رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114825

لیزر در آکنه ولگاریس

لیزر در آکنه ولگاریس

آکنه ولگاریس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است. نتایج گزارش‌ها نشان می‌دهند بیش از ۳۰% کسانی که آکنه دارند دارای ضایعات التهابی می‌باشند. شیوع این بیماری در گزارش‌های تایید شده نشان می‌دهد که بین ۷۰ تا ۹۶% از مردم در زمانی از عمر به این بیماری مبتلا می‌شوند.
از طرف دیگر همیشه یک چالش در درمان آکنه‌ ولگاریس و در کنترل علائم پیش رونده‌ی آن و همچنین جلوگیری از تشکیل اسکار در محل ضایعات مطرح بوده‌ است. در حالی که انواع مختلف درمان‌های موجود و موضعی فرم‌های خفیف‌تر بیماری را هدف قرار می‌دهند ولی روش‌های درمانی مرسوم برای انواع مقاوم و متوسط تا شدید به عوامل و داروهای سیستمی محدود می‌شوند که بالقوه عوارض جانبی و شدیدی را همراه دارند. با افزوده شدن لیزرها و منابع نوری و روش درمانی (آمینو لوولینیک اسید - فتودینامیک) ALA - PDT متخصصان پوست اکنون روش‌های جانشین موفقیت‌آمیزی برای درمان تمام درجات و فرم‌های آکنه در اختیار دارند که ممکن است عوارض جانبی مربوط به روشهای درمانی مرسوم و سنتی قبلی را دیگر به همراه نداشته باشد.
● درمان‌های جدید آکنه ولگاریس
درمان طبی یک استاندارد طلایی برای معالجه‌ی آکنه ولگاریس می‌باشد. به عنوان پزشکان بالینی ما نیز خوش بین هستیم تا محدوده‌ای معتبر از عوامل درمانی (هم موضعی و هم سیستمی) را در اختیار داشته باشیم تا به بیمارانمان عرضه کنیم.به دلیل پیچیدگی‌هایی که در کنترل موفق آکنه وجود دارد پیشرفت‌های درمانی که مدت زمان پاسخ به درمان را کوتاه کند و معالجه را آسان نماید همیشه در حال تحقیق و بررسی هستند.لیزر و دیگر منابع نوری همچون PDT روش‌های درمانی جدیدتری هستند که مورد توجه قرار گرفته‌اند. مکانیسم عمل PDT که در درمان ضایعات آکنه ولگاریس به کار می‌رود شامل هدف قرار دادن تولید پورفیرین‌ها توسط باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه (که طی رشد و ارتشاح به بخش‌های فولیکولار که آن‌ها را از حالت غیر التهابی به ضایعات التهابی تبدیل می کند) می باشد. پروفیرین هایی که در فاز پرولیفراتیو تولید می شوند به عنوان پروتوپورفیرین ۹ و کوپروپورفیرین ۳ شناخته می‌شوند. این پورفیرین‌ها دارای یک طیف جذبی نزدیک به UV و طیف نور مرئی هستند. طیف جذبی برای کوپروپورفیرین ۳ نیز مشابه است. پیک جذب برای این پورفیرین‌ها در طول موج ۴۱۵ نانومتر است. این پیک جذبی در محدوده‌ی رنگ آبی طیف نور مرئی می‌باشد. پیک دوم که در طول موج ۶۳۰ نانومتر دیده می‌شود نیز در طیف جذبی مشهود است که مطابق با نور قرمز می‌باشد. بنابراین دستگاه‌های فتوتراپی که ساخته شدند از نور آبی یا قرمز برای درمان ضایعات التهابی آکنه ولگاریس استفاده می‌کنند.
پروسه‌ی PDT که در این واکنش دیده می‌شود شامل القای نوری پورفیرین‌های پروپیونی باکتریوم آکنه پس از قرار گرفتن در معرض منبع نوری مناسب است. این باعث تشکیل اکسیژن آزاد درون میکروارگانیسم شده منجر به تخریب انتخابی باکتری می‌شود. واکنش به صورت سریع و در بدن موجود زنده مشاهده شده است. به علاوه با استفاده از حساس کننده‌های نوری موضعی در واکنش یک اثر تشدید کننده ظاهر می‌شود که PDT را به یک گزینه‌ی موفقیت‌آمیز برای بسیاری افرادی که از آکنه ولگاریس التهابی رنج می‌برند تبدیل می‌کند.
لیزرها و منابع نوری که برای معالجه‌ی آکنه ولگاریس ساخته شده‌اند در ۲ دسته قرار می‌گیرند. آنهایی که غدد سباسه و ساختمان واحد پیلوسباسه را از بین می‌برند و آنهایی که طی واکنش PDT پروپیونی باکتریوم آکنه را نابود می‌کنند.
تجهیزات درمانی که این باکتری‌ها را از بین می‌برند شامل منابع نوری آبی و قرمز، لیزرهای نور سبز، لیزرهای نور زرد، منابع IPL، و دستگاه‌های RF می‌باشد. به علاوه بررسی اخیر برای دست یابی به راهی جهت تخریب پروپیونی باکتریوم آکنه و تخریب مختصر غدد سباسه همچون مکانیسم پیشنهادی برای عملPDT در درمان ضایعات التهابی آکنه ولگاریس انجام می‌شود.
● سیستم‌های نور آبی
اولین دستگاه نور آبی که توسط FDA آمریکا برای درمان آکنه ولگاریس التهابی تایید شد یک منبع نور آبی با دانسیته‌ی بالا و پهنای باند کم با طول موج ۴۲۰-۴۰۵ نانومتر، بود که به نام سیستم Clear Light Acne Photoclearing شناخته می‌شود و تاییدیه‌ی FDA را برای درمان آکنه ولگاریس خفیف تا متوسط دارد. وادا و همکارانش کاهش ۶۴% آکنه‌ی خفیف تا متوسط را در ۳۰ بیمار که به مدت ۵ هفته، هفته‌ای۲ بار تحت درمان با این روش قرار گرفته بودند گزارش کردند. در یک بررسی چند مرکزی توسط شالیتا سیستم Clear Light برای ۳۵ بیمار مبتلا به آکنه به مدت ۴ هفته، هفته‌ای ۲ بار به کار برده شد. در پایان کارآزمایی بالینی در ۸۰% افراد بهبودی چشمگیری در ضایعات شان گزارش شده است. عوارض جانبی گزارش نشده و تمام تیپ‌های پوست قابل درمان با این سیستم هستند. گلد نیز تجربه‌ی شخصی‌اش را با سیستم Clear Light گزارش کرد.
۴۰ بیمار درمان با نور آبی را هفته‌ای ۲ بار هر جلسه ۱۵ دقیقه دریافت کردند و برای یک و سه ماه پس از درمان، میزان موفقیت و اثربخشی درمان در آنها ارزیابی شد که در نهایت این درمان به طور متوسط باعث ۴۳% کاهش در تعداد ضایعات آکنه ولگاریس التهابی شد. چندین کارآزمایی دیگر که در آنها از نور آبی استفاده شده نیز در مقالات گزارش شده است. پاپاجورجو و همکارانش سیستم فتوتراپی ترکیبی روزانه‌ی نور قرمز و آبی (۶۶۰- ۴۱۵ نانومتر) را با درمان نور آبی یا سفید که به مدت ۱۲ هفته روزی ۱۵دقیقه تحت درمان قرار می‌گرفت مقایسه کردند. ترکیب نور قرمز و آبی باعث کاهش ۷۶% ضایعات التهابی آکنه شد. در مقابل استفاده‌ی نور آبی به تنهایی موجب ۵۸% کاهش در ضایعات التهابی شد. هر دو مورد از روش استفاده‌ی تنها از نور سفید برتر بودند. مفرت و همکارانش از منبع نور آبی با انرژی بالا و طیف وسیع ترکیبی از نور آبی و UVA با طول موج ۴۲۰-۴۱۰ نانومتر بود استفاده کردند، پیشرفت محسوسی دردرمان بیماران با آکنه‌ی پوستولار پس از ۱۰جلسه درمان گزارش کردند.منبع نوری آبی دوم که با نام BLUE-U شناخته می شود در آمریکا در دسترس است.
گلدمن و همکارانش در مورد تاثیر آن بر درمان ۱۲بیمار مبتلا به ضایعات التهابی آکنه گزارش داده‌اند. درمان هفته‌ای ۲ بار هر جلسه به مدت ۶ دقیقه اعمال می‌شد. شمار ضایعات التهابی آکنه که ۲هفته پس از آخرین درمان اندازه‌گیری شد،۴۰% کاهش در ضایعات پاپولار، ۶۵% کاهش در ضایعات پوستولار، و ۶۲% کاهش در ضایعات کومدونال را نشان داد. بررسی دوم این سیستم نور آبی را با کلیندامایسین ۱% موضعی مقایسه کرد. این تحلیل چند مرکزی نشان می‌داد که درمان با نور آبی بسیار موثرتر از کلیندامایسین موضعی در کاهش ضایعات التهابی آکنه می‌باشد. سومین سیستم نور آبی به نام Omnilux Blue تاثیر خود بر درمان ضایعات التهابی آکنه را نشان داد. این LED (دیود نورافشان) سیستم نور آبی به طور متوسط باعث کاهش در تعداد ضایعات التهابی آکنه به میزان ۷۴% شد.
● سیستم‌های نور سبز
گزارش شده که لیزر‌های نور سبز با طول ‌موج ۵۳۲ نانومتر در درمان ضایعات التهابی آکنه موثر است. بررسی‌های بالینی روی آکنه ولگاریس التهابی توسط سیستم لیزر Aura-i با طول‌موج ۵۳۲ نانومتر و سیستم لیزر Gemini با طول‌موج ۵۳۲ یا ۱۰۶۴ نانومتر انجام شده است.
باوز و همکارانش ۱۱ بیمار را با ضایعات التهابی آکنه خفیف تا متوسط در یک کارآزمایی بالینی به‌صورت آینده‌نگر که به‌صورت بیماران برای درمان به ‌دو نیمه تقسیم شده‌ بود مورد ارزیابی قرار دادند. ۴ درمان کامل با فلوئنس ۷-۹ ژول بر سانتی‌متر‌مربع با استفاده از روش نقطه‌ای با قطر پروب ۴‌ میلی‌متر و مدت پالس ۲۰ میلی‌ثانیه‌ای به موازات خنک‌سازی تماسی انجام شد. بیماران ۶ تا ۱۰ جلسه روی نیمه‌ی تحت درمان صورت، درمان را دریافت کردند. پس از یک‌ماه ارزیابی شمار ضایعات آکنه در نیمه‌ی تحت درمان ۳۵/۹% کاهش پیدا کرد. (در مقابل کاهش تعداد ضایعات در طرفی که فقط در معرض خنک‌سازی تماسی قرار‌ گرفته بود ۱۱/۸% بود). میزان ترشح سبوم در سمتی که با لیزر درمان شده‌ بود ۲۸/۱% کاهش داشت (در مقابل میزان ترشح سبوم در سمتی که فقط در معرض خنک‌سازی تماسی قرار‌ گرفته بود ۶/۴% کاهش داشت).

دکتر رضا قادری
پوست

منبع : هفته نامه پزشکی امروز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها