رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326594

خواص کرفس | کرفس برای لاغری و پوست معجزه میکند

کرفس داروی مفیدی برای لاغری است و یکی از خوراکی های بسیار محبوب در بین ایرانیان است اما این خوراکی فوایدو مضراتی نیز دارد که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

html>

خواص کرفس

کرفس یکی از سبزی‌های خوب است که به دلیل داشتن فیبر فراوان، اثر بسیار مطلوبی روی سلامت دستگاه گوارش دارد. اگرچه ساقه این سبزی از نظر ویتامین‌ها چندان غنی نیست ولیک برگ‌هایش منبع خوبی برای ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C هستند و از این نظر شباهت فراوانی به جعفری دارد بنابراین افرادی که به مصرف این گیاه با برگ عادت دارند، می‌توانند مقادیری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را با خوردن آن تأمین کنند.

خواص کرفس به اندازه ای زیاد است که نظیر آن گزارش نشده است. دست اندرکاران طب سنتی و آنهایی که به قلیایی و اسیدی بودن بدن باور دارند معتقدند که کرفس می‌تواند از قلیایی یا اسیدی بودن محیط داخلی بدن جلوگیری نماید. در طب سنتی، بسیاری از ممالک دنیا از کرفس و آب کرفس و تخم کرفس برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها استفاده می کردند، زیرا املاح و ویتامین ها و فیتوکمیکال های موجود در آن از نظر کمیت و کیفیت به صورتی تنظیم گردیده که نظیر آن را نمی‌توان در غذای دیگر مشاهده نمود.

در گذشته پارسیان به کرفس،کرفش و کرسب نیز می‌گفته‌اند و اعراب آن را معرب کرده و کرفس نامیده‌اند. کرفس دارای انواع و اقسام گوناگونی است، اما در بین آنها دو نوع در تغذیه و بقیه در مداوا به کار می‌روند. در کرفس ویتامین‌های آ ‌- ب -‌ وث و املاح سدیم ‌ پتاسیم و فسفر نهفته است. عطر مطبوع، طعم گوارا و خواص انکارناپذیر کرفس، آن را از بین سبزی‌های دیگر ممتاز کرده است. مهم‌ترین نوع دارویی کرفس، کرفس آبی یا کرفس مرداب است که به طور خودرو در کنار مرداب‌ها می‌روید. نوع دیگر آن کرفس عطری است که به علت داشتن عطر زیاد به کرفس مشک معروف است.

کرفس حاوی مقدار قابل توجهی:

ویتامین A اسید فولیک
ویتامین B1 کلسیم
B2 منیزیم
B6 آهن
ویتامین C فسفر
پتاسیم سدیم

و چند نوع از اسیدهای امینه ضروری است.

هورمون های گیاهی موجود در کرفس به همراه روغن های ضروری آن نه تنها طعم معطری به کرفس می دهند، بلکه در کنار بقیه املاح و ویتامین ها کرفس را به معجونی تبدیل می نمایند که در حقیقت می تواند داروی هر دردی باشد.

خواص کرفس

خواص کرفس و سرطان

کرفس حداقل هشت ترکیب ضد سرطانی را در خودش جای داده است و از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می کند و می تواند تخریب ناشی از رادیکال های آزاد را به حداقل برساند.

کرفس تقویت کننده دستگاه گوارش

از دیگر خواص کرفس تقویت دستگاه گوارش است. کرفس ترکیباتی دارد که به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و شما را از ابتلا به سرطان های روده و معده دور نگه می دارد.

خواص کرفس برای درمان یبوست


کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می رود. بنابراین به افراد مبتلا به یبوست توصیه می شود در این فصل بیش از هر چیز کرفس بخورند.

آرامش اعصاب با کرفس


اگر مدام عصبی هستید و به قرص های آرامش بخش پناه می برید بهتر است کرفس را بیشتر در برنامه غذایی تان بگنجانید.از دیگر خواص کرفس میتوان به آرامش بخش بودن آن اشاره کرد.

خواص کرفس برای لاغری

این درست است که کرفس برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، مناسب است؟

بله، کرفس و تمام سبزی‌ها به دلیل اینکه فیبر دارند و این ماده برای بدن قابل جذب نیست و به دلیل پر کردن بشقاب غذا، در کاهش وزن نقش دارند.

برخی از مردم اعتقاد دارند کرفس کالری منفی دارد، این نظر درست است؟

یعنی مقدار کالری مورد نیاز برای هضم کرفس از میزان کالری‌ای که این ماده به بدن فرد می‌دهد بیشتر است و روند کاهش وزن را تسریع می‌کند.نه، ما در منابع علمی کتاب‌های تغذیه چیزی به نام «کالری منفی» نداریم و این نوع باورها بیشتر در میان عوام رواج دارد و نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد. ضمن اینکه حتی اگر ما این مسأله را در مورد کرفس قبول کنیم، باز هم از این دیدگاه تأثیر چندانی بر کاهش وزن فرد نخواهد داشت.

دلیل آن کاملاً ساده است، ما در روز چقدر می‌توانیم کرفس بخوریم؟ اگر یک نفر در روز 100 یا حتی 200 گرم کرفس مصرف کند و انرژی مورد نیاز بدن برای هضم این مقدار کرفس 40 کیلوکالری باشد و فرض کنیم کرفس هم فقط 20 کیلوکالری انرژی تولید می‌کند، در کل این مقدار کرفس روزانه 20 کیلوکالری به کاهش وزن ما کمک خواهد کرد. این میزان در مقایسه با حدود 1500 کیلوکالری مصرفی روزانه بسیار ناچیز است.کرفس و تمام سبزی‌ها به دلیل اینکه فیبر دارند و این ماده برای بدن قابل جذب نیست و به دلیل پر کردن بشقاب غذا، در کاهش وزن نقش دارند.

کرفس و تقویت لثه‌ها

انواع کرفس به علت داشتن ویتامین «ث» لثه‌ها را محکم می‌کند و از خونریزی و رقت خون جلوگیری می‌کند. اشتها را زیاد می‌کند و برای مبتلایان به بیماری‌های رماتیسم، نقرس، درد مفاصل و تصلب شرایین، غذای مفیدی محسوب می‌شود و این دسته از بیماران هم می‌توانند آن را در غذای خود داخل کرده و هم می‌توانند آب آن را گرفته یک فنجان در روز میل کنند. کرفس تب بر، باد شکن و ضد نفخ است و کلیه‌ها و مثانه را زهکشی کرده و دشمن سنگ کلیه است.

کرفس ؛ از بین برنده بوی بد دهان

تجربه نشان داده است که یک وعده غذا ی کرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می شوند با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می کند. کسانی که از بوی بد دهان رنج می برند باید هرروز مقداری کرفس میل کنند، در صورتی که نتیجه ای نداد بایستی به پزشک مراجعه کرد . از قدیم گفته اند که کرفس باعث شادی و شادابی می شود.

خواص کرفس برای پوست

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کرفس آن را به عنوان یک روش طبیعی برای درمان آکنه و جوش صورت تبدیل کرده است.

هر شب یک لیوان آب کرفس بنوشید یا می توانید چند ساقه کرفس را در آب بجوشانید و بگذارید تا سرد شود و هر شب قبل از خواب مقداری از آن را بنوشید.

نوشیدن روزانه آب کرفس به عنوان یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی سلول های پوست را هیدراته کرده و در نتیجه پوست نرم و درخشان می شود.

آب کرفس دارای مقادیر بالایی ویتامین های A، B، C، K، نیاسین و فولات می باشد که در تولید کلاژن و تغذیه پوست نقش دارد در نتیجه از چین و چروک پوست صورت جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست می شود.

کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم موجود در آب کرفس به عنوان روشن کننده طبیعی پوست صورت شناخته می شوند.

مضرات کرفس

کرفس با توجه به خواص و فواید زیادی که دارد اگر بی رویه مصرف شود زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های خطرناک در بدن می شود.

استفاده از رژیم های غلط، عوارضی همچون گود رفتن زیر چشم ها، لاغر شدن صورت، بالا رفتن چربی خون، عصبی شدن، زود رنج شدن، کم شدن آب زیر پوست را رخ می دهند.

استفاده روزانه از آب کرفس به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود چرا که کرفس از سبزی هایی است که ( اگزالات) فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، به خصوص در افرادی که کلیه و مثانه سنگ ساز دارند، می تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ تر شدن سنگ های اگزالاته شود.

دریافت بیش از اندازه اگزالات عاملی مهم در از بین رفتن عناصر ۲ ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و منگنز است که برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آنها نیز بسیار خطرناک است.

کسانی که مبتلا به صرع هستند نباید کرفس مصرف کنند.

کسانی که دچار اسهال هستند باید از خوردن کرفس خودداری کنند

مصرف کرفس و تخم کرفس برای زنان باردار نیز توصیه نشده است و موجب سقط جنین شود. همچنین ممکن است منجر به صرعی شده کودک شود .

افراد حساس به نور از خوردن بیش از اندازه دانه کرفس خودداری کنند.

تخم کرفس برای ریه مضر است.

خواص دانه و عرق کرفس:

همانطوریکه در بالا با خواص کرفس آشنا شدید در اینجا از خواص دیگر کرفس برای شما بازگو می نمائیم :

خواص دانه یا تخم کرفس

تخم یا دانه کرفس هم خواص فوق العاده ای دارد از جمله ینکه سرشار از فلاوونوئیدها، کلسیم، برم، آهن، لیمونین، سدیم، روی، اسید آلفا لینولنیک و ترپنین است.این دانه پر خاصیت که تند مزه می باشد در بدن شادی ایجاد می نماید و برای معالجه فشار خون بالا، ورم مفاصل و افسردگی اضطراب و بی خوابی موثر است.این دانه همچنین در جلوگیری از سرطان و بیماری های کبد و کلیه مثمر ثمر می باشد دانه کرفس برای بانوان نیز مفید است این دانه عضلات رحم را قوی می نماید و خون قاعده گی را زیاد می کند.

خواص عرق کرفس

عرق کرفس هم خواص ویژه ای دارد و در درمان بیماری هایی چون فشار خون بالا، معالجه نقرس، فیبرومیالژیا، نفخ و معده درد، روماتیسم و درمان بی خوابی و اضطراب و استرس موثر است این عرق از دانه های کرفس حاصل می گردد

کرفس گیاه دارویی

در مصر باستان ، اجداد انواع کرفس امروزی - کرفس وحشی - از اوایل سال 1200 قبل از میلاد کشف شد. به عنوان یک گیاه دارویی در برابر شکایات روماتیسمی استفاده می شود.

از طرف دیگر ، در طب سنتی چینی (TCM) ، آب کرفس درمانی برای فشار خون است.

و در آیورودا ، کرفس مدتهاست که برای اختلالات گوارشی و علائم عصبی دوران پیری استفاده می شود.

همه اینها جای تعجب نیست ، زیرا کرفس - و به ویژه کرفس سفید یا کرفس سبز- حاوی مخلوط موثری از مواد گیاهی خاص است ، به طوری که حتی امروزه می تواند به عنوان دارویی توسط مصرف کنندگان آگاه ، به عنوان مثال علیه نقرس استفاده شود.

خواص کرفس | کرفس برای لاغری و پوست معجزه میکند

کرفس سرشار از ویتامین C و B9 است

کرفس همچنین سرشار از ویتامین C است، آنتی اکسیدانی که جذب آهن، سنتز کلاژن را تسهیل می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند. کرفس سرشار از ویتامین B9 (فولات) است که برای کاهش خطر ناهنجاری های جنینی و رشد مناسب سیستم عصبی، نیاز زنان را از هفته های اول بارداری افزایش می دهد.

کرفس و سرطان

گفته می شود که ترکیبات خاصی در کرفس (پلی استیلن ها) توانایی مهار تکثیر چندین نوع سلول سرطانی انسان را در شرایط آزمایشگاهی دارند. دانه های کرفس همچنین اثر محافظتی در برابر تشکیل سلول های سرطانی در کبد حیوانات نشان داده اند. از آنجایی که در این تحقیق از عصاره های غلیظ استفاده شده است، باید دید که آیا خوردن کرفس یا دانه ها در حالت طبیعی می توانند همین تاثیر را داشته باشند. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف لوتئین کرفس خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را قبل از 67 سالگی کاهش می دهد.

قدرت آنتی اکسیدانی کرفس

کرفس، برگ ها و دانه ها حاوی انواع خاصی از پلی اتیلن در مقادیر قابل توجهی هستند. پیش از این، این ترکیبات زیست فعال مضر تلقی می شدند. با این حال، مطالعات نشان داده است که پلی اتیلن های خاص علاوه بر جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی در شرایط آزمایشگاهی، دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی نیز هستند. رازیانه همچنین حاوی پلی اتیلن است. اما غلظت این ترکیبات در رازیانه نسبت به جعفری و کرفس ناچیز است. اثراتی که پلی اتیلن ها هنگام مصرف رازیانه می توانند در انسان ایجاد کنند هنوز به اثبات نرسیده است.

دانه های کرفس همچنین حاوی آپیژنین هستند که یک آنتی اکسیدان با اثرات ضد سرطانی است. کرفس همچنین منبع تغذیه ای مهمی از لوتئین، یک آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی است.

آیا کرفس باعث کاهش وزن می شود؟

کرفس خام به عنوان یکی از غنی ترین سبزیجات از نظر پتاسیم شناخته می شود زیرا 19.50٪ از ارزش های مرجع تغذیه ای را فراهم می کند، یعنی 390 میلی گرم برای یک وعده 100 گرمی. این ظرفیت بالای پتاسیم آن را به یک گیاه ادرارآور جالب تبدیل می کند. در واقع، غلظت بالای پتاسیم، دفع سموم را تسهیل می کند و احتباس آب را محدود می کند.

کرفس، سرشار از فیبر مفید برای هضم

کرفس بیشتر با ساقه های تردش قابل تشخیص است. فیبر بسیار بالایی دارد و بیشتر از سلولز تشکیل شده است. به لطف این ترکیب، کرفس قدرت سیری دارد. فیبرهای موجود در بسیاری از غذاها، از جمله میوه ها و سبزیجات، انتقال روده را تسهیل می کند. آنها همچنین به کنترل قند خون کمک می کنند، یک سرمایه برای حفظ سلامتی.

کرفس منبع ویتامین ها

کرفس سرشار از ویتامین است. در جزئیات، ویتامین K، B6 و C را فراهم می کند. مصرف روزانه غذاهای غنی از فولات مهم است، اما ما معمولاً آنها را در بخش های کوچک یا بسیار کوچک مصرف می کنیم. کرفس جالب است زیرا فقط بین 5 تا 20 میکروگرم در هر وعده 100 گرم دارد. این کمک کوچکی است، اما کرفس را می توان به طور منظم خورد (همانطور که در مورد زیتون یا خیار وجود دارد). به عنوان یادآوری، فولات در دوران بارداری برای محدود کردن خطر ناهنجاری‌های جفت و اسپینا بیفیدا در نوزاد آینده ضروری است.

کرفس حاوی آپیژنین، فلاونوئید است. در سال 2012، مطالعه ای در مورد تأثیر این سبزی بر برخی از گونه های خاص مورد توجه قرار گرفت. بنابراین، محققان دریافتند که آپیژنین می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان یائسه که تحت درمان جایگزینی هورمون قرار می گیرند، کاهش دهد. همچنین این فلاونوئید است که به کرفس خاصیت ضد التهابی می دهد.

کرفس چقدر کالری دارد؟

دو گونه از یک گیاه وجود دارد. در حالی که ساقه کرفس کالری کمتری دارد و آب بیشتری دارد، کرفس نسبت به همتای خود دارای پتاسیم و فیبر بیشتری است. یک وعده 100 گرمی کرفس ارزش انرژی 37 کالری دارد، در حالی که برای همان قسمت کرفس تنها 16 کالری دارد.

خواص سلامتی و فواید امیدوارکننده کرفس

گیاه شناسان چای و دانه های کرفس تازه را برای نقرس و سایر اشکال آرتریت التهابی، فشار خون بالا و ادم توصیه می کنند. مطالعات نشان می‌دهد که فتالیدهای موجود در کرفس می‌تواند به کاهش برخی هورمون‌هایی که رگ‌های خونی را منقبض می‌کنند و فشار خون را بالا می‌برد، کمک کند.

پلی استیلن های موجود در کرفس سطح پروستاگلاندین های خاصی را که در التهاب نقش دارند کاهش می دهد. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه کرفس می تواند درد آرتریت را تسکین دهد، فشار خون را کاهش دهد یا برون ده ادراری را افزایش دهد، وجود ندارد.

اگرچه مطالعات علمی بیشتری برای تأیید این فواید مورد نیاز است، کرفس ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک کند. پلی اتیلن های آن به از بین بردن بنزوپیرن، یک ماده سرطان زا که به ویژه در گوشت های کبابی یافت می شود، کمک می کند.

مضرات و مضرات کرفس برای سلامتی

در افراد حساس، آنها می توانند واکنشی به اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد کنند. کافی است کرفس بخورید، حتی اگر در حین آماده سازی آن را کنترل کنید، تا معادل آفتاب سوختگی روی پوست به دست آید.

نیترات بالای کرفس که بدن آن را به نیتروزامین تبدیل می کند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. با این حال، برای بسیاری از محققان، این خطر جزئی است زیرا اکثر گیاهان دارای نیترات بالا هستند سایر مواد بالقوه سرطان زا نیز حاوی پادزهر هستند.

در نهایت، خوردن کرفس به تنهایی به عنوان میان وعده ممکن است برای رفع گرسنگی کافی نباشد. سعی کنید آن را با یک منبع پروتئین، مانند ماست یونانی یا یک مشت آجیل، برای یک میان وعده خوشمزه و در عین حال رضایت بخش، همراه کنید. و چرا آن را با یک فنجان چای، دمنوش گیاهی یا قهوه همراه نکنید تا سرشار از آنتی اکسیدان شوید!

کرفس و فشار خون بالا

در مقایسه با افرادی که کمتر غذا می خورند، به نظر می رسد افرادی که سبزیجات بیشتری مصرف می کنند فشار خون پایین تری دارند. این غذاها سرشار از پتاسیم و منابع کلسیم و منیزیم هستند، مواد معدنی که بر خلاف سدیم اثر کاهش فشار خون دارند. کرفس همچنین یکی از سبزیجات غنی از نیترات است که می تواند اکسید نیتریک را در بدن ایجاد کند: یک ترکیب شل کننده عروق (که انقباض شریان ها را کاهش می دهد) که به کاهش فشار خون کمک می کند. چندین مطالعه انجام شده بر روی موش نشان داده است که مصرف عصاره کرفس فشار خون را در جوندگان پرفشار خون عادی می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها