رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 631984

تحلیلی درباره احضار روزنامه نگاران

ساعت 24 - دادستانی در چند روز اخیر نسبت به تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای به بهانه انتشار مطالبی اعلام جرم کرده است. استدلال نیز این است که مطالب منتشرشده، امنیت روانی جامعه و فضای اقتصادی کشور پس از عملیات نیرو‌های مسلح کشور علیه رژیم صهیونیستی را متلاطم کرده است چرا باید در این فضا برای چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و رسانه‌ای پرونده قضایی تشکیل شود؟

این اقدام در شرایط کنونی کشور که بیش از همیشه به همدلی و وحدت نیاز دارد، با هر هدفی از سوی تصمیم‌گیران از جمله پیشگیری یا ممانعت از تشکیل فضای نقد، جای تامل دارد که چرا باید در این فضا برای چهره‌های شناخته‌شده سیاسی و رسانه‌ای پرونده قضایی تشکیل شود؟

‌پس از حمله اخیر ایران به اسرائیل نقد و نظرهای متفاوتی در فضای رسانه‌ای نسبت به اصل حمله، آثار آن و پیش‌بینی تصمیمات احتمالی آینده دو طرف منازعه ارائه شد. در این بین کمتر تحلیلگر یا رسانه‌ داخلی بود که نسبت به اصل این حمله خلل وارد کند؛ چه آنکه جمهوری اسلامی در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، حمله اخیر را انجام داد؛ اقدامی دفاعی و البته بازدارنده که خلاف موازین بین‌المللی هم نبود.

در این بین اما برخی روزنامه‌نگاران و رسانه‌‌‌ها سعی کردند ابعاد پسین حمله را در وجوه مختلف بررسی و تلاش کنند تا به زوایای ثانویه حمله اخیر بپردازند که چنین نقد و نظرهایی با برخوردهای قضایی مواجه شده است؛ مشخصاً دادستانی تهران علیه عباس عبدی، روزنامه‌نگار و روزنامه «اعتماد» اعلام جرم کرده است؛ آنچه تحت عنوان «مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه» عنوان شده است. این اقدام قضایی متعاقب یادداشتی بوده است با این عنوان: «خطرناکی پاسخ دادن و ندادن».

این یادداشت در بیست‌وششم فروردین منتشر شده است و حمله ایران به اسرائیل در ساعات پایانی روز بیست‌وپنجم بوده، یعنی عباس عبدی این یادداشت را زمانی نوشته بود که از قضا روزنامه «اعتماد» برای چاپ رفته و هنوز حمله آغاز نشده بود. بنابراین هیچ سوءنیتی در کار نبوده و از حیث محتوایی هم او کوشیده تا زوایای دو تصمیم حمله‌کردن یا نکردن را بررسی کند.

اعلام جرم دادستانی علیه حسین دهباشی هم رخ داد؛ او هم برای توئیت‌هایی که منتشر کرده بود و به وحشتناک‌بودن جنگ اشاره کرده بود. او در عین حال نوشته بود تلافی‌کردنِ حمله اسرائیل به کنسولگری اجتناب‌ناپذیر بوده است و افرادی که از اسرائیل حمایت می‌کنند را نکوهش کرده است. دادستانی برای او هم عنوان کرده است: «مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه».

همین عنوان برای یاشار سلطانی، فعال رسانه‌ای هم تکرار شده است؛ به دلیل آنچه او درباره بالارفتن نرخ ارز در کانال تلگرامی «اسکان‌نیوز» نوشته بود. پیش از این نیز با همین عنوان علیه روزنامه «جهان صنعت» و یکی از خبرنگاران این روزنامه اعلام جرم شده بود. پس از صدور این اعلام جرم‌ها بسیاری از فعالان رسانه‌ای نسبت به این شیوه از برخورد با اهالی رسانه ابراز نگرانی کردند و یک نکته مهم را مورد نظر قرار دادند؛ آنکه چرا در شرایطی که فضای داخلی بیش از همیشه نیاز به وحدت دارد، به دلیل چند تحلیل و بازگوکردن دیدگاه‌های شخصی، برخوردهای قضایی گسترش می‌یابد؟ و آیا نتیجه عکس وحدت از این برخوردها به وجود نمی‌آید؟

روزنامه هم میهن

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها