رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634220

ارز آوری صنعت کفش بالاتر از مشتقات نفتی

ساعت 24 - محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، در نخستین نشست هیات مدیره دوره دهم و هیات مدیره ادوار جامعه صنعت کفش عنوان کرد که فعالان اقتصادی بخش خصوصی با و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌ها و کارخانجات جدید، صنعت کفش را به نقطه‌ای رسانده‌اند که بهترین تولیدات را عرضه ‌می‌کند.

نشست هیات مدیره دوره دهم و هیات مدیره ادوار جامعه صنعت کفش در خانه تشکل‌های اتاق تهران برگزار شد. در این جلسه که با حضور رئیس اتاق تهران برپا شده بود، علاوه بر بررسی روندها و تاثیر آن بر بنگاه‌ها اقتصادی، چالش‌های خرده‌فروشی در سال پیش رو و همچنین ارائه چشم‌اندازی از وضعیت بازارها در ماه‌های آینده نیز صورت گرفت.

علی لشگری، عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش، در این جلسه با ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این صنعت توضیح داد و اعلام کرد روزانه یک میلیون جفت کفش توسط 9 هزار واحد صنفی و صنعتی تولید می‌شود.

او با بیان اینکه جامعه صنعت کفش، این هدف را دنبال می‌کند که ایران به لحاظ تولید و مصرف به‌ هاب غرب آسیا در حوزه کفش تبدیل شود، ادامه داد: صادرات هر تن کالای غیرنفتی در پایان سال گذشته معادل 361 دلار ارزآوری داشته است. ارزآوری هر تن محصولات پتروشیمی معادل 397 دلار، محصولات پلیمری 1171 دلار اما هر تن کفش 2061 دلار محاسبه شده است. بالا بودن نسبی ارزآوری در صنعت کفش، نشان‌دهنده ارتقا کیفیت و ارزش افزوده محصولات این صنعت در مقابل محصولات ارزآوری نظیر پتروشیمی است.

او گفت: به‌رغم وجود این آمار و ارقام از جایگاه کفش در میان اقلام صادراتی، برخی همچنان تصور می‌کنند که مزیت صادراتی کشور در مشتقات نفتی و محصولات خام و نیمه‌خام خلاصه شده است و این انگاره خود را در محافل عمومی و رسانه‌ها نیز بیان می‌کنند.

لشگری در بخش دیگری از سخنانش به افزایش 62 درصدی قیمت ارز اشاره کرد و گفت: طی این مدت صادرات کفش تنها 2.2 درصد رشد داشته و مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که صنایع صادرات‌محور نتوانسته‌اند از امتیاز افزایش نرخ ارز به نفع افزایش صادرات خود بهره بگیرند.

مدیریت دولتی صنعت در بوته نقد

در ادامه این جلسه، رئیس اتاق تهران طی سخنانی با اشاره به فراز و فرود صنایع در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: صنعت کفش در اوایل انقلاب از جایگاه مناسبی در تولید و صادرات برخوردار بود، اما از آنجا که این صنعت و بسیاری از صنایع دیگر به دلیل ملی شدن، مدیریت آن‌ها به دولت واگذار شده بود، موقعیت اقتصادی خود را از دست دادند و از آن برندهای بزرگ و خوشنام که مصادره شد در حال حاضر تنها نامی باقی است. این تجربه نشان می‌دهد که بنگاهداری برازنده بخش خصوصی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی عرب گفت: فارغ از آنچه بر سر بنگاه‌های نام‌آشنای تولید کفش در گذشته پیش آمده و نقدی که به مدیریت دولتی وارد است، اکنون درخشان‌ترین فعالیت‌ها در این صنعت صورت می‌گیرد و تولید فعلی در این صنعت محصول بنگاه‌هایی است که خصوصی هستند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، ضرورت توسعه صادرات کفش را مورد تاکید قرار داد و افزود: اتاق تهران آمادگی دارد که خدماتی را در راستای توسعه صادرات به این صنعت ارائه کند و در همین راستا همراه و یاور تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی خواهد بود.

در ادامه این جلسه، تعدادی از اعضای حاضر و فعالان صنعت کفش دغدغه‌ها و انتظارات خود را با رئیس اتاق تهران در میان گذاشتند و پس از آن گزارش‌هایی در باب روندها و تاثیر آن بر بنگاه‌ها اقتصادی، چالش‌های خرده‌فروشی در سال پیش رو و همچنین چشم‌انداز بازارها در ماه‌های آینده ارائه شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها