رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 633913

بانک مرکزی و هضم اقتصاد ایران

ساعت 24 - بانک مرکزی ایران در غیاب و فقدان تحرک و سیاستگذاری در بخش واقعی اقتصاد مثل تجارت خارجی‌، تولید صنعتی و سرمایه‌گذاری به آرامی پای خود را بیشتر و بیشتر در اقتصاد کشور دراز می‌کند. رییس بانک مرکزی که باید در حوزه وظایف خود یعنی سیاستگذاری پولی و در کانون آن یعنی تغییرات نرخ بهره و نیز در سیاست‌های ارزی و در قلب این سیاست‌ها تک‌‌نرخی کردن ارز فعالیت و با استفاده از این دو سیاست نرخ تورم را کنترل کند هر روز بیشتر از دیروز برای همه فعالان اقتصادی تعیین‌تکلیف می‌کند.

اگر به فهرست برنامه‌هایی که رییس بانک مرکزی در دیدار با نمایندگان تازه به مجلس راه یافته آن‌ها را برملا کرده است توجه کنیم می‌بینیم که در ذهن مدیران ارشد بانک مرکزی چه می‌گذرد. محمد‌رضا فرزین به اعضای مجلس دوازدهم گفته است:«ساماندهی و تعیین‌تکلیف بانک‌های ناتراز، اجرای دقیق برنامه‌های عملیاتی برای کاهش نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی به عنوان عوامل اثرگذار بر تورم و گذر موفق از شرایط نگران‌کننده گذشته، هدایت هدفمند اعتبارات بانکی و تامین مالی بخش تولید، اجرای سیاست تثبیت در جهت پایداری و پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار ارز، توسعه تجارت با همسایگان و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دستور کار جدی این بانک قرار دارد. »

دقت در این فهرست طولانی نقشه‌هایی که ارائه شده است یا نشان از آرزوهای بلند این نهاد دارد و تنها برای اینکه چیزی گفته باشد از زبان رییس بانک مرکزی در آمده است یا اینکه واقعا تصور می‌کند باید این کارها را انجام دهد. آیا بانک مرکزی واقعا قصد دارد در توسعه تجارت با همسایه‌ها‌ی ایران دخالت کند و اگر چنین قصدی دارد سازوکار دخالت بانک مرکزی چیست‌؟

آیا به‌طور مثال می‌خواهد به کسی یا کسانی ارز خاصی بدهد تا مثلا به کشورهای همسایه کالا صادر یا اینکه از این کشورها کالا وارد کنند؟ تا جایی که می‌دانیم وزارت صمت یک سازمان بزرگ به اسم سازمان توسعه تجارت دارد که باید اولویت‌های تجارت خارجی را برنامه‌ریزی کرده و به تاجران ایرانی کمک کند که تجارت‌شان تسهیل شود.

آیا بانک مرکزی وظیفه دارد در سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران با کشورهای همسایه یا دیگر کشورها وارد عمل شود؟ این وظیفه از کجای قانون بانک مرکزی بیرون آمده است؟ مگر وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی را ندارد که به این مساله رسیدگی کند؟ سازوکاری که بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری مشترک دیده‌، چیست و آیا قرار است این بانک سرمایه‌گذار هم باشد؟ رییس بانک مرکزی در دیدار با اعضای مجلس دوازدهم از نقشه تازه برای دخالت در دادوستد ارزی بخش‌خصوصی پرده برداشته و با صراحت دیکته می‌کند که باید خرید و فروش ارز در محلی که بانک تعیین می‌کند صورت گیرد و بانک ناظر و حاضر بر دادوستد باشد و هرجا خواست دخالت کند. این در کجای عرف و قانون آمده است که شهروندانی که می‌خواهند از هم دلار بخرند یا دلار بفروشند باید زیر سایه بانک مرکزی باشند؟ به نظر می‌رسد حالا باید بانک مرکزی را هم مهار کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها