رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 632768

آماده شدن جوانان کره جنوبی برای جنگ با کره شمالی

.

ساعت 24 - کیم جونگ هو در خانه‌اش یک کیف نجات آماده کرده است – شاید جنگی با کره شمالی در بگیرد. این فرد ۳۰ ساله فکر می‌کند که اگر آن اتفاق نیندیشیدنی رخ بدهد این کیف می‌تواند در ۷۲ ساعت اول او را زنده نگه دارد.

 جز آب و غذای اضطراری مثل برنج پخته بدون آب، او یک نقشه و یک قطب‌نما هم مهیا کرده است تا برای از کار افتادن زیرساخت‌های ابتدایی مثل شبکه تلفن همراه یا حمل و نقل عمومی آماده باشد.

او حتی زحمت بیشتری به خود داده و یک جلیقه ضد گلوله و ماسک گاز هم تهیه کرده است. به نظر او، نیروهای نظامی ممکن است لباس حفاظتی کافی نداشته باشد در نتیجه بهتر است که آماده باشد به ویژه که یکی از ۳.۱ میلیون نفر سرباز ذخیره است.

این جوان که از رشته انرژی هیدروژنی فارغ التحصیل شده است می‌گوید:‌ «من در قلب سئول زندگی می‌کنم. فکر اینکه همه چیزی ممکن است فقط با یک موشک از بین برود هراس به دلم می‌اندازد. » کیم جونگ اون رهبر کره شمالی روز یکشنبه در آخرین روز نشست پنج روزه سالانه سخنرانی کرد کره شمالی می‌گوید در سال جدید میلادی سه ماهواره جاسوسی جدید پرتاب خواهد کرد کیم کون هی بانوی اول کره جنوبی را در این رسوایی تازه سیاسی با ماری آنتوانت مقایسه کرده‌اند «ماری آنتوانت» کره جنوبی؛ کیف دیور بانوی اول باعث جنجال شد

اما بالا گرفتن تنش در شبه جزیره کره همچنان ادامه دارد. کره شمالی که مجهز به سلاح هسته‌ای است امسال تا به حال چهار آزمایش موشک بالستیک انجام داده است. در ماه آوریل، کره شمالی ادعا کرد که یک موشک جدید مافوق صوت با سوخت جامد را با موفقیت آزمایش کرده است که می‌تواند تا گوآم برسد.

حدود ۹۰۰ نفر به حداقل چهار گروه آماده‌سازی در «کاکائو» پیوسته‌اند. کاکائو برنامه محبوب پیام‌رسان در کره جنوبی است. به طور جداگانه، انجمن آماده‌سازی دیگری موسوم به «مدرسه بقا – کافه دائوم» که از سال ۲۰۱۰ فعالیت می‌کند بیش از ۲۵۰۰۰ نفر عضو دارد. افزایش شمار کسانی که خود را آماده این وضعیت می‌کنند نشانه‌ای است از اضطراب درباره روابط بین دو کره، با توجه به این نکته که کره شمالی در حال تهاجمی‌تر شدن است.

در ماه ژانویه، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، جنوب را دشمن شماره یک نامید و اعلام کرد که اتحاد مسالمت‌آمیز دو کره غیرممکن شده است.نام سونگ-ووک که در دانشگاه کره اقتصاد سیاسی درس می‌دهد می‌گوید که این حرکت اقدامی «بی‌سابقه» بود. یعنی کره شمالی می‌تواند علیه کره جنوبی به سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود چون دیگر جنوب را خویشاوند قومی خود نمی‌داند.

بنا بر نظرسنجی انجام شده توسط موسسه پژوهش‌ رسانه‌های عمومی کی‌اس‌ب، بیش از ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که درباره وضعیت امنیتی نگران‌اند. این میزان از سال ۲۰۲۱ که این نظرسنجی آغاز شده است، ۱۹ درصد افزایش داشته است. به گفته وو سیونگ-یوگ یکی از مدیران «مدرسه بقا – کافه دائوم»، مواجهه فزاینده جوانان کره‌ای با درگیری‌های جهانی مثل جنگ‌های روسیه-اوکراین و اسرائیل-حماس باعث شده است آن‌ها از خطرات روزافزون ژئوپلتیک مطلع باشند. یکی از گروه‌های گفت‌وگو هنگام بروز جنگ اوکراین راه‌اندازی شد. تعداد اعضای آن ظرف دو سال ده برابر شده و به ۵۰۰ نفر رسیده است.

پارک هویی، مربی بدن‌سازی، که پارسال دوره آموزش سی‌پی‌آر را به اتمام رسانده است می‌گوید: «هیچ وقت به آماده شدن برای جنگ در دوران زندگی‌ام فکر نمی‌کردم. اما حالا نگاهی به دنیا بکنید. چندین جنگ همین حالا در حال وقوع‌اند. »عده‌ای از اعضا می‌‌خواهند قبل از اینکه هر گونه درگیری با شمال رخ بدهد از کشور خارج شوند. آموختن زبان، پس‌انداز کردن پول و کسب مهارت‌ها بخشی از راهبرد آن‌ها برای تضمین اقامت در کشورهایی است که امن‌تر تلقی می‌شوند. یکی از اعضا نوشته است: «شنیدم که که می‌شود با ۱۰ میلیون وون (۷۲۰۰ دلار) اقامت دائم پاراگوئه را به دست آورد. »

یکی از افراد دیگری که دارد آماده می‌شود و خواسته ناشناس بماند می‌گوید دارد یک پناهگاه زیرزمینی زیر خانه دوطبقه‌اش در شهر هواسئونگ می‌سازد. این پناهگاه که با بتن ضخیم تقویت شده است مجهز به ژنراتور برق و تجهیزات آشپزی است تا بتوانند از آن به عنوان پناهگاهی طولانی‌مدت برای همسر و پسر شش ساله‌اش استفاده کنند. این مرد ۴۲ ساله این زمین را دو سال پیش خریده است. اینجا از پایگاه نظامی ایالات متحده در پیونگ‌تک – که فکر می‌کند هدف بمباران در بدترین حالت قرار خواهد گرفت – بسیار فاصله دارد. خیلی از کره‌ای‌ها افرادی را که آماده می‌شوند بیش از حد حساس تلقی می‌کنند. حتی مادر آقای کیم او را ملامت کرده که دارد «پول غیرضروری» صرف این کیف‌های نجات می‌کند. لی یانگ-آه یک بازاری ۲۸ ساله به بی‌بی‌سی می‌گوید: «هر چند این روزها رابطه بین کره شمالی و جنوبی خوب نیست، من هرگز نگران جنگ نبوده‌ام و دارم زندگی‌ام را طبق معمول ادامه می‌دهم.» کره جنوبی تبدیل به یک دموکراسی بانشاط و مرفه شده است، هر چند دو کره هنوز عملاً در حال جنگ‌ هستند.

دهه‌ها صلح باعث شده بسیاری از مردم کره جنوبی «روگردان از جنگ» باشند و به گفته آقای وو این می‌تواند منجر به «بی‌خیالی»‌ شود. او فکر می‌کند که رویکرد مردم به افرادی که دارند آماده می‌شوند دارد به تدریج تغییر می‌کند چون تنش‌های ژئوپلتیک دارند افزایش پیدا می‌کنند.

آقای کیم در دفاع از خود می‌گوید: «وقتی سوار هواپیما می‌شوید، تجهیزات ایمنی به شما نمی‌دهند؟ خریدن این وسایل مثل بستن کمربند ایمنی‌تان است.»خانم پارک می‌گوید این کار مثل خرید بیمه است. ولی مانند سایر انواع بیمه هیچ کس نمی‌خواهد از آن استفاده کند. بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها