رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 123140

رینیت آلرژیک

img alt="رینیت آلرژیک" src="http://vista.ir/include/articles/images/ed959c2123f81d1d84b1f974e8010e12.jpg" />

● تب علفی یا ورم غشای مخاطی بینی در اثر حساسیت در کودکان
ما اغلب به اشخاصی برمی خوریم که پی در پی عطسه می کنند و از خارش و آبریزش چشم و بینی رنج می برند . علائم فوق نشان دهنده « تب علفی » یا ورم غشای مخاطی بینی است که از حساسیت ناشی می شود . برخی این بیماری را با سرماخوردگی یا آنفلوانزا اشتباه می کنند ، ‌در حالی که تب علفی محدود به یک دوره معین نیست و خارش نیز به همراه دارد . برای تشخیص تب علفی در کودکان کم سن و سال ، مدت دوام بیماری مدرک مهمی است . سرماخوردگی معمولاً با گلودرد آغاز می شود و حداکثر ۱۰ روز به طول می انجامد ، ولی مدت حساسیت متغیر است و ممکن است گاه گرفتگی بینی فقط یک یا دو روز به طول بیانجامد . در حالی که در زمانی دیگر شاید مدت آن طولانیتر از یک دوره سرماخوردگی باشد . تب علفی انواع مختلفی دارد و این امکان وجود دارد که کودک به بیش از یک نوع آن مبتلا شود . به عنوان مثال ، احتمال دارد که یک کودک به تورم غشای مخاطی بینی در اثر انبساط عروق ناحیه دچار شده باشد . این نوع حساسیت با مواد تحریک کننده ( اعم از عطر و فلفل و دود و ... ) تشدید می شود . برخی مواقع ،‌استفاده مداوم از اسپری بینی به ورم غشای مخاط بینی می انجامد .
ورم غشای مخاط بینی ممکن است در اثر مواد مختلف حساسیت زا اعم از علوفه سبز ،‌درختان و گرده افشانی گیاهان در فصول معینی از سال بروز کند . اگر شخصی علائم حساسیت را فقط در ماه اردیبهشت هر سال نشان دهد شاید گرده افشانی درخت زیتون یکی از عوامل مهم ایجاد این حساسیت باشد . حساسیتهایی که در فصول مشخصی از سال بروز می کند ممکن است ناشی از حساسیت به غذاهای فصلی نیز باشد . در غیراینصورت احتمال دارد که عوامل محیطی مانند حیوانات خانگی ، گرد و غبار یا سایر عوامل موجود در محیط زیست عامل ایجاد حساسیت باشند .
تب علفی به این دلیل که عوارض متعددی در مجاری فوقانی تنفسی ایجاد می کند ، معمولاً گمراه کننده است . چون کودکان قادر به رفع ناراحتیهایشان نیستند ، راههای ویژه ای برای تشخیص حساسیت آنها وجود دارد . واکنشهای حساسیت معمولاً بین کودکان مشترک است . کودکان معمولاً قادر به برخورد با عارضه خارش نیستند و حتی گاهی ممکن است از وجود این عارضه بی اطلاع باشند . لیکن به طور غیرارادی واکنشهایی نسبت به آن نشان می دهند ، مثل فشار بینی به سمت بالا برای تخفیف خارش . این واکنشها را واکنشهای حساسیتی می نامند . فشار بینی به سمت بالا ، موقتاً مجاری هوایی فوقانی را بازکرده و تنفس را تسهیل می نماید .
▪ سایر واکنشهای خودبخودی کودکان در برخورد با عوارض حساسیت عبارتند از :
تغییرات چهره برای تخفیف خارش ، پیچاندن بینی ،‌دهن کجی و شکلک درآوردن لحظه ای و احتمالاً بروز علائمی در گوش یا چشم . گاهی چشم و پلکها سرخ و متورم شده و دچار خارش می شوند و در عین حال ترشحاتی نیز از آنها خارج می گردد . این عارضه را ورم ملتحمه ناشی از حساسیت می نامند . این عارضه معمولاً با سایر واکنشهای حساسیتی همراه است ، لیکن گاهی نیز منحصراً در چشم ظاهر می شود . گوشها ممکن است سنگین و دردناک باشند . ناراحتیهای گوش معمولاً در نوزادان وکودکان زیر ۵ سال شایع است . شیپور اوستاش که گوش را به حلق متصل می کند ممکن است متورم شده و مایعات در آن جمع شود ،‌زیرا وضعیت آن در کودکان به حالت افقی است که با رشد کودک ، به حالت مایل تغییر وضعیت می دهد و طبعاً در این حالت کارکرد بهتری خواهد داشت .
بچه هایی که به عوارض حساسیت دائمی دچار هستند اغلب فاقد انرژی کافی برای فعالیتهای فیزیکی و ذهنی بوده و ممکن است قادر به استفاده کامل از ظرفیت خود برای بازی و یادگیری نباشند .
● چگونه از ریینیت آلرژیک ( تب یونجه) خلاص شویم ؟ Allergic Rhinitis , Hey fever
فصل تابستان برای کسانی که تب یونجه ( رینیت آلرژیک ) دارند فصل عطسه می باشد . برای آنها مادر طبیعت ذرات ریزی را می فرستد که بصورت ناپیدا در هوا می باشند و به شکل گرده گیاهان و هاگ قارچ ها می باشد .
اگر از تب یونجه رنج می برید بهتر است بدانید که تنها نیستید .
● چرا من عطسه می کنم ؟
تب یونجه نام دیگر بیماری رینیت آلرژیک است . شرایطی که بصورت فصلی روی مردم اثر می گذراد . مردمی که به هاگ ها و گرده ها حساس هستند و از طرف دیگر مردمی که به گرد و خاک منزل و یا خز و پشم حیوانات حساسیت دارند . هر چند که این عوامل بر افرادی که زمینه حساسیت را داشته باشند حساسیت می گذارد .
مشکلات زمانی اتفاق می افتند که سیستم ایمنی فرد واکنش نشان می دهد به گرده ها ، هاگ ها ، گرد و غبار ، یا دیگر مواد خارجی هجوم آورنده واکنش نشان می دهد . نتیجه آن آبریزش بینی ، عطسه ، سرفه ، خارش چشم و بینی و گلو ، گرفتگی گلو و گاهی ایجاد حلقه سیاه زیر چشم ها است .
▪ گرده های مزاحم :
گرده های حساسیت زا که در بهار و تابستان و پائیز شایع اند از درختان ، بوته ها و علف های هرز سرچشمه می گیرد . درختانی که محصولات آلرژیک تولید می کنند عبارتند از : بلوط - درخت زبان گنجشک - نارون قرمز - گردوی آمریکائی - سرو کوهی و ... اما خلاص شدن از این ذرات از محیط اطرافمان آسان نیست . زیرا جریان باد این ذرات را از منبع دور با خود می آورد . شگفت آور اینست که بیشتر گلها نمی توانند محصولات حساسیت زا تولید کنند زیرا گرده آنها بسیار بزرگ و سنگین است و محتمل است که توسط حشرات منتقل شود تا توسط جریان هوا .
● « عامل بازدارنده قارچها »
در آب و هوای سرد فصل انتشار هاگ های حساسیت زا مشابه گرده های حساسیت زا است . اما تا اواخر پائیز طول می کشد . در آب و هوای یخبندان و زمانی که برف زمین را می پوشاند این عمل از انتشار هاگ ها جلوگیری می کند . اما در آب و هوای گرم در تمام طول سال احتمال انتشار وسیع هاگ های حساسیت زا وجود دارد . مانند گیاهان فقط تعداد کمی از قارچها حساسیت زا هستند .
▪ عواملی که بر رشد و تجمع قارچها مؤثر است عبارتست از :
رطوبت ، سایه ، که این عوامل می تواند باعث تجمع قارچها در محلهای مرطوب مانند حمام و یا صندوق خانه ها ( پستو ) شود .
● « عوامل خط اول مؤثر در بیماری در خانه »
افرادی که علائم تب یونجه را در تمام طول سال دارند احتمالاً به ذرات گرد و غبار خانه و یا کرک ها و پرهای ریز داخل متکا و یا خز و یا پوست حیوانات اهلی و دست آموز حساسیت دارند . هنگامی که این ذرات را زیر میکروسکوپ نگاه می کنیم این ذرات خانگی مخلوطی از - پر - باکتری - هاگ - ذره های غذا - و اسپورهاست . در مناطق شهری حتی فضولات سوسکهای حمام می تواند ایجاد علائم حساسیت نماید . البته این پوشش حیوانات و خز حیوانات نیست که باعث حساسیت می شود بلکه ذرات پروتئین موجود در بزاق آنهاست که در پوست آنها ته نشین می شود . ( هنگامی که حیوان خود را با آب دهان و لیسیدن تمیز میکند ) از آنجا که گربه ها این کار را بصورت مداوم و زیاد انجام می دهند بنابراین یکی از مشکلات عمده ایجاد شده مربوطه به آنهاست .
● کنترل بیماری
یکی از مهمترین مسائل اینست که تب یونجه تحت کنترل باشد زیرا اگر درمان نشود ممکن است عوارضی از قبیل عفونت سینوسها ، سردرد سینوسی ، خستگی مزمن ، عفونت گوش و حتی آسم حادث شود و این احساس ضعف و بیماری همیشگی خواب را منقطع کرده و شخص را تحریک پذیر می سازد .
▪ راحت شدن و خلاص شدن از حساسیت زاها نیازمند ۲ چیز مهم است :
۱) در معرض آنها قرار نگیریم .
۲) درمان علائم ناشی از حساسیت .
● « در معرض گرده ها و مواد حساسیت زا قرار نگیریم »
▪ از ورزش کردن در هوای آزاد هنگام صبح خودداری کنیم زیرا در این زمان بیشترین تعداد گرده ها در هوا وجود دارد . می توان جهت کسب چگونگی وضع آب و هوا به رادیو یا تلویزیون ویا روزنامه ها مراجعه کرد .
پنجره اطاق خواب خود را هنگام شب بسته نگهدارید .
▪ از جارو کشیدن ، گردگیری و چمن زنی یا چیدن علفهای هرز خودداری کنید . اگر شما باید این کارها را انجام دهید حتماً از یک ماسک و یا فیلتر استفاده کنید .
▪ توقف نکردن در محیطی که میزان گرده موجود در هوای آنجا بالاست . دستگاه تهویه مطبوع رطوبت را کاهش داده و سطح گرده ها را در منزل پائین می آورد و به شما اجازه می دهد تا پنجره های منزل خود را بسته نگاه دارید . هم چنین پاک کننده های هوا نیز می توانند کمک کننده باشند .
ـ اگر مواد حساسیت زای خانگی وجود دارد موارد زیر را انجام دهید :
۱) حیوانات اهلی و گیاهان را در خارج از منزل نگهدارید و یا حداقل خارج از اطاق خواب نگهداری کنید .
۲) استفاده نکردن از وسائلی که باعث تجمع گرد و غبار در منزل می شود : مانند قالی ، پرده کرکره ، و یا بالش های پردار و راحتی بخش .
۳) احاطه کردن بالش و تشک و یا وسایل راحتی بخش با یک پوشش مناسب و ضخیم که اجازه خروج ذرات ریز را ندهد .
۴) ملافه های خود را با آب ۱۳۰ درجه فارنهایت به بالاتر بشوئید تا قارچها و هایت ها کشته شوند .
۵) گرفتن رطوبت زیرزمین و خالی کردن مخازن آبی که به مدت طولانی نگهداری آب در آن نگهداری می کنیم .
● اداره کردن و کنترل علائم
اگر دوری کردن از مواد حساسیت زا نتواند علائم شما را کاهش دهد یکی از چندین راه درمان طبی می تواند برای شما مؤثر باشد . پایه و اساس انتخاب داروئی شما باید روی برطرف کردن علائمی باشد که شما را بیشتر آزار می دهد .
▪ آنتی هیستامینها :
عطسه ، آب ریزش بینی و خارش چشم و بینی و گلو را کاهش می دهد . اگر گرفتگی و احتقان بینی مشکل اصلی شماست می توانید از داروهای ضد احتقان استفاده کنید . بسیاری از محصولات دارویی ترکیبی از آنتی هیستامین و ضد احتقان می باشند . افراد در مقابل این درمانها واکنش های مختلف نشان می دهند . لذا اگر بعد از ۵ روز استفاده از یک دارو به نتیجه مطلوب نرسیدید باید داروی دیگری انتخاب کنید .
اگر علائم شما بدتر شد و یا از داروهای زیادی استفاده می کنید حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید . پزشک شما ممکن است با انجام یک تست طبی علت احتمالی حساسیت شما را مشخص نماید و یک نسخه خوب برای شما تجویز کند که می تواند شامل داروهای آنتی هیستامین ، استروئیدهای موضعی بینی و یا کرومولین سدیم باشد . اگر حساسیت شما شدید باشد ممکن است پزشک شما از درمانهای تزریقی استفاده کند .
اگر تب یونجه شما را هر سال در زمان خاصی گرفتار می کند به خود جرأت دهید و بگوئید که این علائم مانند علائم قبلی نیست و با یک برنامه پیشگیری کننده و طبی یک فصل خوب و لذت بخش را پشت سر گذارید .
● چگونه فصل بیماری خود را به خوبی پشت سر بگذرایم :
تب یونجه و ورزش نمی توانند ترکیب خوبی باشند و ورزش کردن با عطسه و آبریزش بینی بسیار ناراحت کننده و کشنده است و رنج و عذاب خود را به همراه دارد . موقعیت و حالت بعضی از ورزشها به گونه ای که افراد را در معرض گرده ها و قارچهایی قرار می دهد که این افراد می خواهند از آنها دوری کنند . اما توصیه های ساده زیر می تواند به شما کمک کند حتی زمانی که در معرض هاگها و قارچها قرار دارید .
ـ داروی تجویز شده توسط پزشکتان را قبل از انجام ورزش مصرف کنید اینکار ممکن است از گسترش علائم در طول فعالیت جلوگیری کند .
ـ فعالیتهای خود را با فصلهای مختلف سال جور کنید . برای مثال شما می توانید ( زمانی که مقدار مواد حساسیتزا در هوا فراوان است ) به جای گلف ، تنیس بازی کنید . و یا بجای دویدن در بیرون منزل و در هوای آزاد از دستگاه استفاده کنید .
ـ فعالیتهایی که باید در هوای آزاد انجام دهید هنگام ظهر ( چون در این هنگام کمترین میزان گرده در هوا وجود دارد ) برنامه ریزی کنید .
ـ زمانی از روز را که دریافته اید بهترین زمان برای شماست جهت ورزش انتخاب کنید .
ـ اگر شما دوچرخه سوار و یا دونده هستید باید مسیر حرکت خود را در فصل حساسیت زا تغییر داده و از مسیری حرکت کنید که کمترین میزان مواد حساسیت زا را داشته باشد.

منبع : وب سایت رسمی دکتر ابراهیم رزم پا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها