رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 316503

خواص زالزالک | در مورد زالزالک و خواص شگفت انگیزش بیشتر بدانید

خواص زالزالک را می دانید ؟ ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد خواص آن که پیش از این نمی دانستید اطلاعات خواندنی و مفیدی کسب کنید. خواص زالزالک از قلب گرفته تا بارداری تاثیر گذار است.

html>

زالزالک گیاهی است که برای تهیه دارو از برگ ، میوه ها ها و گل های زالزالک استفاده می شود.

زالزالک برای بیماری های قلب و عروق خونی مانند نارسایی احتقانی قلب (CHF) ، درد قفسه سینه و ضربان قلب نامنظم استفاده می شود. همچنین برای درمان فشار خون پایین و فشار خون بالا ، "سخت شدن شریان ها" (آترواسکلروز) و کلسترول بالا استفاده می شود. تاکنون تحقیقات نشان می دهد که زالزالک ممکن است در معالجه نارسایی احتقانی قلب مؤثر باشد ، اما تحقیقات دیگری در مورد سایر کاربردهای مربوط به قلب انجام نشده است تا بدانیم که آیا این میوه برای آنها مؤثر است یا خیر.

برخی افراد از گل زالزالک برای بیماری های دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه ، اسهال و درد معده استفاده می کنند. همچنین برای کاهش اضطراب ، به عنوان آرام بخش ، برای افزایش خروجی ادرار و برای مشکلات قاعدگی از آن استفاده می شود.

زالزالک همچنین برای درمان عفونت های روده ای استفاده می شود.

برخی افراد زالزالک را برای جوش ، زخم به پوست می زنند. از زالزالک به عنوان شستشودهنده زخم ها ، خارش و سرمازدگی استفاده می شود.

زالزالک را در میان مواد موجود در برش های آب نبات ، مربا ، ژله خواهید یافت.

قبل از مصرف زالزالک ، در صورت مصرف هرگونه دارویی ، با متخصص بهداشت خود صحبت کنید. این دارو با چندین داروی تجربی دارای تعامل عمده است


زالزالک می تواند در بهبود میزان خون پمپ شده از قلب در هنگام انقباضات ، گسترده تر شدن رگ های خونی و افزایش انتقال سیگنال های عصبی کمک کند.

براساس تحقیقات اولیه ، به نظر می رسد که زالزالک همچنین موجب کاهش فشار خون می شود. به نظر می رسد باعث آرامش رگ های خونی که دورتر از قلب هستند می شود. به نظر می رسد که این اثر به دلیل مؤلفه ای در زالزالک به نام پروتانتوسیانیدین است.

تحقیقات نشان می دهد که این میوه باعث کاهش کلسترول ، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا "کلسترول بد") و تری گلیسیریدها (چربی های خون) می شود. به نظر می رسد تجمع چربی ها در کبد و آئورت (بزرگترین شریان بدن که در نزدیکی قلب قرار دارد) کاهش می یابد. عصاره میوه زالزالک با افزایش دفع صفرا ، کاهش تشکیل کلسترول و تقویت گیرنده های LDL ممکن است کلسترول را کاهش دهد. همچنین به نظر می رسد که آنتی اکسیدان دارد.

این میوه با وجود جثه ی کوچکی که دارد بسیار پر فایده می باشد و حاوی مواد مغذی بسیاری است.زالزالک منبعی غنی از ویتامین آ،ب،ث و همینطور کلسیم میباشد.خواص زالزالک بسیار گسترده است برای نمونه زالزالک بر روی عملکرد قلب تاثیر دارد و باعث تنطیم ضربان آن میشود و از تپش قلب جلوگیری می نماید.به علاوه این میوه در درمان بسیاری از بیماری های کوچک و بزرگ از چاقی و اضافه وزن گرفته تا سرطان را درمان می نماید.

 خواص زالزالک / در مورد زالزالک و خواص شگفت انگیزش بیشتر بدانید

خواص زالزالک برای قلب

خواص مفید زالزالک برای قلب و عروق، شایع ترین دلیل استفاده از آن، به شرح زیر است:

دارای اثر گشاد کننده عروق است؛ قلب را تقویت می کند؛ تامین اکسیژن به مقدار لازم را تضمین می کند. فرکانس را کاهش می دهد، اما قدرت ضربان قلب را افزایش می دهد. ریتم را عادی می کند؛ تحریک پذیری قلب را کاهش می دهد؛ جریان خون کرونر را بهبود می بخشد. علائم انواع خفیف تاکی کاردی و فیبریلاسیون دهلیزی را از بین می برد. سطح کلسترول و شاخص های لخته شدن خون را عادی می کند، از پلاک های آترواسکلروتیک جلوگیری می کند. وازواسپاسم را از بین می برد. ثابت شده است که زالزالک بدون مهار سیستم عصبی مرکزی اثر آرام بخش دارد، تحریک پذیری سیستم عصبی را کاهش می دهد و به عادی سازی خواب کمک می کند. اثر آنتی اکسیدانی به گیاه اجازه می دهد تا برای جلوگیری از تشکیل تومورها (بدخیم و خوش خیم)، افزایش ایمنی و بازیابی قدرت پس از بیماری استفاده شود.

از میوه های زالزالک در درمان نارسایی قلبی استفاده می شود.

بررسی برروی بیش از 850 نفر نشان داد کسانی که عصاره زالزالک را همراه با داروهای نارسایی قلبی مصرف کرده بودند، عملکرد قلب را بهبود بخشیده و استقامت را افزایش دادند.

زالزالک را می توان به شکل توت های خام، نوشیدنی های چای (شامل میوه های خشک، گل ها و برگ ها) به رژیم غذایی خود اضافه کرد.

در جنوب شرقی ایالات متحده از زالزالک برای تهیه مربا، پر کردن پای و شربت استفاده می شود. میوه زالزالک را می توان برای تهیه شراب خانگی یا سرکه معطر برای سس سالاد تخمیر کرد . همچنین می توانید از مکمل های غذایی حاوی زالزالک استفاده کنید.

برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از میوه زالزالک دچار حالت تهوع یا سرگیجه خفیف شوند. لازم به یادآوری است که قبل از استفاده از زالزالک به هر شکلی، از جمله در قالب مکمل های غذایی، باید با پزشک خود مشورت کنید.

خواص زالزالک برای دستگاه عصبی

دمنوش این میوه برای اعصاب بسیار پر خاصیت است و بر طرف کننده مشکلات عصبی می باشد چراکه فشار خون را کاهش داده و همین سبب کاهش اضطراب و استرس می گردد.به علاوه این دمنوش خاصیت آرام بخشی دارد و باعث داشتن خواب طولانی تر می گردد.

خواص زالزالک برای بارداری


در مورد مصرف زالزالک در هنگام بارداری در بین پزشکان اختلاف نظر موجود می باشد.گروهی از پزشکان از جمله پزشکان طب سنتی معتقدند که میل نمودن زالزالک در هنگام باروری مفید و سودمند است و عده ای هم اعتقاد دارند مصرف این میوه در بارداری مضر است و موجب سقط جنین می گردد و اگر هم نیازی به مصرف آن می باشد بهتر است به شکل خام نباشد و ب شکل مارمالاد با مربا میل گردد.
در ادامه به بررسی خواص زالزالک در بارداری می پردازیم:
1- میل نمودن زالزالک در هنگام باروری موجب افزایش سطح ایمنی بدن می گردد لذا خطر ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد.
2- از بیماری شایع عفونت ادراری در هنگام باروری ممانعت می نماید.
3- مادرانی که در هنگام باروری از بی خوابی رنج می برند با مصرف زالزلک خواب خود را بهتر می کنند و راحت تر به خواب می روند.
4- مصرف زالزالک در بارداری موجب بهبود وضیت گوارشی می گردد همچنین نفخ را کم کی نماید.
5- اگر در دوران بارداری استرس دارید و بی قرار هستید این میوه در حل این مشکل موثر است.
6- مصرف زالزالک در بارداری همچنین موجب کاهش کم خونی و جلوگیری از خستگی، ضعف، ناتوانی و ریزش مو می گردد.
7- مصرف زالزالک در بارداری همچنین موجب سلامت قلب در حین بارداری می گردد.
8- بانوان باردار معمولا دچار تنگی نفس می گردند با مصرف زالزالک در بارداری تنگی نفس کاهش می یابد.
تمامی خواص زالزالک در بارداری که در بالا ذکر شد به صورت علمی به تایید نرسیده است. لذا توصیه می گردد حتما با پزشک خصوصی تان مشورت نموده و بعد میل نمائید و حتما به صورت پخته باشد. در انتها این نکته را ذکر می کنیم که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی موجب آسیب رسانی به بدن می گردد.

زالزالک منبع آنتی اکسیدان

این میوه منبعی غنی برای آنتی اکسیدان هایی چون: آنتوسیانیدین ها،فلاوونوئید هاو غیره هستند.همین آنتی اکسیدان ها هستند که باعث افزایش جریان خون شده و از بیماری های کرونر قلبی جلوگیری می نمایند.همچنین خطر ابتلا به سکته ی قلبی در افرادی که به طور مرتب از زالزالک استفاده میکنند کاهش میابد.

خواص زالزالک برای لاغری

زالزالک کمک بسیاری به چربی سوزی بدن می نماید و کالری ها و چربی های اضافی در بدن را میسوزانند.به همین سبب به افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند توصیه می گردد.

زالزالک و کلسترول

برخی مطالعات نشان می دهد که گنجاندن میوه زالزالک در رژیم غذایی به عادی سازی سطح چربی در خون، یعنی تری گلیسیرید و کلسترول کمک می کند. این ریزمغذی ها مسئول انتقال مواد مغذی و هورمون ها در سراسر بدن هستند. با این حال، چنین عملکردی تنها در صورتی مشاهده می شود که آنها در محدوده طبیعی نگه داشته شوند.
افزایش سطح تری گلیسیرید و کلسترول همراه با کاهش موازی سطح HDL (کلسترول خوب) می تواند منجر به ایجاد تصلب شرایین و تجمع پلاک های کلسترول در دیواره رگ های خونی شود. فرآیند دوم می تواند باعث انسداد کامل رگ های خونی و در نتیجه منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود.
در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که وقتی موش‌ها با عصاره زالزالک مکمل مصرف می‌کردند، سطح کلسترول بد (LDL) 28 تا 47 درصد کاهش می‌یابد و با آن میزان تری گلیسیرید نیز کاهش می‌یابد. در همان زمان، مطالعه دیگری نشان داد که اثربخشی این گیاه با آماده سازی های ویژه برای عادی سازی سطح کلسترول قابل مقایسه است. با این حال، برخلاف دارو، عصاره میوه در کاهش سطح LDL موثرتر بود.
در مطالعات انجام گرفته برروی افراد زیادی تاثیر عصاره زالزالک برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید ثابت شده است. کلسترول و تری گلیسیرید همیشه در خون وجود دارد. آنها نقش بسیار مهمی در تولید هورمون ها و انتقال مواد مغذی ایفا می کنند، اما سطح کلسترول و تری گلیسیرید نامتعادل (به ویژه تری گلیسیرید بالا و سطح HDL پایین) می تواند باعث تصلب شرایین و در نتیجه ایجاد بیماری های قلبی عروقی شود.
زالزالک می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. با این حال، باید به خاطر داشت که زالزالک می تواند با برخی از داروها، از جمله داروهایی که برای بیماری های قلبی عروقی تجویز می شود، تداخل داشته باشد. در مورد دریافت آن باید با پزشک مشورت شود.
میوه زالزالک و عصاره میوه زالزالک قرن هاست که برای درمان دستگاه گوارش، به ویژه سوء هاضمه و دردهای شکمی استفاده می شود. میوه زالزالک حاوی فیبر است که با عمل به عنوان یک پری بیوتیک به هضم کمک می کند. علاوه بر این، عصاره میوه زالزالک می تواند زمان انتقال غذا از طریق دستگاه گوارش را کاهش دهد.

اثرات جانبی زالزالک

در کنار خواص زالزالک باید گفت که مصرف بیش از حد این میوه سبب بروز سر درد،تهوع،خستگی ،لکه های پوستی خفیف،بیماری های رودی و غیره می گردد.

این میوه ممکن است با برخی از داروهای قلبی تداخل پیدا نماید

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها