رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633209

قهرمانی رئال مادرید در لالیگا؛ تیم بی‌نقصی که آنچلوتی ساخت

به دنبال شکست ۲-۴ بارسلونا مقابل جیرونا، رئال مادرید برای سی و ششمین بار قهرمان لیگ فوتبال اسپانیا شد. پیروزی سه بر صفر تیم کارلو آنچلوتی مقابل کادیز در روز شنبه که قبل از بازی بارسا انجام شد، به معنای این بود که کاتالان‌ها برای جلوگیری از قهرمانی رئال باید برنده می‌شدند.

بارسلونا نیمه اول را با پیروزی ۱-۲ تمام کرد، اما عملکرد خوب جیرونا در نیمه دوم موجب شد که رئال مادرید در فاصله چهار هفته مانده به پایان لیگ قهرمان شود؛ رخدادی که شکست بارسلونا را چندین برابر تلخ‌‌تر می‌کرد. این دومین قهرمانی رئال مادرید با هدایت آنچلوتی پس از فتح لالیگا در فصل ۲۲-۲۰۲۱ است. رئال حالا هفت قهرمانی بیشتر از بارسلونا (۲۷) دارد. این تیم همچنین در کنار یوونتوس (۳۶) پرافتخارترین تیم در پنج لیگ برتر فوتبال اروپاست.

رئال که به رغم مصدومیت‌های فراوان بازیکنان و همچنین جدایی کریم بنزما، برنده توپ طلای اروپا در ابتدای فصل، عملکردی درخشان زیر نظر سرمربی ایتالیایی داشته است. این تیم که با ۱۴ قهرمانی، پرافتخارترین تیم اروپاست، در دیدار برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا چهارشنبه با بایرن مونیخ بازی می‌کند. دیدار رفت این دو تیم در آلیانس آره‌نا ۲-۲ تمام شد.

Skip

یکی از موثرترین بازیکنان در قهرمانی رئال جود بلنیگام بود. ملی‌پوش انگلیسی که اولین فصل حضورش در رئال را تجربه می‌کند، در ۲۶ بازی لالیگا ۱۸ گل زده است. بلینگام پس از قهرمانی در شبکه ایکس (تویتر سابق) نوشت : «قهرمان!!! به پیش مادرید و دیگر هیچ!!!» این بازیکن ۲۰ ساله در کنار لوری کانینگام (۸۰-۱۹۷۹)، استیو مک‌منمن (۳-۲۰۰۲ و ۱-۲۰۰۰)، دیوید بکام (۷-۲۰۰۶) و کیران ترپیر (۲۱-۲۰۲۰) از معدود بازیکنان انگلیسی است که قهرمان لالیگا شده‌اند.

بلینگام در نخستین بازی‌اش گل زد، در اولین بازی خانگی‌اش با گلی دیرهنگام موجب پیروزی رئال شد، در وقت‌های اضافی ال‌کلاسیکو گل زد (دو بار) و بدون شک بهترین بازیکن این فصل لالیگا است.حالا با قطعیت می‌توان گفت که اولین فصل بلینگام در رئال مادرید فوق‌العاده موفق بوده است. مسئله فقط به زدن ۱۸ گل در لیگ محدود نمی‌شود. تمایل به دویدن بی‌وقفه بین محوطه جریمه خودی و حریف و همچنین توانایی‌ در خلق موقعیت برای هم‌بازی‌ها او را به بازیکنی محبوب بین هواداران و رسانه‌های نزدیک به رئال مادرید بدل کرده است؛ روزنامه مارکا اخیرا در مقاله‌ای تاثیر بلینگام در تیم را «فوری و بی‌همتا» توصیف کرد.

بلینگام همچنین نشان داده که به عنوان پسری ۲۰ ساله توانایی‌ رهبری خارق‌العاده‌ای دارد. او وارد رختکنی سرشار از بازیکنان نخبه شد و خیلی زود احترام تمامی آن‌ها را جلب کرد. جایگاه بلینگام در آغاز فصل به عنوان یکی از آینده‌دارترین فوتبالیست‌های جوان، با درخشش در ادامه فصل ارتقا یافته است، تا جایی که بسیاری او را نامزد اصلی دریافت توپ طلای اروپا می‌دانند. البته طبیعی است که نمی‌توان رئال را تیمی متکی به یک بازیکن نامید. وینیسیوس جونیور و رودریگو، مهاجمان برزیلی (که پس از جدایی بنزما و قرار گرفتن بلینگام در پست شماره ۹ کاذب در پست‌های مرکزی و انعطاف‌پذیرتری بازی می‌کنند)، نیز به ترتیب ۱۳ و ۱۰ گل در لالیگا زده‌اند. دو مهاجم پشتیبان هم در اولین فصل حضورشان در سانتیاگو برنابئو، عملکرد قابل قبولی داشته‌اند: براهیم دیاز ۶ گل زده و ۴ پاس گل داده است و خوسه‌لو، مهاجم هدف پیشین تیم‌های استوک و نیوکاسل به رغم این که تنها در ۱۳ بازی در ترکیب اصلی رئال قرار گرفته، ۹ گل زده است.عملکرد این مهاجمان موجب شده که رئال مادرید با ۷۴ گل بهترین خط حمله لالیگا را داشته باشد و همچنین به آنچلوتی اجازه داده که با برقراری یک سیستم چرخشی آن‌ها را قبراق و سرحال نگه دارد. حل کردن مشکل مصدومیت مدافعان در آن سوی میدان هم موفقیت رئال مادرید دست‌کمی از خط آتش این تیم ندارد؛ جایی که آنچلوتی مجبور شد با مصدومیت طولانی مدت تیبو کورتوا (دروازه‌بان تیم)، داوید آلبا و ادر میلیتائو، مدافعان رئال، کنار بیاید.

پیش از هر هرچیز باید بخش عمده‌ای از اعتبار عملکرد دفاعی رئال را به آندری لونین، دروازه‌بان ذخیره رئال، داد. این اوکراینی ۲۵ ساله تا قبل از این فصل فقط ۹ بار در لالیگا برای رئال بازی کرده بود و از سوی دیگر باید با کپا آریزابالاگا، که به دنبال مصدمیت کورتوا به طور قرضی از چلسی به رئال پیوست، رقابت می‌کرد.

اما او به لطف نمایش‌هایی پرقدرت خیلی زود خودش را به گزینه اول دروازه رئال بدل کرد و حالا کورتوا هم پس از بهبود مصدومیتش خیلی مطمئن نیست که بتواند جایگاه‌اش را به راحتی پس بگیرد.

آنتونیو رودیگر هم حالا در اوج به سر می‌برد. او که نخستین فصل حضورش در رئال خیلی معمولی تمام شد، الان همان بازیکن جنگجویی است که در گذشته طرفداران چلسی را عاشق خودش کرده بود.

در این زمینه هم باید از عملکرد آنچلوتی ستایش کرد که برای مقابله با مصدومیت‌ها در کمال خونسردی از بازیکنانی که در اختیار دارد به نوبت در ترکیب اصلی استفاده می‌کند. نگاهی به آمار گویای همه چیز است: به رغم آسیب‌دیدگی سه مدافع اصلی، رئال با خوردن ۲۲ گل در ۳۴ بازی، با فاصله بهترین خط دفاعی لالیگا را دارد.

فدریکو والورده پاس گل پیروزی‌بخش فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ را به وینیسیوس جونیور دادمنبع تصویر،GETTY IMAGES توضیح تصویر،فدریکو والورده پاس گل پیروزی‌بخش فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ را به وینیسیوس جونیور داد خط میانی مستحکم و با ظرافت بین عملکرد درخشان خط حمله و کنار آمدن خط دفاع با مصدومیت‌های فراوان، هافبک‌هایی قرار دارند که به اعتقاد بسیاری بهترین خط میانی جهان را هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی تشکیل می‌دهند.

اگر بازیکنان را از نظر سن و سال تقسیم کنیم، در سوی مقابل بلینگام جوان، لوکا مودریچی قرار دارد که قرار است آخر فصل از رئال مادرید جدا شود اما در ۳۸ سالگی عملکردی درجه یک دارد، از جمله گل زیبایی که از فاصله حدود ۲۰ متری در فوریه به سویا زد.

تونی کروس، همراه قدیمی مودریچ در مادرید، نیز هیچ نشانه‌ای از کند شدن نداشته است و یکی از بهترین فصل‌های حرفه‌ایش را همراه با پاس‌های میلیمتری و توانایی فوق‌العاده در تحمل فشار بازی، سپری می‌کند. او بیشتر از هر بازیکن دیگری در لالیگا، پاس‌هایش در یک‌سوم دفاعی حریف را به مقصد رسانده است.

فدریکو والورده، هافبک پرتحرک اوروگوئه‌ای که بیشترین دقایق حضور در لالیگا را میان بازیکنان رئال مادرید به خود اختصاص داده، خیلی خوب خودش را با پست جدیدی که مستلزم بازی بیشتر در عمق (به دنبال حضور بلینگام) بود، تطبیق داده است.

ادواردو کاماوینگا و اورلین شوامنی، دو فوتبالیست جوان فرانسوی، پازل آنچلوتی در میانه زمین را تکمیل کرده‌اند؛ دو بازیکن که علاوه بر ظرافت، استحکام کافی هم دارند و می‌توانند به خوبی فضای جلوی چهار مدافع تیم را پر کنند.

رئال با تعداد زیادی از بازیکنانی که توانایی گل زدن دارند، همراه با یک خط دفاعی تطبیق‌پذیر و یک خط هافبک بی‌همتا، که همگی زیر نظر یک سرمربی فوق‌العاده باهوش و کاریزماتیک کار می‌کنند، تقریبا تیمی بدون نقص است.

آن‌ها می‌توانند سبک‌های مختلف بازی را به موثرترین شیوه اجرا کنند: از فوتبال مالکانه با پرس شدید حریف گرفته تا عقب نشستن، صبورانه دفاع کردن و استفاده از ضد حمله‌ها. اما کماکان بهترین ویژگی‌ آن‌ها اعتماد به نفسی است که موجب می‌شود از شرایط سخت به سلامت عبور کنند.

مخلوط کیفت فردی و تیمی موجب شده تا مردان آنچلوتی به طرز کم‌ سابقه‌ای، «خیلی راحت» قهرمان لالیگا شوند و این طور که به نظر می‌رسد فاصله چندانی هم با بر سر گذاشتن تاج قهرمانی اروپا ندارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها