رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 628677

آقای فرزین زور چاره کار نیست

آقای فرزین بازور به جایی نمی رسید

ساعت 24 - پیش از این نیز نوشته بودیم راهبردهای اتخاذشده از سوی محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی در همین چند ماه بوی زورگویی از نوع کارشناسانه می‌دهد. این فرمانده اقتصاد در دوره ریاست خود بر فرمان هدفمند کردن یارانه‌ها نیز تصور می‌کرد هر جا کم آورد باید از قدرت مستقر در دولت استفاده کند.

حالا او در مقام مهم‌ترین نهاد پولی و ارزی کشور باز هم به جایی رسیده که از بازار شکست خورده و می‌خواهد این شکست را با استبداد بوروکراتیک حل کند. او با صراحت می‌گوید همه ایرانیان -بخوانید تجار، صنعتگران، معدنکاران و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی- باید با ریال دادوستد کنند و تهدید کرده است اگر جز این رفتار شود از قوه قضاییه خواهد خواست که به مساله ورود کند. واقعیت این است که محمدرضا فرزین هنوز در فکر این است که از ریاست خود در بانک مرکزی به مثابه ریاست یک حزب مرکزگرا استفاده کرده و خود را در کانون و اوج این حزب اقتصادی بداند. او یادش رفته است که بازار کالاها و خدمات از جمله بازار پول و بازار ارز از او تبعیت نکرده‌اند و نخواهند کرد. اگر چنین بود قیمت هر دلار هرگز به ۱۰۰ تومان (صد تا تک تومان) هم نباید می‌رسید. در همین‌جا بار دیگر به او یادآور می‌شویم اگر می‌خواهد ریال ایران حاکم شود باید منتظر بماند تا اقتصاد ایران در مقامی قرار گیرد که کشورهای دیگر قبول کنند با ریال مبادله کنند و همچنین باید منتظر باشد که شهروندان ایرانی به این نتیجه برسند که نگه داشتن ریال، دستشان را نمی‌سوزاند و نرخ تورم به‌اندازه میانگین نرخ تورم برسد. رییس بانک مرکزی در گفته‌هایش حرف‌های دیگری زده است که به نظر می‌رسد بسیار عجیب و دور از ذهن است. از جمله او گفته است که ایران می‌تواند FATF خود را داشته باشد. این حرف شگفت‌انگیز اگر از سوی شهروندان عادی بیان شده باشد قابل قبول است، اما اینکه رییس بانک مرکزی یک کشور خواستار FATF ملی باشد یا اینکه تصور کند چنین نهادی اگر در ایران تاسیس شود با اقبال جهان روبه‌رو خواهد شد بسیار ترسناک است. باید گفت آقای فرزین تاسیس نهادهایی مثل فائو، یونیدو، بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و… در فرآیندهای پیچیده و در دنبال گسترش و هم‌پیوندی اقتصادهای جهان پدیدار شده و از سر تمنا و دلخواه نبوده است. این حرف عجیب رییس بانک مرکزی می‌تواند به بهت و حیرت کارشناسان داخلی و خارجی منجر شود و اعتبار نهاد بانک مرکزی ایران را در سرازیری قرار دهد. رییس بانک مرکزی ایران در سخنان خود تصریح کرده است چرا در حالی که تجارت ایران با شرق و به ویژه در چین است ایران در کشورهای غربی بانک و نهادهای اقتصادی دارد. این سخنان عجیب در حالی است که رییس بانک مرکزی یک ‌سال است بر سر کار آمده و گامی در این‌باره برنداشته است. به ایشان یادآور می‌شویم ایران در وضعیت اضطرار تجاری و بانکی و ارزی و بازار نفت قرار دارد که کشورهای شرق به ویژه چین انحصار خرید نفت ایران را در اختیار گرفته است. در صورتی که وی باور دارد باید بانک‌های ایران در کشورهای غربی بسته و به چین و دیگر کشورها منتقل شود، گمانه‌زنی‌ها این خواهد بود که این وضعیت ادامه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد رییس بانک مرکزی ایران تصور می‌کند باید حالا درباره سیاست خارجی نیز تعیین تکلیف کند و مسیر ایران را برای همیشه به سمت شرق بکشاند. رییس بانک مرکزی ایران در سخنان خود در روزهای تازه‌سپری‌شده گفته که بانک‌ها را محدود خواهد کرد و اگر چنان نکنند که او می‌خواهد آن‌ها را منحل یا ادغام خواهد کرد. باید از این هشدار رییس بانک مرکزی هراس کرد که نکند داریم گام به گام به سوی تک‌بانکی کردن ایران حرکت می‌کنیم. این تک‌بانکی کردن در ذهن برخی جرقه زده و انگار حالا آدم مناسبی برای اجرای آن پیدا شده است.

رییس بانک مرکزی ایران به جای بازی در زمین‌هایی که جزو وظایف و اختیارات بانک مرکزی نیست بهتر است صدای فعالان اقتصادی را بشنود که هر روز از رفتارهای استبدادی بانک مرکزی گلایه دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها