رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631085

فقرای آلمان به ۱۷ درصد جمعیت رسیده است

ساعت 24 -به گزارش اتحادیه انجمن‌های خیریه آلمان، در دوران دوساله شیوع کرونا تعداد افرادی که با استانداردهای آلمان فقیر شناخته می شوند، یک میلیون تن افزایش یافت و به ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

 در آلمان افرادی که درآمدشان در سال از ۶۰ درصد درآمد متوسط کمتر است، فقیر محسوب می شوند. تعداد این شهروندان در سال ۲۰۱۹ سیزده میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ۵ سال پیش از آن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود.

خط فقر در پایان سال ۲۰۲۲ هزار و ۱۴۸ یورو در ماه اعلام شد. با توجه به افزایش شدید قیمت ها در سال ۲۰۲۳ و سه ماهه نخست سال جاری، این رقم اکنون فراتر از این رفته است. مبلغ اعلام شده خط فقر نسبی را تعیین می‌کند، در حالی که بخش قابل توجهی از افراد، از جمله بازنشستگان، بیکاران و خارجیان مقیم آلمان از فقر نسبی به فقر مطلق فرو افتاده‌اند.

مسئولان نهادهای خیریه و کارشناسان اقتصادی آلمان معتقدند که دولت باید برای پیشگیری از گسترش فقر دست به اقداماتی اساسی بزند. در حال حاضر نزدیک به ۱۷ درصد جمعیت آلمان را افراد و خانواده‌های فقیری تشکیل می‌دهند که به سختی قادر به تامین هزینه‌های اولیه خود هستند.

اما واقعیات موجود نشان می‌دهند که دولت نیز توان چندانی برای مقابله با فقر ندارد. آلمان کشوری محروم از منابع زیرزمینی است و بودجه دولت را تنها مالیات ها تشکیل می‌دهند. میزان مالیات ها بسته به رشد اقتصادی و میزان صادرات کاهش و افزایش می یابند. کارشناسان اقتصادی روز چهارشنبه ۲۷ مارس/ ۸ فروردین رشد اقتصادی آلمان را برای سال ۲۰۲۴ یک دهم درصد پیش‌بینی کردند. برای ثروتمندترین و مولدترین کشور عضو اتحادیه اروپا این یک فاجعه است. آلمان پیش از آن که بتواند آثار زیانبخش دوران کرونا را از بین ببرد، تعهدات سنگینی در قبال جنگ اوکراین به عهده گرفته است. این تعهدات توان دولت را برای مقابله با مشکلات اقتصادی لایه‌های متوسط و کم درآمد جامعه به شدت کاهش داده است.

روزنامه مرکور به نقل از اولریش شنایدر مدیرعامل اتحادیه انجمن‌های خیریه آلمان نوشته است: "فقر در آلمان در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ همچمنان در سطحی بالا پایدار مانده است".

فقر گسترده در میان کودکان و جوانان

گزارشی که روز چهارشنبه این هفته از سوی اتحادیه انجمن‌های خیریه انتشار یافت تاکید می ورزد که فقر بیش از همه دامن گیر خانواده‌های پرجمعیت، خانواده‌های تک سرپرست، بیکاران، خارجیان و از همه مهمتر کودکان و جوانان شده است. برپایه همین گزارش نزدیک به ۲۲ درصد افراد فقیر را کودکان و جوانان تشکیل می‌دهند. این رقم در مورد کودکان و جوانانی که فقط با مادر یا پدر خود زندگی می‌کنند حتی به بیش از ۴۳ درصد می‌رسد.

سازمان کمک به کودکان آلمان با توجه به این اطلاعات نگران کننده دولت را موظف می‌داند که حداقل زندگی کودکان را به گونه‌ای تامین کند که منطبق با نیازهای اساسی آن‌ها باشد. وزیر امور خانواده در آلمان برنامه‌ای در این زمینه اعلام کرده که قرار است از سال ۲۰۲۵ به اجرا گذاشته شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها