رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631047

تعییر خط تولید پوشک نوزادان به پوشک بزرگسالان : تصویری از آینده جهان

ساعت 24 - نرخ نوزادزایی در همه کشورهای جهان جز برخی از کشورها روند کاهنده را تجربه می‌کند. شهروندان جهانی در سده 21 میلادی بردباری وتاب آوری پیشینیان درزادورشد فرزند را ازدست داده‌اند. این رفتار اکنون رفتار استیلا یافته جهان به حساب می آید ودرکشورهایی مثل کر ه جنوبی و ژاپن وکشورهای اروپای غربی وحتی کشوری مثل ایران با همه توصیه‌ها و تشویق‌های حکومت پیامدهای کاهش فرزندآوری خود را نشان می‌دهد.

درایران نیز پیر شدن جمعیت و افزایش سهم کهنسالان به کل جمعیت خود را نشان می‌دهد. کاهش رشد فرزندآوری اما درهرکشوری پیامدهای خود را دارد. . به طور مثال در ژاپن مدیران وسهامداران یک شرکت تولیدکننده پوشک گفته‌اند تولید پوشک نوزاد در این کشور را متوقف می‌کند و بر بازار پوشک برای بزرگسالان تمرکز خواهد کرد.

هلدینگ اوجی جدیدترین شرکت تولید پوشاک در ژاپن است که خط تولید خود را از نوزاد به بزرگسال تغییر می‌دهد در حالی که جمعیت ژاپن به سرعت در حال پیرشدن است و نرخ زاد و ولد به پایین‌ترین سطح کاهش یافته است.

یک دهه است که میزان فروش پوشک بزرگسالان از فروش پوشک نوزادان در این کشور پیشی گرفته است.

تعداد نوزادان متولد شده در سال ۲۰۲۳ به ۷۵۸,۶۳۱ نوزاد رسید که نسبت به سال قبل از آن ۵.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. این رقم کمترین تعداد نوزاد متولد شده در ژاپن از قرن نوزدهم به بعد بوده است. در دهه ۱۹۷۰، این رقم به بیش از دو میلیون نوزاد در سال می‌رسید. شرکت هلدینگ اوجی در اطلاعیه خود گفته است که شرکت اوجی نوپیا که زیرمجموعه‌ این هلدینگ است در حال حاضر سالانه ۴۰۰ میلیون پوشک نوزاد تولید می‌کند اما میزان تولید از سال ۲۰۰۱ که تولید به ۷۰۰ میلیون پوشک رسید، رو به کاهش بوده است.

در سال ۲۰۱۱، شرکت یونیچارم، بزرگترین تولید کننده پوشک در ژاپن، اعلام کرد که فروش پوشک بزرگسالان از فروش پوشک نوزادان پیشی گرفته است.

در همین حال، بازار پوشک بزرگسالان در حال رشد بوده و ارزش آن بیش از ۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. ژاپن در حال حاضر دارای یکی از پیرترین جمعیت‌ها در جهان است و تقریبا ۳۰ درصد از جمعیت این کشور ۶۵ سال یا بیشتر سن دارند.

سال گذشته، نسبت افراد بالای ۸۰ سال برای اولین بار از ۱۰ درصد کل جمعیت فراتر رفت.هلدینگ اوجی همچنین گفته است که به تولید پوشک بچه در مالزی و اندونزی ادامه خواهد داد و انتظار دارد در این دو بازار، تقاضا برای پوشک افزایش یابد.

کاهش جمعیت در نتیجه پیری و پایین بودن نرخ زاد و ولد به یک بحران برای ژاپن، با یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است و تا کنون تلاش‌های دولت برای مقابله با این چالش موفقیت چندانی نداشته است.به نظر نمی‌رسد افزایش بودجه برنامه‌های مرتبط با کودکان و تعیین یارانه‌ برای زوج‌های جوان و والدین بر افزایش تولد نوزادان تاثیر گذاشته باشد.

کارشناسان می‌گویند این پدیده معلول عوامل پیچیده‌ای از جمله شامل کاهش نرخ ازدواج، پیوستن زنان بیشتری به نیروی کار و افزایش هزینه‌های پرورش فرزندان است.

سال گذشته، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: «ژاپن در آستانه وضعیتی است که ما از خود می‌پرسیم آیا می‌توانیم به عنوان یک جامعه به فعالیت خود ادامه دهیم» و افزود که‌ این مساله‌ای است که یا باید حالا حل شود، یا هرگز حل نخواهد شد. اما در این بحران، ژاپن تنها نیست.نرخ باروری در هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان و کره جنوبی نیز کاهش یافته و در واقع، کره جنوبی پایین ترین نرخ تولد در جهان را دارد.

چین نیز برای دومین سال متوالی در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش جمعیت بود و مانند ژاپن، مشوق‌های مختلفی را برای افزایش نرخ زاد و ولد در نظر گرفته است.اما پیری جمعیت و تاثیر چندین دهه سیاست تک فرزندی که در سال ۲۰۱۵ پایان یافت، در چین هم چالش‌ جمعیتی ایجاد کرده است.

بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها