رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 125804

رابطه خشونت‌های خانگی و مبتلاشدن به آسم

پژوهشگران در تازه‌ترین پژوهش‌های خویش پی بردند که خشونت‌های خانگی با پیدایش بیماری تنفسی آسم ارتباط دارد. بررسی‌های استادان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، پرسش‌هائی را پیرامون نقش فشار روانی در پیدایش آسم مطرح می‌سازد.
بنا به اظهار ”اس.وی.سوبرامانیان“، استادیار گروه جامعه، تندرستی و رشد انسانی‌ هاروارد: ”هر چند عوامل محیطی مؤثر در بروز آسم دقیقاً مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ولی اطلاعات اندکی راجع به نقش فشار روحی در جمله‌های آسمی وجود دارد.“ خشونت خانگی و احتمالاً سایر عوامل روان‌شناختی به اندازه دیگر عوامل مخاطره‌آمیز محیطی همچون استعمال دخانیات، خطر ابتلا به آسم را می‌افزاید.
پژوهشگران با بهره‌مندی از یک پایگاه داده‌های بزرگ ملی از ۹۲ هزار خانواده در هند که خشونت خانگی در آنجا بسیار متداول است، دست بدین تحقیق زدند. بر همین پایه، محققان در مصاحبه‌های حضوری با شرکت‌کنندگان در این پژوهش، درباره وجود بیماری آسم در خانواده و نیز پیشینه تجربه با مشاهده خشونت‌های خانگی گفت‌وگو کردند. در ضمن پژوهشگران بسیاری از عواملی که به پیدائی آسم مربوطند، از آن جمله قرار گرفتن در معرض دود سیگار، میزان تحصیلات و درآمد را نیز مدنظر قرار دارند.
آنان طی این مطالعات متوجه شدند، زنانی‌که در سال گذشته به خشونت‌های خانگی دچار شده‌اند، ۳۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم قرار دارند.
در این میان زنانی که خود با این مشکل روبه‌رو نشده‌اند، ولی در محیط خانوادگی‌ای زندگی می‌کردند که زنی درگذشته مورد ضرب و شتم واقع شده است، نسبت به زنانی که در چنین خانواده‌هائی نمی‌زیستند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آسم بودند. براساس این بررسی، خطر ابتلا به آسم در کودکان خانواده‌هائی که زن در آن، مورد خشونت می‌باشد، افزایش می‌یابد. ضمناً پژوهشگران هشدار دادند گرچه این تحقیق نمی‌تواند رابطه علت و معلول بین خشونت خانگی و آسم را ثابت کند، لیکن چند ساز و کار متحمل برای توجیه چنین رابطه مستحکم بین این دو هست.
گفته می‌شود قرار داشتن در معرض خشونت و سایر فشارهای روانی، بر دستگاه ایمنی بدون و بروز التهاب اثر به‌سزائی دارد.
جدا از این، کسانی‌که مورد خشونت قرار می‌گیرند، امکان دارد رفتارهای مخصوصی چون سیگار کشیدن، که اینان را مستعد آسم می‌کند، از خویش بنمایانند.
به باور محققان، این تحقیق، روش نوینی برای تشخیص عوامل تحریک‌کننده فشار روحی ارائه کرده و نیز از خطر مهم دیگری که حاصل خشونت‌های خانگی برای تندرستی افراد است، حکایت می‌کند.
ا. امیردیوانی

منبع : ماهنامه کودک

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها