رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 616431

رژیم کتوژنیک بهتر است یا رژیم مدیترانه ای؟

رژیم کتوژنیک و رژیم مدیترانه ای دو نمونه از معروف ترین انواع رژیم لاغری هستند که در دنیا افراد بسیار زیادی آنها را امتحان کرده اند.

 سوالی که به کرات پرسیده می شود این است که رژیم کتوژنیک بهتر است یا رژیم مدیترانه ای؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به این سوال شما پاسخ دهیم. 

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک نوعی رژیم لاغری کم کربوهیدرات است که مصرف اکثر کربوهیدرات ها اعم از غلات، حبوبات و اکثر میوه ها به جز توت در برنامه غذایی این رژیم ممنوع است. اما در حالی که رژیم مدیترانه ای بر مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، عدس، آجیل و دانه ها تاکید دارد. 

از رژیم کتو که نوعی رژیم غذایی با چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات خیلی کم است در ابتدا برای درمان صرع استفاده می شد و به تازگی تاثیر آن بر لاغری کشف شده است و از آن به عنوان رژیم لاغری نیز یاد می شود. 

رژیم کتوژنیک ادعا دارد که این رژیم غذایی باعث کاهش اشتها و کاهش چربی های شکمی می شود. همچنین طبق بررسی های انجام شده، رژیم کتو می تواند برای کاهش سطح قند خون، کاهش سطح تری گلیسیرید خون، کاهش فشار خون، کاهش علائم دیابت نوع دو، کبد چرب و ... هم مناسب باشد. 

علی رغم مزایایی که این رژیم دارد معایب عمده ای نیز دارد که به دلیل افزایش چربی های اشباع شده و افزایش سطح کلسترول خون، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. 

رژیم مدیترانه‌ ای چیست؟

رژیم مدیترانه ای نوعی رژیم غذایی سالم است که ریسک ابتلا به دیابت، کلسترول، زوال عقل، افسردگی و سرطان را در کنار کاهش وزن، استحکام استخوان و افزایش طول عمر را به همراه دارد. 

در رژیم غذایی مدیترانه ای حدود 50 درصد از کالری دریافتی روزانه از کربوهیدرات ها و حدود 25 درصد کالری از چربی های غیراشباع مثل روغن زیتون و مابقی از پروتئین ها تامین می شود. 

رژیم مدیترانه ای بر مصرف بیشتر سبزیجات، میوه ها، آجیل و خشکبار، دانه ها، حبوبات، غلات کامل، ادویه جات، غذاهای دریایی و روغن زیتون تاکید دارد. از طرفی این رژیم غذایی مصرف پنیر، ماست، مرغ و تخم مرغ را در حد اعتدال توصیه می کند و مصرف گوشت قرمز، نوشیدنی های شیرین شده با شکر، گوشت های فراوری شده، غلات تصفیه شده و سایر مواد غذایی فراوری شده ممنوع است. 

مقایسه رژیم کتوژنیک با رژیم مدیترانه ای

طبق یک پژوهش انجام شده بر روی 33 نفر از افرادی که مبتلا به دیابت و پیش دیابت بودند، خواسته شده که به مدت 3 ماه از هر دو رژیم مدیترانه ای و کتو پیروی کنند. در طی هر ماه اول هر رژیم داوطلبان یکی از وعده های غذایی سالم را دریافت کردند و سپس طبق برنامه غذایی رژیم پیش رفتند. 

محققان در طول رژیم سطح قند خون و فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بررسی کردند. نتایج این پژوهش به شرح زیر است:

رژیم مدیترانه ای تاثیر زیادی در کاهش چربی خون دارد

بر اساس این پژوهش در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نیز منتشر شد، وقتی که درباره تاثیر این دو رژیم غذایی بر کنترل سطح چربی خون بیماران قلبی بررسی شد؛ رژیم مدیترانه پیروز در این بررسی بود. 

در این مطالعه کلسترول بدن خون تری گلیسیرید مورد بررسی قرار گرفت و طبق گفته دکتر فرانک هو (رئیس تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد) جایگزینی لبنیات پرچرب با روغن زیتون ریسک بیماری و مرگ را کاهش می دهد. محقق دیگری نیز گفت تفاوت این دو رژیم غذایی بسیار فاحش است و رژیم مدیترانه ای تاثیر زیادی در کاهش چربی بد خون دارد. 

رژیم کتوژنیک برای بیماران قلبی عروقی مضر است

طبق این پژوهش کلسترول بالا به نسبت سطح تری گلیسیرید یک ریسک بسیار قوی برای بیماری های قلبی عروقی است؛ بنابراین در حالی که هر دو رژیم غذایی در کنترل قند خون در کوتاه مدت موثر هستند، اما در دراز مدت رژیم کتو می تواند برای بیماران قلبی عروقی مضر باشد.

طرفداران رژیم کتوژنیک ادعا دارند که کتو با قرار دادن افراد در حالت کتوزیس (سوزاندن چربی های ذخیره شده بدن به جای کربوهیدرات) در کاهش وزن و لاغری موفق تر عمل می کند. اما برای رسیدن به حالت کتوزیس نیاز است که مصرف کربوهیدرات ها روزانه به 20 تا 50 گرم کاهش پیدا کند. 

رژیم کتوژنیک معروف به یک رژیم غذایی گوشتی است و افرادی که از این رژیم پیروی می کنند در وعده های غذایی خود از گوشت های پرچرب، لبنیات پرچرب، سوسیس و بیکن استفاده می کنند که تمامی این موارد می توانند باعث التهاب و بیماری های قلبی-عروقی شوند.

طبق گفته گاردنر افزود نویسنده این مطالعه در طول این پژوهش سعی شده است به رژیم غذایی کتوژنیک و مدیترانه ای به یک اندازه شانس داده شده است.

میزان دریافت فیبر و ویتامین در رژیم کتوژنیک کم است

طبق این پژوهش افرادی که از رژیم کتو پیروی می کردند علاوه بر دریافت کلسترول وتیامین هایی مثل ویتامین B6, C, D,E و فسفر و فیبر کمتری نیز دریافت می کنند. از آنجا که میوه ها و غلات کامل مواد مغذی بسیار زیادی دارند و برای سلامتی بدن نیاز هستند، به دلیل حذف آنها از رژیم غذایی کتو، در طولانی مدت می تواند برای سلامتی مضر باشد. 

طبق این مطالعه کدام رژیم بهتر است؟

در این مطالعه رژیم مدیترانه ای پیروز اعلام شد زیر رژیم کتو به دلیل محدودیت های شدید غذایی که دارد می تواند در طولانی مدت برای بدن مضر باشد، در حالی که رژیم مدیترانه ای یک رژیم غذایی سالم است که سلامت قلب و عروق را نیز تضمین می کند. 

البته وقتی که گفته می شود رژیم مدیترانه ای سالم است لزوما به معنای این نیست که هر کسی می تواند از این رژیم غذایی پیروی کند. در واقع رژیم غذایی سالم و اصولی برای هر فردی رژیمی است که متناسب با شرایط بدنی و سبک زندگی وی تجویز می شود و ممکن است حتی سالم رژیم لاغری در دنیا برای یک فرد مضر باشد اما در حالی که برای افراد دیگر مفید باشد؛ بنابراین برای دریافت رژیم لاغری اصولی به هیچ عنوان به سراغ رژیم های مجاز در فضای اینترنت نروید و حتما در این مسیر از یک پزشک یا مشاور تغذیه کمک بگیرید تا لاغری را در کنار بهبود سلامت بدن تجربه کنید. 

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها