رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114781

خال های خطرناک

خال های خطرناک

خال (Melanocytic)، لکه ها یا زائده های رنگی در اندازه و شکل های مختلف هستند و معمولاً به رنگ قهوه ای تیره و یا مشکی دیده می شوند، رنگ خال به دلیل وجود سلول های مخصوصی است که با تولید رنگدانه، رنگ ویژه خال را به وجود می آورند. خال ها در هر جایی از بدن و به انواع مختلف دیده می شوند. خال های ملانوسیتی یکی از شایع ترین نوع خال است.
اما ملانوما یکی از سرطان های جدی و خطرناک پوست است، مگر اینکه تا هنگامی که این بیماری هنوز محدود به بیرونی ترین لایه پوست است، آن را تشخیص داده و از بدن خارج کنند که در این صورت، درمان آن تقریباً ۱۰۰ درصد است، اما سرطان هایی که پیشرفت کرده و در قسمت های مختلف پخش شده باشد به سختی قابل درمان است و می تواند باعث مرگ شود.طی ۱۰ سال گذشته، شمار افرادی که دچار ملانوما هستند، نسبت به دیگر سرطان ها به صورت سریع، افزایش یافته است.
منشأ ملانوماها:ملانوما یک تومور خطرناک است که از ملانوسیت ها سرچشمه می گیرد، یعنی سلول هایی که رنگ مو، رنگ سیاه پوست و لکه های آن ناشی از آنهاست.به همین علت بیشترین علائم ملانوما سیاهی یا قهوه ای رنگ شدن قسمت هایی از پوست است. گرچه ملانوما معمولاً تولید رنگدانه را قطع می کند و وقتی این اتفاق بیفتد، ملانوماها ممکن است بیشتر از آن تیره نشوند، اما رنگ پوست صورتی، قرمز یا بنفش می شود.
پزشکان پس از بررسی اینکه آیا ملانوما در جای خاصی متمرکز شده یا در حالت تهاجمی (در حال نفوذ به تمام بدن) است به شما خواهند گفت که آیا این سرطان به صورت سطحی است یا پیشرفته. ملانومای تهاجمی، وخیم ترین نوع ملانوماست، چون به صورت عمیق تری در پوست نفوذ می کند و از تومور اصلی به سراسر بدن سرایت می کند.
انواع ملانوما:ملانوما به چهار گروه اساسی تقسیم می شود، سه گروه از آنها مربوط به ملانومای (محدود به یک منطقه) است که بعضی اوقات تبدیل به ملانومای تهاجمی می شود، اما چهارمین گروه از زمان شروع تهاجم است، برای تشخیص بهتر و آشنایی با چهار گروه، بهتر است آنها را تعریف کنیم:
۱ - ملانومایی که به صورت سطحی پخش شده رایج ترین نوع است که حدوداً ۷۰ درصد بیماران به آن مبتلا هستند، همانطور که مشخص است این ملانوما از بالاترین لایه پوست حرکت کرده و به لایه های عمیق تر نفوذ می کند.
نخستین علامت، ظاهر شدن لکه های صاف و کمی بیرون آمده است که بدون مرز، مرتب به هم وصل شده اند و بعضی از فرم های آن به شکل هندسی نیز است. رنگ این لکه ها متغیر است و ممکن است به رنگ برنزه قهوه ای، سیاه یا قرمز، آبی یا سفید دیده شوند. بعضی اوقات خال کهنه و قدیمی به این شیوه تغییر رنگ می دهد یا تولید خال جدید می کند.
ملانوماها ممکن است هر جایی از بدن دیده شود، اما به نظر می رسد که بیشتر در بالا تنه مردان و پاهای زنان و در قسمت بالای کمر در زن و مرد پدیدار شود. بیشترین نوع ملانوما در جهان از همین نوع است.
۲ - حالت کک مک بدخیم: این حالت شبیه به ملانومای نوع یک است، همچنان که در سطح پوست باقی می ماند، معمولاً به شکل فعال، صاف و نرم و به رنگ برنزه، قهوه ای یا قهوه ای تیره رنگ رفته (قهوه ای کم رنگ) کمی بالا می آید.
این نوع ملانومای محدود به یک منطقه معمولاً در سالخوردگان یافت می شود که در معرض نور آفتاب شدید قرار گرفتن، پوست روی صورت، گوشها و کمر آسیب شدید می بینند.
۳ - سومین نوع ملانوما ، ملانومای گندمی اعضاست:
قبل از نفوذ عمیق به صورت سطحی هم پراکنده می شود این ملانوما به طور کلی با انواع دیگر متفاوت است، چون این نوع لکه ها معمولاً به رنگ سیاه یا قهوه ای رنگ رفته (کم رنگ) زیرناخن ها یا کف پاها یا کف دست ها ظاهر می شود. این نوع بیشتر در آفریقایی های مقیم در آمریکا، آسیایی ها و کمتر در سفیدپوستان هند و اروپایی است.
۴ - برخلاف سه نوع دیگر، ملانومای گره دار معمولاً از همان لحظه تشخیص تهاجمی است. بدترین حالت آن این است که وقتی این بیماری ضربه اش را به بدن بزند، تشخیص داده می شود.
رنگ آن اغلب اوقات سیاه است، اما گهگاهی آبی، خاکستری، سفید، قهوه ای، برنزه، قرمز و به حالت کبودی دیده می شود. بیشترین عمل آنها روی کمر، پاها، بازوها و اغلب در افراد سالخورده و در قسمت پوست فرق سر در مردان است، این ملانوما تهاجمی ترین نوع است و در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد دیده شده است.
در مجموع الگوهای درمانی ملانوما عبارتند از: جراحی، رادیوتراپی یا استفاده درمانی از سرمای شدید برای تخریب بافت، خشکاندن و تخریب بافت های سرطانی از طریق جریان الکتریکی پرفرکانس، پاک کردن سطح مبتلا به بیماری با استفاده از کورت(وسیله قاشقی شکل)، رادیوتراپی، شیمی درمانی.
استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلول های سرطانی پوست می شود.
ترجمه: آرش سیوانی-

منبع : روزنامه همشهری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها