رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600767

واکنش بازارها احساسی است؟

ساعت24-اعلام اخباری مبنی بر تنزل رتبه کووید در میان بیماری‌های عفونی با ایجاد امیدواری نسبت به کاهش محسوس محدودیت قرنطینه‌ای در این کشور زمینه رشد ارزش یوآن، سبزپوشی بازارهای مالی آسیا و رشد بهای کامودیتی‌ها با محوریت محصولات فلزی را به وجود آورد. با این وجود برخی تحلیلگران این واکنش را احساسی ارزیابی کرده و معتقدند بازگشت واقعی اقتصاد چین به مسیر رشد زمان‌بر بوده و بنابراین جهش نرخ کامودیتی‌ها در کوتاه مدت دوامی ندارد.

مقام‌های چینی در حال بررسی کاهش رتبه بیماری کووید-۱۹ از طبقه بالای بیماری‌های عفونی در این کشور هستند؛ تحقق این موضوع باعث می‌شود تا دولت‌های محلی از تعهدات قانونی برای اعمال کنترل‌های قوی مانند قرنطینه و جداسازی موارد مثبت رها شوند. در عین حال تنزل رتبه کووید-۱۹ در دسته بیماری‌های خطرناک عفونی اجازه می‌دهد تا مدیریت شیوع این بیماری در چین با انعطاف‌پذیری بیشتر و به روشی با تخریب کمتر نسبت به سیاست کرونا صفر انجام شود.

شهرهایی مانند پکن شروع به کاهش الزامات آزمایشی خود کرده‌اند. البته دولت پکن هنوز برنامه خروج از سیاست کرونا صفر را که شامل قرنطینه، غربالگری گسترده و قرنطینه الزامی می‌شود را اعلام نکرده است. ماه گذشته، شورای ایالتی چین، مجموعه‌ای از تغییرات را در اجرای سیاست‌های کرونایی اعمال کرد که شامل قرنطینه‌های هدفمندتر، کاهش الزامات آزمایش و قوانین قرنطینه شد. در روزهای اخیر نیز، بسیاری از شهرهای سراسر چین قرنطینه و آزمایش اجباری جمعی کووید-۱۹ را لغو کرده‌اند و درعوض تلاش کرده‌اند تا روند واکسیناسیون سالمندان تسریع شود.

واکنش یوآن به پایان کرونا صفر

یوآن ظ رف یک هفته اخیر در برابر دلار آمریکا تقویت شد، این بهبود ارزش عمدتا ناشی از احتمال تعدیل محدودیت کرونایی در چین و کنار گذاشته شدن هدف کرونا صفر رقم خورد. به گفته تحلیلگران، اگرچه فعالان بازار پیش‌بینی بسیار خوش‌بینانه‌ای از کنار گذاشتن سیاست کرونا صفر داشتند، اما واقعیت آن است که بهبود کامل اقتصادی چندان ساده نخواهد بود.

پس از آنکه سان چونلان، مقام ارشد بهداشتی و معاون نخست وزیر چین گفت که مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا وارد مرحله جدیدی شده است، شهرهای چین کاهش کنترل شیوع ویروس کرونا را آغاز کردند.

به گفته تحلیلگران Commerzbank، در حالی که از موارد جدید مبتلا به کرونا نسبت به روزهای اوج آن کاسته شده و دولت‌های محلی آسان‌تر به رفع محدودیت کرونایی می‌پردازند، اما این موارد لزوما به بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد منجر نمی‌شود.

مرحله اولیه بازگشایی احتمالا بسیار پر دست‌انداز خواهد بود؛ با کاهش محدودیت‌ها، احتمالا چین با شیوع مجدد کرونا مواجه می‌شود. به این ترتیب بازگشت به شرایط عادی زمان‌بر خواهد بود. در این شرایط احتمال یک بازگشت قوی در کوتاه‌مدت وجود دارد، اما این رویه ادامه‌ دار نمی‌شود. به این ترتیب می‌توان احتمال داد که بازگشت چین به روال عادی احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به طول می‌انجامد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها