رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 634303

حمایت از تولید برنج داخل و ساماندهی واردات

ساعت 24 - تولید برنج داخلی یکی از محصولاتی است که سیاست‌گذاری‌های |آن متناسب با شرایط اقلیمی کشور است؛ با توجه به اینکه برنج محصولی آب‌بر است و برای تولید آن به آب زیادی نیاز دارد، اساسا بخش کشاورزی برای تولید این محصول تا اندازه زیادی دست به عصا حرکت می‌کند.

سیاست‌ها در مورد این محصول، محدودیت داشته و مشخصا به چند استان شمالی پرباران و پرآب محدود می‌شود و تا حد ممکن از تولید برنج در دیگر نقاط کشور پرهیز می‌شود؛ مگر در شرایط ویژه که عمدتا به میزان نزولات جوی ارتباط پیدا می‌کند.

طبق آمارها نیاز سالانه کشور به کالای راهبردی برنج 3/5-3 میلیون تن است که به‌طور متوسط بالغ بر 2 میلیون تن آن در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی آن از طریق واردات است.در بحث تولید برنج یکی از چالش‌ها، کاهش حاشیه سود کشاورزان و تولیدکنندگان برنج است (که البته این مسئله در مورد سایر محصولات کشاورزی نیز به‌شدت صدق می‌کند).

اخوان یک مقام صنفی برنج گفت: بر اساس توافقی که با دولت انجام گرفت، انجمن واردکنندگان برنج به موضوع ورود کرد و برای اینکه تولیدکنندگان ایرانی زیان زیادی متحمل نشوند، اقدام به خرید برنج از کشاورزان و شالیکاران کرد و از این طریق قیمت برنج داخلی به نفع تولیدکنندگان تنظیم و شالیکاران توانستند برنج خود را با حدود 40 درصد افزایش قیمت بفروشند که به پایداری چرخه تولید کمک کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران توضیح داد: این انجمن با انتخاب 20 مباشر در استان‌های شمالی و خرید برنج از شالیکاران به این وعده خود عمل کرد و دولت نیز در قبال این مسئله قول داده بود که به ازای خرید هر کیلوگرم برنج داخلی، ثبت سفارش وادرات 2 کیلوگرم برنج خارجی را عملی کند که متاسفانه به این وعده چندان که باید عمل نشد.

اخوان گفت: انجمن واردکنندگان برنج طبق این برنامه، بیش از 100 هزار تن برنج داخلی خریداری کردند، ولی موضوع ثبت سفارش برنج چندان عملیاتی نشده است.

وی در مورد برنج خارجی نیز گفت: از 1401 تا 1402 اتفاق خاصی در این مورد رخ نداد، فقط در اواخر سال 1402 به دلیل تخصیص قطره چکانی ارز برای برنج تا حدودی عرضه برنج خارجی هم پائین آمد و قیمت آن حدود 7 درصد بالا رفت که البته با توجه به تورم سایر کالاها، مقدار زیادی هم نبود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها