رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 590722

توضیح شرودر درباره برنامه مذاکراتی روسیه برای جنگ اوکراین

ساعت24-گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان و یکی از دوستان رئیس‌جمهوری روسیه امروز (چهارشنبه) تاکید کرد، مسکو خواستار یک راه‌حل مذاکره شده برای جنگ در اوکراین است و توافق اخیر در مورد صادرات محموله‌های غلات احتمالا راهی رو به جلو خواهد بود.

html>

به گزارش خبرگزاری رویترز، «گرهارد شرودر» به شبکه آر تی ال گفت: من به تازگی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مسکو دیدار کردم. خبر خوب این است که کرملین خواستار یک راه‌حل مذاکره شده است.

وی افزود: نخستین موفقیت، توافق مربوط به غلات است و شاید این توافق بتواند تدریجا منجر به یک آتش‌بس شود.

روسیه و اوکراین ماه گذشته توافقی را برای آزاد کردن صادرات غلات از بنادر دریای سیاه امضا کردند و نخستین کشتی حامل غلات اوکراین به مقصد بازارهای جهانی از زمان حمله مسکو به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی، روز دوشنبه عازم لبنان شد.

شرودر گفت: راه‌حل‌هایی برای مشکلات حساس و مهمی از جمله کریمه می‌توان در طول زمان پیدا کرد، شاید نه پس از ۹۹ سال مثل هنگ‌کنگ اما در نسل بعدی. یکی از جایگزین‌ها برای عضویت اوکراین در ناتو می‌تواند بی‌طرفی مسلحانه همچون اتریش باشد. اما آینده منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین که محل درگیری‌های شدید است، پیچیده‌تر خواهد بود.

صدراعظم سابق آلمان افزود: راه‌حلی بر مبنای کانتون سوئیس باید ایجاد شود. ‌باید دید که آیا پوتین در قالب یک آتش‌بس به "خط تماس" پیش از جنگ بازمی‌گردد یا خیر.

شرودر که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ میلادی به عنوان صدراعظم آلمان خدمت می‌کرد، از جنگ اوکراین انتقاد کرده اما از محکوم کردن پوتین که او را همچنان یکی از دوستان شخصی نزدیک می‌نامد، امتناع کرده است. وی گفت: در حال حاضر فاصله گرفتن من از پوتین کمکی به این اوضاع نمی‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها