رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114532

علت۹۰ درصد زخم های اثنی عشر، عفونی است

img alt="علت۹۰ درصد زخم های اثنی عشر، عفونی است" src="http://vista.ir/include/articles/images/24ec85b6df07ce9826de6cd304d7452f.jpg" />

یک متخصص گوارش، استفاده از مسکن ها را از عوامل شایع در ایجاد زخم معده و زخم اثنی عشر دانست و گفت: انواع و اقسام مسکن هایی که فرد به دلایل مختلف استفاده می کند از عوامل ایجاد زخم در معده واثنی عشراست.
دکتر حسین خدمت، فوق تخصص گوارش در گفت وگو با ایسنا، با متفاوت دانستن علل زخم معده و زخم اثنی عشر گفت: علت۹۰ درصد زخم های اثنی عشر، عفونی است. هلیکوباکترپیلوری میکروبی است که در معده مستقر شده و در مخاط معده تکثیر پیدا می کند و پس از چندین سال منجر به زخم اثنی عشر می شود.
وی در رابطه با آمار ابتلا به زخم اثنی عشر گفت: همه افرادی که دچار عفونت هلیکوباکترپیلوری هستند، مبتلا به این زخم نمی شوند، تنها حدود ۱۵ درصد مبتلایان به این عفونت، دچار زخم می شوند.
این فوق تخصص گوارش خاطرنشان کرد: انواع و اقسام مسکن هایی که فرد به دلایل مختلف استفاده می کند، مهمترین عوامل ایجاد زخم اثنی عشر هستند. این مسکن ها می توانند شامل آسپرین که برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی و همچنین برای رقیق کردن خون در سنین بالا به کار می روند و یا مسکن هایی نظیر بروفن، ایندومتاسین، دیکلوفناک، پیروکسیکام و غیره باشند که به مسکن های ضدالتهاب و غیراستروئیدی معروف هستند و در جهت تسکین درد استفاده می شوند.
دکتر خدمت گفت: زخم های ناشی از مصرف مسکن ها بیشتر در معده ایجاد می شوند، اما در اثنی عشر هم گاهی مشاهده می شود.
وی در مورد افرادی که مجبور به استفاده از مسکن ها هستند، گفت: برای این افراد استفاده از مسکن ها با حداقل دوز آن توصیه می شود. در مواردی که دوزهای بالاتر مسکن ها مورد استفاده قرار می گیرد باید حتما همراه آن داروهای کم کننده اسید معده استفاده شود. بنابراین چنانچه همزمان با مسکن ها، داروهای ضد اسید قوی استفاده شود، احتمال بروز زخم بسیار کمتر می شود. همچنین سایر داروها می توانند در ایجاد زخم موثر باشند، اما میزان ابتلا از این طریق کمتر است.
دکتر خدمت در ادامه سیگار را یکی دیگر از عوامل ایجاد زخم اثنی عشر معرفی کرد و گفت: مصرف طولانی هر نوع از دخانیات تاثیر جدی در بروز زخم ها دارند.
این فوق تخصص گوارش در ادامه در مورد زخم های معده گفت: میکروب، عامل حدود ۷۰ درصد زخم های معده است و در ۳۰ درصد باقی مانده، بیشترین احتمال استفاده از مسکن ها هستند.
وی افزود: میکروب هلیکوباکترپیلوری هم در معده و هم در اثنی عشر شایع ترین عامل ایجاد زخم است. در کشورهایی که به لحاظ بهداشتی پیشرفت داشته و عفونت ها کمتر شده است، در حال حاضر آمارهای جدید نقش هلیکوباکترپیلوری را در ایجاد زخم کمرنگ تر نشان می دهند، این در حالی است که آمار بروز و عوارض زخم ها کمتر نشده است.
دکتر خدمت در رابطه با افرادی که بدون استفاده از مسکن و یا ابتلا به میکروب هلیکوباکترپیلوری دچار زخم می شوند، گفت: این افراد بر اثر یک عامل ناشناخته به این بیماری مبتلا شده اند که در این موارد از زخم ها نمونه برداری می کنند. احتمال این که بدخیمی و یا سرطان مخصوصا در معده به صورت زخم خود را نشان دهد، وجود دارد. بنابراین اگر زخمی در معده باشد معمولا سعی می کنند نمونه برداری کنند زیرا ممکن است عامل درصدی از آنها سرطان معده باشد.
وی همچنین گفت: زخم های معده و اثنی عشر معمولا در مردان نسبت به زنان بیشتر است.
این فوق تخصص گوارش در پایان استرس را از عوامل تشدید کننده زخم های معده واثنی عشر دانست و گفت: عوامل عصبی در بروز اولیه زخم معده واثنی عشر نقشی ندارند ولی کسی که به بیماری زخم مبتلاست اگر در شرایط استرس شدید و طولانی مدت قرار بگیرد، پاسخ به درمان در این فرد کمتر می شود.

منبع : روزنامه مردم سالاری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها