رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 118584

آیا داروهای توهم زا مثل ال اس دی واقعاً کاربردهای پزشکی دارند

img alt="آیا داروهای توهم زا مثل ال اس دی واقعاً کاربردهای پزشکی دارند" src="http://vista.ir/include/lifestyle/images/8a33128fde8ab33a4726643d02291d32.jpg" />

۱) پسیلوسیبین كه در قارچ های «جادویی» وجود دارد، می تواند شدت علائم را در بیماران سرطانی در مراحل آخر زندگی شان كاهش دهد.
۲) در حال حاضر دانشمندان اروپایی از داروهای توهم زا صرفاً در مطالعات بسیار دقیق فعالیت عصبی مغز استفاده می كنند.
۳) برخی از پزشكان نسبت به فواید این داروها در نهایت با توجه به خطراتی كه در آن نهفته اظهار شك و تردید می كنند
«مری» مبتلا به سرطان است، كه پیشرفته و غیرقابل درمان است و در بهترین حالت تنها چندماهی به او امكان زندگی كردن خواهد داد. ولی متخصص روانپزشكی به رغم تشخیص بیماری بدعاقبتش، دارویی را در اختیار وی می گذارد كه ۲۵ سال است به كسی نداده است. این شكل جدیدی از دارو با اثر تسكینی نیست. بلكه همان پسیلوسیبین موجود در قارچ های «جادویی» (قارچ psilocybe mexicana) است. این یك چاره كار اسرارآمیز و پنهانی نیست كه گرفتاران نومیدانه در جست وجوهایشان در اینترنت پیدا كرده باشند. «اداره غذا و دارو»ی ایالات متحده با مطالعه كوچكی پیرامون آن موافقت كرده با این امید كه یك «سفر» توهمی ملایم بتواند بعد جدی به گزینه های درمانی پیش روی هزاران بیمار سرطانی كه روزهای آخر زندگی خویش را می گذرانند و وضع شان درست مثل مری است بیفزایند. چرا پسیلوسیبین؟ چه منطقی پشت این كار است كه دارویی روان گردان به كسی بدهیم كه احتمالاً نجاتش نخواهد داد؟
بین سال های ۱۹۶۲ و ۱۹۷۶ صدها بیماری كه در ایالات متحده از سرطان رنج می بردند ال اس دی دریافت كردند و پیش از آن كه پرده آخر بیفتد «سفر» روانی حاصل از این ماده را تجربه كردند. آنها این تجربه را احساس ایمنی فراتر از ترس از مرگ و نیز بهبود خواب و كاهش اضطراب ها توصیف می كردند. حتی چندهفته پس از آغاز درمان درد نیز كاهش می یافت، كه از این لحاظ بسیار شبیه پسیلوسیبین بود. چارلز گراب استاد روانپزشكی و اطفال در مركز پزشكی كالیفرنیا و دانشمندی برجسته مشغول كارآزمایی سرطان - پسیلوسیبین می گوید: «وضعیت بی اندازه هیجان انگیز برای این حوزه از دانش ما به وجود آمده است.» گراب در حیطه روانپزشكی كودكان كار می كند كه همین او را به حوزه اعتیاد و سوءاستفاده از داروها بسیار نزدیك می كند. از نظر او، برخی داروها كه ممكن است در دست افراد جوان و كم تجربه مضر و زیانبار باشند، می توانند در دست های پزشك متخصص روان و اعصاب به عنوان عامل خیر و بركت باشد.

منبع : طعام اسرار

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها