رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 586996

مشاوره پیش از ازدواج سنگ‌اندازی نیست!

ساعت24-تحقیق، رفت‌وآمد و گفت‌وگو در فرآیند ازدواج مهم و لازم است، اما شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد که بسیار اهمیت دارد توسط مشاور انجام می‌شود.

خبر
html>

ازدواج در هر سن و موقعیتی که صورت بگیرد انتخاب سختی است. این که شریکی که برای ادامه زندگی‌ات انتخاب می‌کنی واقعا همانی باشد که نشان می‌دهد و می‌گوید، تردیدی است که شاید در دل هر فرد در شرف ازدواجی بیفتد. از طرفی بعضی از ما حتی شخصیت و نقطه‌های ضعف و قوت خودمان را به خوبی نشناخته‌ایم چه برسد به شخصیت فرد مقابل‌مان! زندگی مشترک فقط روزهای خوش نیست، در طول زندگی چالش‌هایی بین ما و شریک زندگی‌مان به وجود خواهد آمد که لازم است توانایی مدیریت آن را داشته باشیم. متاسفانه به هر دلیلی مشاوره پیش از ازدواج در بین برخی خانواده‌ها نادیده گرفته می‌شود و در طول زمان باعث بروز مشکلاتی در زندگی مشترک زوجین می‌شود. با دکتر سجادکریمان مجد روانشناس و متخصص خانواده در رابطه با اهمیت مشاوره پیش از ازدواج گفت‌وگو کردیم.

شریک عمرت را بشناس!

قرار است بزرگترین سرمایه‌تان که عمر است را با کسی که برای ادامه زندگی‌تان انتخاب می‌کنید شریک شوید. سرمایه‌ای که شاید بزرگترین دارایی هر فرد به حساب می‌آید. معامله‌ی سختی است از آن سخت‌تر شریکی است که انتخاب می‌کنید. پس بهتر است همه ابعاد شخصیتی طرف مقابل‌تان را بشناسید تا زندگی خوبی در کنارش داشته باشید و سرمایه‌تان را به باد ندهید! مشاور قبل از ازدواج یکی از راه‌های شناخت افراد است که شاید اهمیت آن برای همه هنوز مشخص نشده.

دکتر کریمان مجد در رابطه با اهمیت مشاوره پیش از ازدواج می‌گوید: «برای داشتن یک انتخاب درست و تشکیل یک زندگی با نگرانی کمتر و احتمال موفقیت بیشتر هر چقدر آشنایی بیشتری با فرد مقابل به دست بیاوریم. احتمال خوشبختی ما در زندگی بیشتر خواهد شد. در فرآیند شناخت نمی‌توانیم یک انسان را صد در صد بشناسیم همانطور که شناخت از خودمان صد در صد نیست. اما باید تمامی مسیرهایی که می‌تواند ما را به شناخت بیشتر راهنمایی کند، طی کنیم.

به عنوان نمونه وقتی فردی می‌خواهد در یک موضوع مالی با کسی شریک بشود. مثلا چند میلیارد از سرمایه‌اش را در اختیار کسی بگذارد. اگر این احتمال را بدهد که می‌تواند شناخت بیشتری از این فرد بدست بیاورد حتما این کار را انجام می‌دهد. شوخی که نیست چندمیلیارد سرمایه است! زوجین هم در فرآیند ازدواج قرار است عمر، زندگی، فرزندآینده و حتی موفقیت و شکست‌شان را با هم شریک شوند که بسیار با ارزش‌تر از مبلغی است که گفته شد. پس بسیار حائز اهمیت است که برای شناخت بهتر فرد مقابل تمام راه‌های موجود را بررسی کنند و خودشان را محدود به گفتگو و تحقیق نکنند. درواقع هر چقدر بیشتر مسیرهای آشنایی وجود داشته باشد. احتمال شناخت بیشتر می‌شود و احتمال موفقیت در چگونگی برنامه‌ریزی در زندگی آینده بهتر خواهد شد.»

معمولا یکی از دلایل عدم مراجعه زوجین به مرکز مشاوره، ترس از این است که مشاور مانع ازدواج‌شان بشود و بگوید نمی‌توانید با هم ازدواج کنید. دلبستگی زوجین به هم و نگرانی از نظر نهایی مشاور باعث می‌شود اهمیت این کار را نادیده بگیرند. اما سوال اینجاست که مشاور در مراحل پیش از ازدواج تعیین کننده است یا راهنما؟

این مشاور خانواده می‌گوید: «منظور از مشاوره پیش از ازدواج این نیست که زوجین مراجعه بکنند و به آن‌ها گفته بشود با این فرد ازدواج بکن یا نه! منظور این است که مشاور به ما بگوید درصورتی که با این فرد ازدواج کنیم چه احتمالاتی در جریان زندگی وجود خواهد داشت که زندگی ما تحت شعاع آن آسیب ببیند. چه احتمالاتی می‌تواند ما را به خطر جدایی نزدیک کند و انتخاب ما در آینده در فرآیند زندگی‌مان چه مشکلاتی به وجود می‌آورد.

قرار نیست در مشاوره پیش از ازدواج به پاسخ قطعی در رابطه با زندگی یا عدم زندگی با یک فرد بپردازیم. هدف این است زوجین با آگاهی بیشتر و با اطلاعاتی که از طریق مشاوره به دست آوردند واقع‌بینانه‌تر تصمیم بگیرند. مشاور به ما خواهد گفت در صورت زندگی با این فرد در کجا با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد. این مشکلات چه‌قدر اهمیت دارند و چه راهکارهایی برای آن‌ها وجود دارد. در نتیجه مشاور نقش راهنما را دارد.

افراد وقتی می‌خواهند باهم ازدواج کنند در فرآیند انتخاب، میل و کششی به همدیگر پیدا می‌کنند و دوست دارند کنارهم قرار بگیرند. متاسفانه بعضی از افراد تصور می‌کنند مراجعه به مشاور سنگ‌اندازی در این میل و کشش است و باعث می‌شود خوشبختی و حال خوب‌شان را در کنار آن فرد از دست بدهند. در صورتی که مشاور همان میل و علاقه را در فرآیند تحلیل در نظر می‌گیرد چرا که بخشی از مشکلاتی که در آینده وجود خواهد داشت به واسطه همان علاقه برطرف خواهد شد.»

ما که اختلاف نظر نداریم برای چه برویم مشاوره؟!

قبل از این گفتگو با چند فرد در شرف ازدواج صحبت کردیم و وقتی از آن‌ها خواستیم نظرشان را راجع به مشاوره پیش از ازدواج بیان کنند. اغلب‌شان این پاسخ را دادند که از نظر آن‌ها نیازی به مشاوره ندارند، چون در فرآیند گفتگو با مشکلی مواجه نشدند و اختلاف نظر جدی نداشتند. خودشان می‌توانند با گفتگو، شناخت لازم را از هم کسب کنند و هزینه‌ی اضافی بابت مشاوره صرف نمی‌کنند. اما آیا مشاوره فقط برای افرادی است که اختلاف‌نظر دارند یا هر فردی که تصمیم به ازدواج دارد نیاز دارد به مشاور مراجعه کند؟!

سجاد کریمان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «تحقیق، رفت‌وآمد و گفتگو در فرآیند ازدواج مهم و لازم است، اما شناخت ویژگی‌های شخصیتی افراد که بسیار اهمیت دارد توسط مشاور انجام می‌شود. گاهی اوقات افراد، تناسب خانوادگی، فکری و اعتقادی را بررسی می‌کنند و در نگاه خودشان احساس می‌کند کفایت می‌کند و اقدام به شروع زندگی می‌کنند. اما آن چیزی که می‌تواند یک زندگی را ضمانت کند که دچار مشکل نشود تناسب شخصیتی، جنسی و سلامت روان افراد است. این سه عنصر با گفتگوهایی که در جلسه مشاوره پیش از ازدواج رقم می‌خورد قابل درک است. از طرفی بعضی از اختلالات روانی در جریان زندگی نمود پیدا می‌کند. تشخیص این اختلالات توسط مشاور امکان‌پذیر است و افرادی که تخصص ندارند نمی‌تواند متوجه آن بشوند چرا که این اختلالات در شخصیت فرد پنهان است. مثلا فردی که دچار اختلال دو قطبی است. ممکن است زمانی که در مراحل آشنایی هستید در فاز شیدایی باشد و شما آن را خیلی گرم و پر انرژی و فعال ببیند، ولی همان فرد در ۶ ماه دیگر که در فاز افسردگی است حتی توانایی مدیریت یک زندگ حداقلی را ندارد.»

چه زمانی به مشاور مراجعه کنیم؟!

گاهی بعضی از زوجین خیلی دیر اقدام به مشاوره می‌کنند. دقیقا همان وقتی که می‌رسند به اختلاف‌نظرهای جدی و یک مشکل کوچک تبدیل می‌شود به یک بحران بزرگ در زندگی مشترک‌شان.

دکتر کریمان مجد با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: «پس از اینکه جلسات گفتگو انجام شد. تحقیقات و پرس‌وجو از زندگی فرد مقابل شکل گرفت و چند جلسه معاشرت و رفت و آمد صورت گرفت بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره است. چه اختلاف نظر بین زوجین باشد و چه نباشد.»

منبع: فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها