رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 152085

چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟ / رازهای مدیر و فرمانده شدن

با خواندن این متن شما به راحتی می توانید دیگران را تحت تاثیر قرار دهید.اگر می خواهید بدانید چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم و ویژگی افراد کاریزماتیک را بدانید این مطلب به شما کمک می کند.

dir="RTL">چگونه شخصیت كاریزماتیك داشته باشیم

این شخصیت كاراكتری است كه به واسطه برخورداری از برخی خصوصیات همواره الگوی سایرین می‌باشد و تاثیرگذار در رفتار و منش وی خط مشی دیگران محسوب خواهد شد. این گونه افراد در جامعه به وفور یافت نمی‌شود اما همین تعداد اندك با قدرت تاثیرگذاری خود می‌توانند جمعیتی را تحت تاثیر قرار داده و به سمت و به سوی ایده خود بكشانند، به علاوه یك شخصیت كاریزماتیك با رهبری و یا مدیریت فوق‌العاده خود باعث می شود دیگران و یا پیروانش ایده‌هایش را بپذیرند و مشتاقانه در جهت رسیدن به اهداف با او همكاری كنند.

در ادامه تعریف مختصری از واژه كاریزماتیك خواهیم داشت و به اهمیت بررسی این موضوع می‌پردازیم:

ویژگی افراد كاریزماتیك

كاریزماتیك چیست؟

كاریزماتیك (charismatic) یا (رهبری كاریزماتیك) در اصلاح سیاست به حكومت مبتنی بر فرمانبرداری و استثنایی از یك فرد به خاطر تقدس دینی و الگو بودن وی می‌باشد.

كاریزما در اصطلاح به خصوصیت كسی گفته می‌شود كه به شخصیه و یا به عقیده دیگران دارای رهبری فوق‌العاده است.

این اصطلاح در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی كاربرد دارد تا بتواند مجموعه‌ای از رهبرانی كه با استفاده از نیروی شخصی خود می‌توانند تاثیراتی عمیق و استثنایی در پیروان خود داشته باشند را توصیف كند.

با توجه به اینكه كاریزما (جذبه) همیشه یك موضوع جذاب بوده است، اكثر مردم مشتاق آموختنش هستند و دوست دارند سبك زندگی‌شان الگوی سایرین باشد. حتی دسته‌ای رویای كاریزماتیك بودن را هم در سر می‌پرورانند تا بتوانند روزی دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهند و به اهداف و ایده‌های درونی خویش دست یابند. این خصوصیت اخلاقی چه در یك شغل و چه در یك پروژه و پیشبرد اهداف یك كارخانه و حتی در رهبری و اداره اجتماع نقش بسیار چشمگیری داشته و خواه‌ناخواه این كاریزما است كه می‌تواند افراد و جامعه را به پیش ببرد و مساله‌ای حیاتی برای آینده یك اجتماع محسوب می‌شود.

رفتار كاریزما

ویژگی افراد كاریزماتیك

خوشبختانه امروز «كاریزما» توسط محققان روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بسیاری مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و از جنبه‌های علمی گوناگونی به آن پرداخته شده است، به طوری كه به صورت یك سری خصوصیات و فرایندهاهی رفتاری كه فرد از خود بروز می‌دهد و آن را بهبود می‌بخشد و در نهایت به صورت غریزی در او نهادینه می‌شود درآمده است. پس می‌توان گفت برای كاریزماتیك بودن نیازی نیست فرد ذاتا یك سری خصوصیات را از بدو تولد با خود داشته باشد بلكه این مهارت و خصوصیت میل بسیاری از رفتارها و مهارت‌هیا اجتماعی می‌تواند به فرد آموزش داده شود و معمولا بسیاری از افرادی كه رفتارهای جدیدی را می‌آموزند و سپس اثر مثبت آن را در روابط اجتماعی و شغلی خود می‌بینند نمی‌دانند كه كاریزما را تجربه كرده‌اند!

با نگاهی به گذشته افراد مشهور در جوامع مختلف می‌توانیم دریابیم آنها همیشه به این خوبی الگو نبوده‌اند و چنین جایگاهی هرگز از ابتدا در جامعه نداشته‌اند (مثلا از ابتدا یك مدیر فوق‌العاده نبوده‌اند) بلكه در طول سال‌ها این خصوصیت را در خود پرورش داده و بیدار كرده‌اند و از بهبود پیشرفت خود در جایگاه خود بهره برده‌اند. و حال اكنون مردم به چشم یك انسان موفق و فوق‌العاده كه قدرت زیادی دارد به او نگاه می‌كنند.

رفتار كاریزما

و اما چگونه می‌توان رفتار كاریزماتیك را بروز داد؟ كاریزما یك ویژگی دست‌نیافتنی نیست ولی نیاز به تلاش فردی دارد. تلاشی كه سخت و گاها ممكن است طولانی باشد. و در این راه نباید خسته شد و همواره در پی بهبود رفتار خود از جنس اقتدار و اشتیاق بود تا همواره دیگران از وجودتان لذت برده و حس دوستی نسبت به شما داشته و از طرفی اقتدار شما موجب شود اطرافیانتان شما را الگوی خویش قرار دهند. و اما چگونه از وجودتان لذت ببرند و تحت تاثیر شما باشند؟ در این زمینه عامل مهمی به نام «حضور پررنگ فردی» وجود دارد كه می‌گوید حضور اجرایی یك فرد ویا حضور مدیریتی او مهم‌ترین زیربنای كاریزمای شخصیت او خواهد بود و این حضور و ارتباط با اطرافیان فرصتی است تا این دانش را در خود پرورش دهد و به شناخت بشری از كاریزمای خود برسد و با هر بار ملاقات اثربخشی و جذابیت خود را بهبود بخشد. (فرد برای كاریزماتیك بودن بایستی همواره از ارتباطات اجتماعی با دیگران لذت ببرد و از هر ارتباطی كسب تجربه كند چون همین رفتارها و گویش‌ها كلید موفقیت وی در آینده خواهد بود).

در ادامه به برخی خصوصیات مهم كه یك فرد برای كاریزماتیك بودن نیاز دارد اشاره خواهیم كرد:

چگونه كاریزماتیك شویم

۱- آراستی ظاهر و پوشش: همیشه مرتب باشدی و لباس پاكیزه بپوشید، هماهنگی و آراستگی ظاهر به همراه جملات مثبت و تاثیرگذار، اعمال درست و منش اجتماعی پسندیده باعث جذابیت خواهد شد.

۲- سكوت: سعی نكنید با صحبت كردن زیاد و شلوغ كردن و هیجان كاذب افراد را به خود جذب كنید، با سكوت خود نشان دهید شنونده‌ای خوب برای اطرافیانتان هستید و علاوه بر این فراموش نكنید سكوت تاثیر ذهنی خوبی در افراد دارد و خود باعث جذابی است و انسان را عاقل‌تر نشان خواهده داد (البته سكوت زیاد نشان‌دهنده عدم اعتماد به نفس است)، خلاصه اینكه به قول بزرگان «بیشتر از آنكه سخن بگویید، گوش فرا دهید».

۳- هنگام گوش دادن و ارتباط با دیگران خود را مشغول چیزی نكنید. (حتی اگر دیدگاه‌شان را قبول ندارید و هنگام گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل به چشمانش نیز نگاه كنید).

۴- در پاسخ به فرد مقابل با ملایمت صحیت كنید و از صدای بلند و خشن و یا عصبی شدن بپرهیزید زیرا باعث قطع اعتماد طرف مقابلتان می‌شود.

۵- همواره خنده‌رو باشید ولی زیاد شوخی نكنید زیرا شوخی و مزاح باعث می‌شود گاهی بی‌احترامی ایجاد شود. تبسم بر لب داشته باشید تا جذابیت‌تان بیشتر شده و از شوخی و كلام سبك پرهیز كنید.

۶- از خود راضی نباشید خود را به دروغ مهم جلوه ندهید از بیان حرف‌های دروغ و گنده‌گویی در مورد خود بپرهیزید، آنچه هستید را قبول كنید و سعی نكنید با تعریف از خود و بزرگ كردن خود در دل مردم جایی باز كنید.

۷- قبل از صحبت كردن مكث كوتاهی داشته باشید. این فاصله باعث می‌شود با عجله صحبت نكنید و جوابی گزیده و متین به مخاطب دهید و هیچ وقت از پاسخ‌تان پشیمان نشوید. پس حتما قبل از پاسخ دادن و یا موضوعی مطرح كرن با خود فكر كنید.

۸- در امور دیگران تا وقتی كه خودشان موضوعی را مطرح نكرده‌اند به قصد صمیمی شدن دخالت نكنید (دخالت باعث دوری شما از آنها خواهد شد و ممكن است باعث بی‌احترامی به شما شود، زیرا همواره افراد از مصاحبت با شخص فضول اجتناب می‌كنند).

۹- به افراد همواره احترام بگذارید تا احترام ببینید (مردم را مهم بدانید)

۱۰- نقاط مثبت را در مردم ببینید به رویشان بیاورد و بر نقاط ضعفشان تمركز نكنید.

۱۱- اگر كسی نقطه ضعف شما را بازگو كرد آن را بپذیرید و با ناراحتی به دنبال جواب نباشید بلكه پذیرای ان باشید.

۱۲- در انتخاب كلماتی كه به كار می‌برید دقت كنید تا همواره مودبانه و محترمانه پاسخ دهید.

۱۳- همواره از ارتباط با دیگران بیشتر به فكر طرف مقابلتان باشید (ببینید چه كمكی می‌توانید به او كنید نه اینكه چه چیزی دستگیرش شما خواهد شد).

۱۴- مراقب امیال خود باشید: افراد كاریزماتیك همواره تسلط بیشتری بر غرایز و امیال خود دارند و به اصطلاح جذابیت معنوی دارند. جذابی معنوی را در خود پرورش دهید تا تاثیر روانی مثبتی بر مردم داشته باشید.

۱۵- ثبات: ثبات در عقیده و باور شما بسیار مهم و باارزش خواهد بود، سعی كنید همیشه ثابت قدم و با اراده باشید، از این شاخه به آن شاخه پریدن و عقاید متزلزل و سست پایه اعتماد مردم را به شما از بین خواهد برد، همچنین عقاید خود را به روشنی بیان كنید تا بتوانید با اعتماد به نفس بر روی دیگران تاثیر بگذارید.

۱۶- از علم و فن‌آوری عقب نمانید! سعی كنید در كنار خصوصیات گفته شده از به روز ماندن غافل نشوید، برای بسیاری از مردم مهم است كه شما از تازه‌ترین فن‌اوری مطلع باشید پس آگاهی‌های خود را همواره افزایش دهید زیرا این خصوصیت امروزه نقش پررنگ‌تری در ایجاد شخصیت كاریزماتیك نسبت به قبل پیدا كرده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها