور وقت فرانسه به نخست‌وزیری منصوب شد اما کمتر از یازده ماه در این مقام باقی ماند.

خانم بورن از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۹ وزیر راه و ترابری و از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۰ وزیر محیط زیست فرانسه بود.

در روزهای گذشته و با آغاز دور دوم ریاست جمهوری آقای ماکرون در ۱۴ مه، نام الیزابت بورن به عنوان نخست‌وزیر احتمالی فرانسه بارها مطرح شده بود.

ساعاتی پیش از انتصاب خانم بورن به عنوان نخست‌وزیر فرانسه، ژان کاستکس در اقدامی قابل انتظار از استعفای خود و دولت متبوعش خبر داد. آقای کاستکس از سال ۲۰۲۰ به عنوان نخست‌وزیر فرانسه فعالیت می‌کرد.

تغییر و تحول در دولت تحت فرمان امانوئل ماکرون کمتر از دو هفته پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی فرانسه روی می‌دهد؛ انتخاباتی که با توجه به ائتلاف احزاب چپ و نتایج انتخابات ریاست جمهوری، احتمال شکست ماکرون و متحدانش در آن کم نیست.

برخی ناظران انتصاب یک شخصیت « سابقا سوسیالیست» به مقام نخست وزیری را شگردی از سوی رئیس جمهوری برای شکستن رای ائتلاف چپ ارزیابی می‌کنند.

براساس قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه که براساس تجمیع قدرت در شخص رئیس جمهور استوار است، انتخابات پارلمانی یک ماه پس از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و با هدف پیروزی عملی حامیان رهبر قوه مجریه در مجلس، برگزار می‌شود. با این حال این قاعده تاکنون چند مرتبه، به ویژه در دوره دوم ریاست جمهوری فرانسوا میتران به چالش کشیده شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها