رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632005

واکسن زدن بعد از گاز گرفتگی سگ‌ را جدی بگیرید

اگر این روزها اخبار را دنبال کرده‌باشید، حتما شنیده‌اید که در چند نقطه از کشور، سگ‌های خیابانی برخی افراد را گاز گرفته‌اند و حتی چند نفری را راهی بیمارستان کرده‌اند.

سگ‌هایی که در طبیعت وجود دارند، نژادهای مختلف و میکسی دارند که باعث ایجاد خصوصیات رفتاری مختلفی در آن‌ها می‌شود؛ با این حال دلایلی مانند گرسنگی، بیماری و اضطراب ممکن است باعث پرخاش در همه آن‌ها و حمله به انسان‌ها یا حیوانات دیگر شود.

این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایلی است که طرفداران محیط زیست به کنترل جمعیت این سگ‌ها و واکسیناسیون و عقیم سازی آن‌ها تاکید می‌کنند. البته گاز گرفتن فقط مختص به سگ‌های خیابانی نیست و سگ‌هایی که در خانه، همراه با ما زندگی می‌کنند هم ممکن است به دلایل مختلفی گاز بگیرند. عدم آموزش صحیح، درد و بیماری، غافلگیری، اضطراب و ترس از جمله مواردی هستند که ممکن است به گاز گرفتن سگ‌های خانگی منجر شوند.

از آنجایی که گاز گرفتگی سگ‌ها اتفاقی است که ممکن است برای همه افراد پیش بیاید، بهتر است با اقداماتی که پس از آن باید انجام دهیم، آشنا شویم.

گاز گرفتن سگ چه خطراتی به همراه دارد؟

بین گاز گرفتن سگ‌های خانگی و سگ‌های خیابانی باید تفاوت قائل شد. سگ‌هایی که در خانه زندگی می‌کنن، عموما واکسن‌های لازم را دریافت کرده‌اند و در محیط بهداشتی زندگی می‌کنند در حالی که این شرایط برای سگ‌های خیابانی صدق نمی‌کند.

زمانی که سگ، بافت قسمتی از بدن را گاز می‌گیرد، باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک، استرپتوکوک و پاستورلا وارد بدن انسان می‌شود که می‌تواند بافت را آلوده کرده و التهاب و عفونت را به همراه داشته‌باشد. با این حال یکی از مهم‌ترین خطراتی که حیوانات و انسان‌ها را مقابل گاز گرفتگی سگ‌ها تهدید می‌کند، انتقال بیماری‌هاری است.

هاری چیست؟

هاری یک بیماری ویروسی است که سیستم عصبی مرکزی پستانداران را درگیر می‌کند. این ویروس به دو صورت خشمگین و ساکت (فلجی) بروز می‌کند و می‌تواند جان بسیاری از حیوانات و انسان‌ها را به خطر بیاندازد. این بیماری یک دوره نهفتگی دارد که ممکن است بر اساس عوامل مختلف مانند شرایط بدنی انسان بین 2 تا 8 هفته طول بکشد.

پس از آن در مراحل مختلف، علائم بیماری به شکل درد و خارش در محل گزیدگی، تب، گزگز در اندام‌های بدن، بی‌اشتهایی، بی‌قراری و خستگی بروز می‌کند. این ویروس کم‌کم پیشرفت کرده، سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و به التهاب در نخاع و مغز منجر می‌شود. این بیماری درمان چندانی ندارد اما مطمئن‌ترین راه برای کنترل آن، دریافت واکسن‌هاری است. این واکسن هم به حیوانات، به ویژه سگ‌ها و گربه‌ها و هم به انسان‌هایی که در بیشتر در معرض تماس با حیوانات هستند، تزریق می‌شود.

بعد از گاز گرفتن سگ چه کار کنیم؟

با وجود اینکه به خودمان می‌گوییم احتمال کمی وجود دارد که در معرض حمله و گاز گرفتگی سگ‌ها قرار بگیریم، بهتر است بدانیم که بعد از گاز گرفتن سگ، لازم است پس از بروز حادثه چه اقداماتی را انجام دهیم:

  • شست و شوی زخم: برای کاهش آلودگی و تمیز کردن زخم، لازم است که پس از بروز جراحت، زخم را با آب تمیز و صابون ملایم بشوییم.
  • فشار آوردن روی زخم: برای کم و متوقف کردن خونریزی، بهتر است با کمک یک پارچه تمیز، کمی به زخم فشار وارد کنیم.
  • ضدعفونی کردن زخم: با استفاده از الکل و پانسمان استریل می‌توان زخم را ضدعفونی کرد و پوشش داد. البته در این حالت با توجه به میزان خونریزی باید در زمان مناسب پانسمان را عوض کرد.
  • استفاده از پماد آنتی بیوتیک: در برخی شرایط ممکن است آسیب در حد خراش پوستی باشد و نیاز به پانسمان نداشته باشیم؛ در این حالت استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک برای کاهش التهاب و رفع خطر عفونت می‌تواند کافی باشد.
  • مراجعه به پزشک: با وجود موارد گفته شده، مهم‌ترین کاری که باید در زمان بروز حوادث اینچنینی انجام دهیم، مراجعه به پزشک است. پزشک جراحت ایجاد شده را بررسی کرده، اگر نیاز به بخیه باشد اقدام می‌کند و در غیر این صورت، سایر موارد مورد نیاز مانند تمیز کردن زخم، پانسمان و تجویز داروهای مورد نیاز را انجام می‌دهد. ضروری‌ترین اقدامی که در این شرایط با مشورت پزشک باید انجام گیرد، تزریق واکسن‌های‌هاری و کزاز است. در تزریق این واکسن‌ها نباید تعلل صورت گیرد در غیر این صورت احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا می‌کند. بهترین زمان مراجعه به پزشک در صورت بروز گاز گرفتگی سگ، نهایتا 24 ساعت پس از وقوع حادثه است.

نشانه‌های حمله سگ

اگر با برخی از نشانه‌ها آشنا باشیم، تا حدی می‌توانیم حمله سگ را پیش‌بینی کنیم. طبق آمار منتشر شده، بیشتر حمله‌ها توسط سگ‌های آشنا اتفاق می‌افتد؛ پس اگر در خانه یا محل زندگی ما سگی زندگی می‌کند، بهتر است با رفتار او آشنا شویم و به تغییرات آن توجه کنیم. حالت بدنی سگ‌ها مورد دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد؛ اگر سگ خرناس می‌کشد، گوش‌هایش به سمت عقب رفته و سر و بدنش در یک راستا قرار گرفته‌است، می‌تواند نشان‌دهنده آمادگی حیوان برای حمله باشد.

منبع: پشمالو

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها