رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631084

تفسیر لوپوئن فرانسه از مسایل خاورمیانه وایران

ساعت 24 - کریستوف ایاد، کارشناس مسائل خاورمیانه و گزارشگر ویژه لوموند در گفتگویی با هفته‌نامه فرانسوی "لوپوئن" گفته است که اگر حزب‌الله لبنان برغم درگیری‌های روزانه مرزی با اسرائیل مستقیماً وارد جنگ با این کشور پس از هفتم اکتبر نشده علتش در وهله اول این است که حمله حماس خود حزب الله را که در تدارک اقدامی مشابه علیه اسرائیل بود غافلگیر کرد.

افزون بر این، به گفته کریستوف ایاد، وضعیت بسیار وخیم لبنان دیگر عامل بازدارنده حزب الله تاکنون بوده به طوری که در صورت وقوع جنگ کل زیرساخت‌های لبنان فرو خواهند پاشید و حزب‌الله توانایی رویارویی با چنین سناریویی را ندارد. و بالاخره به گفته نویسنده فرانسوی جمهوری اسلامی ایران هنوز برای درگیر شدن حزب‌الله در جنگی مستقیم علیه اسرائیل چراغ سبز نشان نداده است.

با این حال، کریستوف ایاد گفته است که حمله مستقیم به حکومت ایران و یا حمله فراگیر علیه لبنان حزب‌الله را وارد جنگ خواهد کرد. کارشناس فرانسوی در جای دیگری از اظهاراتش اهداف نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان را در منطقه یکسان دانسته است. او با اشاره به زرادخانه بزرگ حزب‌الله یعنی ۱۵۰ هزار راکت و موشک، گفته است که حزب الله لبنان امروز به یک ارتش پیشرفته مجهز به شمار بالایی از سلاح‌های پیچیده تبدیل شده که توانسته سوریه را نیز به عمق استراتژیک خود تبدیل کند.

در پایان کریستوف ایاد افزوده است که فعالیت‌های گسترده حزب‌الله در اروپا تحت نظر است و شبکه‌های آن در آینده‌ای نسبتاً نزدیک و احتمالاً در صورت حمله ایران، فعال خواهند شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها