رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 592590

بدترین خشکسالی اروپا در ۵۰۰ سال اخیر

ساعت 24 -دو سوم اروپا هم اکنون خشکسالی قابل توجهی را تجربه می‌کند که احتمالا بدترین دوره کم‌آبی از این نوع در ۵۰۰ سال اخیر است.گزارش تازه «رصدخانه جهانی خشکسالی» می‌گوید که ۴۷ درصد قاره در شرایط «هشدار» قرار دارد که به معنی این است که در این مناطق خاک خشک شده است.۱۷ درصد دیگر هم در حالت احتیاط قرار دارد که به معنی «ظاهر شدن نشانه های فشار» بر پوشش گیاهی است.

اروپا
html>

این گزارش اخطار می‌دهد که این دوره کم آبی به برداشت محصول و آتشسوزی‌های طبیعی دامن خواهد زد و ممکن است در برخی از بخش‌های جنوبی اروپا تا چند ماه دیگر ادامه پیدا کند.در مقایسه با میانگین پنج سال گذشته، پیش‌بینی می‌شود برداشت ذرت در اتحادیه اروپا ۱۶ درصد، سویا ۱۵ درصد و دانه آفتابگردان ۱۲ درصد افت کند.«رصدخانه خشکسالی» بخشی از بازوی تحقیقی کمیسیون اروپایی است. این کمیسیون در واکنش به گزارش این گروه هشدار داد که داده‌های اولیه حاکیست که «همچنان به نظر می‌رسد خشکسالی جاری، بدترین در حداقل ۵۰۰ سال اخیر باشد.»ماریا گابریل کمیسر تحقیقاتی این گروه گفت موج گرمای جاری و کمبود آب «در سراسر اتحادیه اروپا باعث فشار بی‌سابقه بر سطح آب شده است.»

او افزود: «درحال حاضر شاهد فصل آتشسوزی خیلی بدتری از حالت عادی و تاثیر شدید آب و هوا بر تولید محصول هستیم. تغییر اقلیم بدون شک هر سال محسوس‌تر می‌شود.»این گزارش هشدار می‌دهد که تقریبا همه رودهای اروپا به درجاتی خشک شده‌اند.به غیر از تاثیر روشن آن بر قایقرانی، خشک شدن رودها بر تولید انرژی که از پیش در وضعیت بحرانی بوده اثر می‌گذارد. به گزارش این گروه تولید نیروی برق آبی ۲۰ درصد افت کرده است.این گزارش می‌گوید که «خشکسالی شدیدی» در بسیاری نقاط برای یک سال ادامه داشته، اما «از اوایل ماه اوت گسترش یافته و بدتر شده است.» انتظار می‌رود که این وضعیت حداقل تا ماه نوامبر امسال در طول سواحل اروپایی مدیترانه ادامه یابد.این گزارش اخطار می دهد که وضعیت در شماری از کشورها از جمله ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، لوگزامبورگ، رومانی، مجارستان، شمال صربستان، مولداوی، ایرلند و بریتانیا درحال وخیم‌تر شدن است.

گزارش تیره این محققان در پی افت سریع سطح آب رودهای این قاره که باعث پدیدار شدن به اصطلاح «سنگ‌های گرسنگی» شده منتشر می‌شود. پدیدار شدن این سنگ ها به طور تاریخی به معنی خطر قحطی بوده است.در بریتانیا هم که در چند منطقه آن خشکسالی اعلام شده، برخی درختان از حالا به رنگ پاییزی درآمده‌اند که به گفته دانشمندان یک «خزان کاذب» به دلیل گرمای شدید است.درحال حاضر بخش‌های بزرگ دیگری در جهان از جمله غرب آمریکا، جنوب غربی چین و شمال شرق آفریقا هم خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کنند.

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها