رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 594348

ناگفته‌هایی در مورد ۴ مردی که جهان را تغییر دادند

ساعت24-در این مطلب با چند واقعیت مهم و کمتر شناخته شده در مورد ۴ مردی که تغییراتی در جهان ایجاد کردند آشنا می‌شوید.

خبر
html>

زمین مکان بسیار قدیمی است و در طول اعصار مختلف، انسان‌های زیادی آمده اند و رفته اند. با این وجود، تعداد معدودی بوده اند که اثر ماندگار خود را روی این کره خاکی ثبت کرده و آن را به عنوان مکان بهتری نسبت به زمان قدم گذاشتنشان در آن، ترک کرده اند. مردانی که جهان را تغییر دادند، مردان بزرگ، مردان شجاع و الهام بخش، بسیار متفاوت از دیگران رویاهای ما را به واقعیت بدل کردند.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با واقعیت مهم و کمتر شناخته شده در مورد ۴ مردی آشنا کنیم که تغییراتی در جهان ایجاد کردند.

ناگفته‌هایی در مورد ۴ مردی که جهان را تغییر دادند

۱- ویلیام شکسپیر

ویلیام شکسپیر در سال ۱۵۶۴ به دنیا آمد و از نگاه بسیاری بزرگ‌ترین نمایشنامه نویسی است که تاکنون بشر به چشم دیده است. با رزومه قابل توجه ۳۷ نمایشنامه و ۱۵۴ شعر، شکسپیر آثاری را به نگارش درآورد که حتی امروزه نیز در میان مشهورترین و پرخواننده‌ترین داستان‌ها قرار دادند. او در تمامی ژانرها قدرت نویسندگی خود را به رخ کشید؛ از تراژدی گرفته تا عاشقانه، کمدی و هر ژانر ادبی دیگری که نمونه آن‌ها آثاری مانند رومئو و ژولیت و هملت است که کمتر کسی نام آن‌ها را نشنیده است.

تاثیر شکسپیر بر ادبیات و فرهنگ جهان بسیار قابل توجه بوده است و بسیاری از کلمات و عبارت‌هایی که امروزه در زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط او خلق شده اند. او همچنین منبع الهام بخش مهمی برای دیگر نویسندگان بزرگ مانند چارلز دیکنز و جان کیتس بود و نمایشنامه‌های او، به اعتقاد بسیاری، الهام بخش روانشناسی فروید بودند. تاثیر شکسپیر بر بشریت، اما از از ادبیات و دوران زندگی اش نیز فراتر رفته و نسل‌ها و فرهنگ‌های زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

واقعیاتی جالب در مورد ویلیام شکسپیر

-شکسپیر بیش از ۳،۰۰۰ واژه را به زبان انگلیسی معرفی کرد و دیکشنری انگلیسی آکسفورد نیز بر این موضوع صحه گذاشته است.

-هیچکدام از نمایشنامه‌های شکسپیر توسط خود او یا در دوران زندگی اش منتشر نشدند بلکه بازیگرانی به نام‌های جان همینگز و هنری کودل بعد از مرگ شکسپیر بود که در سال ۱۶۳۲ تصمیم به انتشار ۳۶ مورد از نمایشنامه‌های او گرفتند، به عنوان نشانه‌ای از احترام به مردی که به اعتقاد بسیاری و با فاصله‌ای زیاد، بهترین نمایشنامه نویسی است که بشریت به چشم دیده است.

-شکسپیر علاوه بر نوشتن ۳۷ نمایشنامه و ۱۵۴ شعر، یک بازیگر بسیار سرشناس و بااستعداد نیز بود.

-بیش از ۸۰ نسخه متفاوت از املای کلمه شکسپیر به عنوان اسم او به ثبت رسیده است.

-روز تولد شکسپیر همچنان مورد مناقشه است، اما روز تولد شکسپیر را عمدتاً ۲۳ آوریل می‌دانند، سه روز پیش از غسل تعمیدش که در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۵۶۴ به ثبت رسیده است.

ناگفته‌هایی در مورد ۴ مردی که جهان را تغییر دادند

۲- آلبرت انیشتین

دانشمند، برنده جایزه نوبل و یک ویولونیست آماتور. این همان مردی است که تئوری مشهور نسبیت را به جهان عرضه کرده و تمامی فرآیندهای علم فیزیک را دگرگون ساخت. در سال ۱۹۲۱، انیشتین جایزه نوبل را به خاطر توضیحاتش در مورد اثر فتوالکتریک دریافت کرد. انیشتین با داشتن نبوغی که هیچ حد و مرزی نمی‌شناخت، چندین مقاله و تئوری مشهور در مورد ماده و انرژی به نگارش دراورد که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارند، از نیروهای مویرگی یک دانه نی تا بررسی حرکت براونی. انیشتین کمک‌های بسیاری به علم کاربردی کرد که از آن میان می‌توان به تئوری لیزرها اشاره کرد که استفاده از سی دی‌ها و دیگر ابزارهای مشابه را ممکن ساخت و در حوزه‌های پزشکی و صنعتی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارند. تئوری نسبت انیشتین، همچنین، استفاده از سیستم جی پی اس را ممکن ساخت. علاوه بر همه این ها، تئوری‌های دیگری که انیشتین مطرح کرد نقش مهمی را در ساخت و توسعه گجت‌هایی داشت که امروزه همه ما از ان‌ها استفاده می‌کنیم. در کنار این تئوری ها، سلاح‌های هسته‌ای و جنگ افزارها و توسعه آن‌ها در تئوری‌های انیشتین ریشه دارند.

واقعیاتی جالب در مورد آلبرت انیشتین

-دستاوردهای بزرگ انیشتین حاصل آزمایشات بصری بود که او در سرش انجام می‌داد تا آزمایشاتی که به صورت تجربی و عملی در آزمایشگاه‌ها انجام داده باشد. او مردی بود که در قالب تصاویر فکر می‌کرد نه کلمات.

-آلبرت انیشتین برخلاف تصور عمومی که او را خداناباور می‌دانند یک ندانم گرا (agnostic) بوده و بر این باور بود که انسان توان اثبات وجود یا عدم وجود خداوند را ندارد.

-انیشتین در کودکی کند ذهن بود و بسیار آرام و به سختی صحبت می‌کرد به طوری که او را عقب مانده می‌دانستند.

-در سال ۱۹۵۲، به انیشتین پیشنهاد ریاست جمهوری اسراییل داده شد که وی آن را رد کرد.

-بخش آهیانه‌ای مغز انیشتین ۱۵درصد بزرگ‌تر از این بخش از مغز یک انسان معمولی بود.

ناگفته‌هایی در مورد ۴ مردی که جهان را تغییر دادند

۳- مهاتما گاندی

به عنوان یک مدافع مشهور حقوق مدنی و رویه پرهیز از خشونت و طرفدار فلسفه هندو-بودایی موسوم به آهیسما (ahimsa فلسفه‌ای که در آن نباید علیه هیچ موجود زنده‌ای خشونت به کار برد)، مهانداس کارامچاند گاندی که با نام مهاتما گاندی شناخته می‌شود، مردی بود که نقش مهمی در تلاش هندی‌ها برای رسیدن به استقلال داشت و روش‌های بدون خشونت و نافرمانی مدنی را برای رسیدن به این هدف ترویج می‌کرد که باعث شد عنوان «پدر ملت» هند به او اختصاص داده شود. مهاتما گاندی به شدت با تبعیض نژادی و بی عدالتی بر اساس سلسله مراتب اجتماعی موسوم به کست در هند مخالف بود. او از طریق فلسفه ضد خشونتش، الهام بخش بسیاری از رهبران جهان مانند مارتین لوتر کینگ جونیور و نلسون ماندلا شد که قدم در راه او گذاشتند. از این رو، گاندی تاثیری بزرگ بر زندگی بسیاری از انسان‌ها داشت. در هند، گاندی نقش بزرگی در حذف فلسفه نجس بودن برخی از طبقات اجتماعی و اقوام این کشور تبعیض علیه آن‌ها داشت که درصد بزرگی از جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

واقعیاتی جالب در مورد مهاتما گاندی

-مهاتما گاندی مرد سال مجله تایم در سال ۱۹۳۰ و یکی از کاندیداها برای مرد قرن این مجله بود.

-مهاتما گاندی بر این باور بود که فلسفه نجس بودن برخی از مردم هند جنایت علیه بشریت است و تئوری لگدمال شدگی به نام سلسله مراتب اجتماعی در هند را نادرست شمرده و به ازدواج بین طبقات یا کست‌های مختلف در هند اعتقاد داشت.

-گاندی بسیار به فوتبال علاقه داشت و زمانی که به عنون حقوقدان در سال‌های ۱۸۹۳ تا ۱۹۱۵ در آفریقای جنوبی کار می‌کرد دو باشگاه فوتبال تاسیس کرد. اسم هر دو این باشگاه‌ها «مدافعان غیرفعال» (The Passive Resisters) بود که یکی در ژوهانسبوگر و دیگری در پرتوریا تاسیس شده بود.

-گاندی از مدافعان فلسفه خودکنترلی بود و به باور او، راه حل مشکل جمعیت در هند به خودکنترلی باز می‌گشت و نه کنترل زاد و ولد. همچنین گفته می‌شود که برای نشان دادن عفت و پاکدامنی خود، گاندی در حالت عریان در میان دختران جوان هندی می‌خوابید.

-گاندی تاثیر بزرگی بر رهبران قرن بیستم جهان گذاشت، از مارتین لوتر کینگ جونیور گرفته تا آنگ سان سو کی و نلسون ماندلا.

ناگفته‌هایی در مورد ۴ مردی که جهان را تغییر دادند

۴- نیکولا تسلا

نیکولا تسلا یک مرد کمتر مورد توجه قرار گرفته است که آنطور که باید قدر و جایگاهش شناخته نشد. او در سال ۱۸۵۶ به دنیا آمد و دائماً زیر سایه همکاران دانشمندش قرار می‌گرفت در حالی که دستاوردهای علمی او نه تنها دستکمی از موفقیت‌های این دانشمندان نداشت بلکه در مواردی بهتر و متحول کننده‌تر نیز بود. تسلا مردی با استعداد و نبوغ بی سابقه بود که با یکی از مشهورترین دانشمندان و مخترعان زمان خود و تاریخ، توماس ادیسون، کار می‌کرد.

اگر بخواهیم تمام دستاوردها و اختراعات نیکولا تسلا را نام ببریم بهوقت زیادی نیاز داریم، زیرا بیش از ۳۰۰ ثبت اختراع به نام او ثبت شده است. او جریان AC را اختراع کرد که امروزه انرژی الکتریسته تمام خانه‌های روی زمین را تامین می‌کند؛ او اولین کسی بود که ایده رادار را محقق کرد، تسلا اشعه ایکس را اختراع کرد و از اولین کسانی بود که در زمینه مهندسی تبرید آزمایشاتی را انجام داد. تسلا اولین کسی بود که امواج رادیویی خارج از فضا را ضبط کرد و فرکانس انعکاسی زمین را کشف نبود. او کنترل از راه دور را خلق کرد و موتور الکتریکی نیز زاییده ذهن نابغه او بود و البته ارتباطات بی سیم. می‌توانیم فهرستی بلند بالا از دستاوردها و اختراعات این نابغه نامدار تهیه کنیم، کسی که آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت و بسیاری می‌گویند در فقر درگذشت.

واقعیاتی جالب در مورد نیکولا تسلا

-نیکولا تسلا روزی ۲۲ ساعت بیدار بود، هرگز روزی بیش از دو ساعت نمی‌خوابید. او به اختلال وسواسی جبری مبتلا بود و زندگی مرتاضانه و ریاضت مآبانه‌ای داشت.

-تسلا ایده جریان آی سی را مطرح کرد، اما هرگز به خاطر ابداعش به رسمیت شناخته نشد، زیرا مردم ایده ادیسون برای جریان دی سی را پذیرفتند، زیرا ادیسون در آن زمان شخصیت مخترع شناخته شده تری بود.

-تسلا ظاهراً ابداع اینترنت را پیش بینی کرده و گفته بود: «روزنامه‌های روزمره خانواده روزی به شکل بی سیم در خانه و در طول شب چاپ خواهند شد».

-نیکولا تسلا بر این باور بود که زنان در آینده جایگاه اجتماعی بالاتری نسبت به مردان پیدا کرده و مدعی شده بود که «این تقلای زنان نسبت به برابری جنسیتی به یک نظم جنسیتی جدید منجر خواهد شد که در آن جنسیت مونث برتری خواهد یافت».

-نیکولا تسلا بیش از ۲،۰۰۰ دلار صرف ساخت وسیله‌ای کرد که بتواند پا و بال شکسته یک کبوتر ماده را گرم و پشتیبانی کند، پرنده‌ای که تسلا در آخرین روزهای عمرش به شدت به آن عشق می‌ورزید.

منبع: روزیاتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها