رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114601

موضوعی که اصلا خنده دار نیست

img alt="موضوعی که اصلا خنده دار نیست" src="http://vista.ir/include/articles/images/c26f9e60ae76414badadc4f051b080ec.jpg" />

بیشتر مردم دست كم یك بار در زندگی خود یبوست را تجربه كرده اند، یبوست معمولاً مسئله مهمی نیست اما برای این كه از بسیاری از دردسرهای آن رهایی یابیم، بهتر است به جای خندیدن درباره آن بیشتر بدانیم. یبوست یك بیماری به شمار نمی آید بلكه نشانه بیماری ها و مشكلات دیگری است. اگر در رژیم غذایی روزانه، فیبرهای غذایی كمی موجود باشد به راحتی دچار یبوست می شویم. افراد مسن تر نسبت به جوانان یبوست را بیشتر تجربه می كنند. یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است.
زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برای بعضی افراد ۲ بار در روز طبیعی و برای بعضی دیگر ۲ بار در هفته طبیعی است. اما معمولاً هر ۱۲ ساعت و گاهی هر ۷۲ ساعت انجام می شود. یبوست علت های متفاوتی دارد اما برای آن كه به آن گرفتار نشویم چند راه بسیار آسان وجود دارد:
●سبزی و میوه بخورید
فیبرها حركات روده را تسهیل می كند و یبوست را از بین می برد. فیبرها فقط در كربوهیدرات ها یافت می شوند.سبزی ها و میوه های تازه، كاهو، برگ كلم قرمز، حبوبات، نخود، هویج، سویا، نان سفید، برنج سفید، انجیر، آلو، زردآلو، دارای فیبر زیادی هستند.
وقتی از این غذاها استفاده می كنیم، مجبوریم مدت زمان بیشتری آنها را در دهان بجویم و وقتی وارد معده می شوند، معده را پر می كنند و معده حالت كشیدگی پیدا می كند و احساس سیری می كنیم. همچنین این غذاها تخلیه مواد از روده را آسان تر می كند.مصرف زیاد غذاهای بسیار چرب، فرآورده های لبنی و تخم مرغ برای رفع یبوست را توصیه می شود.
●تنها زندگی نكنید
انسان هایی كه به تنهایی زندگی می كنند بیشتر دچار یبوست می شوند. زندگی در كنار اعضای خانواده و جمع شدن در دور سفره، میل و شوق غذا خوردن را در انسان افزایش می دهد. اما معمولاً افرادی كه به تنهایی زندگی می كنند، علاقه خود را به آشپزی و غذاخوردن از دست می دهند و احساس بی اشتهایی می كنند. این افراد به استفاده از غذاهای آماده و كنسرو روی می آورند كه این محصولات غذایی فیبرهای كمی دارند. همچنین مادربزرگ ها و پدربزرگ هایی كه دندان هایشان را از دست داده اند و دندان مصنوعی آنها در جویدن غذاها كارآیی لازم را ندارند، معمولاً از غذاهای نرم كه فاقد فیبرها هستند، استفاده می كنند كه موجب یبوست می شوند.
●آب بنوشید
اگر در طول روز، به میزان لازم آب یا سایر مایعات را نمی نوشید، ممكن است دچار یبوست شوید. این مشكل در افرادی دیده می شود كه وعده های غذایی روزانه خود را در زمان های مشخصی در طول روز میل نمی كنند.آب و سایر مایعات به حركت مواد غذایی در روده كمك می كنند و از انبار شدن مواد در روده پیشگیری می كنند. صبح كه از خواب بیدار می شوید یك لیوان آب بنوشید و در طول روز هم ۷ -۶ لیوان آب و سایر مایعات را میل كنید.
●به داروهای ضد یبوست عادت نكنید
مصرف داروهای ضد یبوست برای مدت كوتاهی مناسب است، اما خود را به مصرف آنها عادت ندهید. چون روده شما به این مواد عادت می كنند و به اصطلاح تنبل می شود و فعالیت های طبیعی خود را كه موجب حركت مواد می شود فراموش خواهد كرد.
●ورزش كنید
زندگی ماشینی امروزی علت دیگر یبوست است. اگر شغل شما به گونه ای است كه مجبورید ساعت ها پشت میز بنشینید، ممكن است دچار یبوست شوید. برای رهایی از این مشكل در میان ساعات كاری كمی قدم بزنید و یا ورزش های سبكی انجام دهید. بیمارانی كه به علت تصادف یا جراحی یا بیماری لازم است روزها بدون تحرك در بستر دراز بكشند، یبوست را تجربه می كنند گرچه پزشك برای این افراد داروی ضد یبوست تجویز می كند ولی به هر حال مقدار كمی حركت، هر چند ناچیز می تواند بسیار مفید باشد.
●در بیرون از منزل خود هم به دستشویی بروید
بعضی افراد به دلایل بهداشتی یا اجتماعی در محل كار خود و یا منزل اقوام و آشنایان از رفتن به دستشویی اجتناب می كنند این كار درست نمی باشد. اگر این زمان تأخیر در دفع، طولانی شود، موجب یبوست می شود.
●آلو بخورید
شب، قبل از خواب، تعدادی آلوی خشك را در آب بخیسانید و صبح پس از بیدار شدن از خواب، نوش جان كنید. آلو اثرات سحرآمیزی در از بین بردن یبوست دارد.
▪یك داروی گیاهی: پسیلیوم
پسیلیوم یك داروی گیاهی است كه به شكل پودر در داروخانه ها در دسترس است. یك قاشق غذاخوری از این دانه های ریز را در یك لیوان آب مخلوط كنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، سپس آن را میل كنید.
●یك داروی جدید برای یبوست
اخیرا سازمان غذا و داروی آمریكا، استفاده از داروی جدیدی برای درمان یبوست مزمن را در بزرگسالانی كه علت خاصی برای این عارضه در آنها پیدا نمی شود، مورد تایید قرار داده است. این دارو به نام لوبی پروستون با نام تجارتی Amitizia اولین دارو از گروه جدیدی از داروهاست كه به آنها تركیبات اسید چرب كاركردی می گویند و برای درمان یبوست، سندروم روده تحریك پذیر با علامت غالب یبوست و فلج موقتی روده پس از عمل جراحی ساخته شده اند.یبوست مزمن یكی از شایع ترین بیماری های گوارشی است و زنان بیشتر از مردان به آن گرفتار می شوند.تجویز این دارو، تنها برای افرادی صورت می گیرد كه سایر شیوه های معالجه یبوست مانند افزایش مایعات و فیبرهای غذایی و ورزش منظم در آنها موثر نباشد.

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها