رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 584929

گزارش خبرگزاری عمان از روابط تهران و مسقط در آستانه سفر رئیسی

ساعت24-ایسنا نوشت: رئیس جمهور کشورمان قرار است فردا (دوشنبه) به مسقط سفر کند، خبرگزاری رسمی عمان در آستانه این سفر در گزارشی به روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور پرداخت.

html>

خبرگزاری رسمی عمان در گزارش خود نوشت: سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران از روابط تاریخی برخوردارند که همکاری های مشترک طی ۵۰ سال گذشته و منافع متقابل و حسن همجواری آن را قوی تر کرده است. سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان در حالی روز دوشنبه با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار می کند که اکنون مسائل بین المللی و منطقه ای زیادی در سطح جهان مطرح است و از نظر سیاسی و اقتصادی برای منطقه حائز اهمیت است و نیازمند تبادل نظر میان دو کشور بوده و این امر در راستای خدمت به دو کشور و همچنین خدمت به تمام منطقه خواهد بود.

در این گزارش آمده است: دو کشور ایران و عمان تلاش دارند که در بخش اقتصادی به ویژه ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و تنوع بخش های اقتصادی بیش ترین بهره را ببرند زیرا میزان مبادلات تجاری میان این دو کشور در سال گذشته به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رسید. همچنین مجموع شرکت های سرمایه گذاری ایرانی در عمان به دوهزار و ۷۱۰ شرکت رسید که از این میان هزار و ۱۶۳ شرکت به طور کامل تحت مالکیت سرمایه گذاران ایرانی بوده و هزار و ۵۴۷ شرکت دیگر با شراکت ایرانی- عمانی است.

در ادامه این گزارش آمده است: در بخش لجستیکی نیز ما شاهد جابجایی کالاها و فعالیت تجاری میان بنادر عمان و بنادر منطقه ای مجاور از جمله ایران هستیم که کالا های مختلفی میان دو کشور رد و بدل می شود که در این میان می توان به بنادر السویق، شناص، خصب و سلطان قابوس اشاره کرد که مجموعه "اسیاد" آن ها را اداره می کند. میزان واردات و صادرات مستقیم میان این بنادر و بنادر ایرانی طی سال های اخیر به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید و اکنون فعالیت های تجاری میان دو کشور گسترده تر شده و روزانه ۵ تا ۷ سفر تجاری انجام می شود.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: مسقط و تهران طی ماه های اخیر شاهد سفرهای متقابل هیات های تجاری بودند و تاجران دو کشور به منظور تقویت روابط تجاری و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری با یکدیگر دیدار کردند که بی شک این مساله تاثیر مثبتی بر افزایش میزان تبادلات تجاری در سال های آینده خواهد داشت و قرار است مسئولان دو کشور در این دیدارها یادداشت های تفاهم در بخش اقتصاد و بازرگانی امضا کنند. همچنین در نوزدهمین دوره نشست کمیته مشترک ایران و عمان که در ماه فوریه گذشته در مسقط برگزار شد در خصوص همکاری در زمینه‌ی صنعت و معدن، بخش‌های مالی و بانکی، همکاری در حوزه مناطق آزاد و همچنین تبادل تجربیات پژوهشی در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و شیلات تبادل نظر شد.

در این گزارش آمده است: در سطح سیاسی نیز روابط ایران و عمان بر اساس اصول ثابت و قوی از جمله حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی است که این امر در حل و فصل بسیاری از قضایای معاصر منطقه سهیم بوده است، دو کشور به طور مداوم جلساتی برای رایزنی در خصوص مسائل سیاسی برگزار می کنند که مهم ترین آن ها در ژانویه گذشته در مسقط بود و در آن نشست درخصوص مسائل مختلف از جمله مذاکرات وین برای احیای برجام رایزنی شد؛ مذاکراتی که اکنون به مراحل پایانی خود برای بازگشت به توافق هسته ای رسیده است، توافقی که سلطنت عمان با دیپلماسی معروف خود در انعقاد آن سهیم بود.

در پایان این گزارش آمده است: این سفر(سفر رئیسی به عمان) می تواند فرصت بیشتری برای حمایت از تلاش های دیپلماتیک در پرونده هسته ای و پرونده های دیگر مانند بحران یمن که در تحقق صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان تاثیر گذار است، ایجاد کند. دیپلماسی عمان نقش مهمی در نزدیک کردن رویکردهای جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورها داشته است که همواره نتایج مثبتی به همراه داشته است، علاوه بر این روابط خوب میان دو کشور در آزادی تعدادی از افراد با تابعیت های مختلف سهیم بوده است؛ افرادی که ایران به دلایل امنیتی آن ها را بازداشت کرده بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام ریاست جمهوری ایران ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تداوم دیپلماسی همسایگی دولت مردمی و برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، به دعوت رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، روز دوشنبه دوم خرداد در راس هیاتی بلندپایه عازم مسقط پایتخت این کشور خواهد شد.

ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه های سفر یک روزه آیت الله رئیسی به این کشور است.

سفر رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

گفتنی است در راستای ایجاد زمینه های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها