رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326866

خواص تخمه هندوانه | فواید مهم تخم هندوانه در بارداری و دیابت

تخمه هندوانه در درمان بسیاری از بیماریها فواید زیادی دارد که افراد کمی از آن اطلاع دارند در این مطلب خواص تخمه هندوانه را برای شما گرد اوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

html>

خواص تخم هندوانه

تخمه هندوانه (به انگلیسی : watermelon seeds) برای سلامت و زیبایی پوست، درمان جوش صورت و کمبود آهن بدن و کنترل فشار خون بسیار مفید است. همچنین این تخمه برای کسانی که می خواهند چاق شوند نیز می تواند مفید باشد.

تخمه هندوانه سرشار از نیاسین می‌باشد که باعث قدرت ارتجاعی مناسب در پوست، سفت شدن پوست، محو خط و چین چروک‌ها، از بین بردن لکه‌های سیاه، رفع خارش و زرد شدگی پوست می‌شود.

بسیاری از افراد هندوانه را مصرف می‌کنند ولی دانه‌های آن را دور می‌ریزند. در بسیاری از کشورهای آسیایی تخمه‌های هندوانه جمع‌آوری می‌شوند، طی فرآیندهای مخصوص خشک می‌گردند و سپس آن‌ها را به صورت بو داده در بازارها عرضه می‌کنند. این تخمه‌ها یکی از میان وعده‌های معمول مردم مصر است و در تهیه نان‌ها، سوپ‌ها و بسیاری از غذاها کاربرد دارد. در بسیاری از کشورهای آفریقایی نیز روغن این دانه‌ها استخراج می‌شود و در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی و پوستی به کار می‌رود.

خواص تخمه هندوانه برای کنترل دیابت

دانه‌های هندوانه برای کنترل دیابت و پیشگیری از مشکلات مرتبط با آن مفید هستند. این دانه‌ها حاوی اسید آمینه‌ای هستند که رگها را گشاد کرده و از استرس اکسیداتیو می‌کاهند. همچنین، منیزیم موجود در تخم هندوانه به تنظیم متابولیسم و کربوهیدرات که مستقیما روی قند خون اثر می‌گذارد کمک می‌کند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد دریافت عصاره‌ی تخم‌های هندوانه می‌توانند یک درمان پشتیبان برای مبارزه با مشکلات دیابت باشند. می‌توانید تخم‌های هندوانه را بجوشانید تا نوعی چای هندوانه تهیه کنید.

یک مشت تخم‌ هندوانه را در ۴ فنجان آب بریزید و به مدت ۴۵ دقیقه بجوشانید. در پوش ظرف را بگذارید. این معجون را مانند چای، هر روز بنوشید.

تخمه هندوانه

تخمه هندوانه چاق می کند؟

در مصرف انواع تخمه ها محتاط باشید چراکه زیاده روی در مصرف آنها به دلیل چربی و کالری بالا منجر به اضافه وزن می شود و نمک به کار رفته در آنها برای طعم دار شدن باعث افزایش فشارخون و برخی عوارض دیگر در بدن خواهد شد بنابراین بهتر است از آجیل هایی استفاده کنید که طعم دیگری به غیر از شوری برای آنها در نظر گرفته شده است. و یا اینکه تخمه هندوانه خام تهیه کنید.

مبارزه با خستگی با تخم هندوانه

خوردن یک مشت تخم هنداونه، انرژی‌تان را افزایش داده و احساس خستگی‌تان را برطرف می‌کند. این دانه‌ها غنی از آهن هستند که یک عنصر مهم از هموگلوبین خون بوده و اکسیژن را در سراسر بدن حمل و نقل می‌کند تا انرژی شما حفظ شود. همچنین آهن به بدن‌تان کمک می‌کند کالری‌ها را به انرژی تبدیل کنید و ضمنا سیستم ایمنی‌تان را هم تغذیه می‌کند. دانه‌های هندوانه دارای اسید آمینه‌ای به نام ال – سیترولین نیز هستند که برای کاهش احساس خستگی و ضعف سودمند است.

حفظ سلامت قلب با تخمه هندوانه

مصرف تخم هندوانه تضمین‌کننده‌ی سلامت قلب شماست. این دانه‌ها سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که به پیشگیری از حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی کمک می‌کنند. این چربی‌های سالم همچنین سطح کلسترول بد خون‌تان را پایین می‌آورند. ضمنا، تخم‌های هندوانه حاوی مقادیر مناسبی از پتاسیم هستند که به مبارزه با بیماری قلبی و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. اسید آمینه‌ی سیترولین و آرژنین موجود در تخم هندوانه به حفظ سلامت عروق، جریان خون و عملکرد کلی قلبی و عروقی کمک می‌کند.

خواص تخم هندوانه در بارداری

صرف هندوانه در دوران بارداری نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می‌کند.

این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین‌هایی نظیر:

ویتامین c پتاسیم
ویتامین a منیزیم
ویتامین B1

تحقیقات نشان می‌دهد، زنانی که هندوانه مصرف می‌کنند، ضربان قلب منظم‌تری دارند و سوزش قلب یا آماس دست و پا ناشی از بارداری بطور قابل ملاحظه‌ای در آنان کاهش پیدا می‌کند.

92 درصد از این ماده غذایی را آب تشکیل می‌دهد و مصرف آن در دوران بارداری از ایجاد حالت تهوع هنگام صبح و کم آبی بدن جلوگیری می‌کند.

مواد معدنی موجود در هندوانه انقباضات عضلانی سه ماهه آخر بارداری را کاهش می‌دهد.

لیکوپن موجود در این میوه سیستم ایمنی بدن جنین و مادر را تقویت کرده و از ابتلای مادر به بیماری‌های عفونی و ویروسی می‌کاهد.

مطابق با پژوهش‌های انجام شده مصرف هندوانه در طول دوره بارداری، 50 درصد خطر ابتلا به فشار خون را کم می‌کند.

تحریک یا پانکراس برای آزاد کردن انسولین خون از دیگر خواص مصرف هندوانه است

فواید هندوانه برای جنین :رشد و تکامل قدرت بینایی و مغز و سیستم عصبی و ایمنی.

برای مادر:پتاسیم باعث ایجاد تعادل در مقدار آب موجود در خون و بافت های بدن در دوران بارداری می شود. شما همه این فواید را با کالری کمتر از 50 در هر پیمانه هندوانه دریافت می کنید.

با توجه به این همه فایده و طعم و مزه خوب، هندوانه را در فصل تابستان فراموش نکنید.

خواص تخمه هندوانه برای فشار خون

تخم هندوانه پروتئین بسیار بالایی دارد که از اسیدهای آمینه‌ی گوناگونی تشکیل شده است. یکی از این اسید آمینه‌ها، آرژنین است. هر چند بدن خودش مقداری آرژنین تولید می‌کند اما مصرف آرژنین بیشتر از راه تغذیه، به تنظیم فشار خون و حتی درمان بیماری عروق کرونر قلب کمک خواهد کرد. منیزیم موجود در دانه‌های هندوانه نیز برای تنظیم فشار خون مفید است. کمبود منیزیم در بدن منجر به افزایش فشار خون خواهد شد. همچنین پایین بودن سطح منیزیم در بدن، که یک ماده‌ی مغذی مهم در کنترل فشار خون است، می‌تواند موجب کاهش سطح پتاسیم هم بشود.

خواص تخمه هندوانه برای پوست و مو

یکی دیگر از خواص تخم هندوانه برای پوست و مو می باشد .طبیعت مو از پروتئین شکل گرفته است لذا هر خوراکی دارای پروتئین برای موها موثر می باشد.تخم هندوانه هم به مین دلیل برای مو عالی است نکته دیگر اینکه تخم هندوانه حاوی آهن با مقدار زیاد می باشد که موها را تقویت و زیاد می نماید و از خشک شدن مو جلوگیری به عمل می آورد.همچنین تخمه های برشته هندوانه دارای مس می باشند که سفیدی مو را کاهش می دهد.شما می توانید برای درمان خارش موی سر و رشد بیشتر از روغن تخم هندوانه بهره ببرید.

تخمه هندوانه همچنین ویتامین سی زیادی دارد که به سلامت کمک نموده و از پیری زودرس جلوگیری به عمل می آورد و با تولید کلاژن پوست شما را نرم می سازد.اگر هر روز قبل از استحمام پوستتان را با روغن تخمه هندوانه چرب نمائید عفونت های پوستی درمان شده و خشکی پوست از بین می رود.

مضرات تخمه هندوانه

فراموش نکنید در اثر حرارت نامطلوب، چربی تخمه نیز دستخوش تغییرات نامطلوب و روغن مفید آن به روغنی مضر تبدیل می شود. پروتئین و کربوهیدرات های آن نیز به علت قهوه ای شدن افت تغذیه ای پیدا می کند.

اگر درجه حرارت خیلی بالا باشد، با تشکیل مواد سمی که بوی تند نامطلوبی دارد شروع به تجزیه شدن و سوختن می کنند بنابراین توصیه می شود همیشه از آجیل های بو نداده استفاده کنید یا در صوت لزوم، بو داده آن را از مراکز معتبر وزارت بهداشت که دارای مجوز بهداشتی و تاریخ مصرف هستند، تهیه کنید.

دیگر خواص تخمه هندوانه


دانه های هندوانه حاوی ویتامین های A ، B ، B3 ، C و E ، اسیدهای چرب امگا 6 و پروتئین ها هستند. آنها همچنین فیبر و مواد معدنی مانند آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، روی و منیزیم را فراهم می کنند.
برای اینکه بدن شما بتواند از مواد مغذی ارزشمند استفاده کند ، خوب است هسته های آن را بجوید.

دانه های هندوانه را خشک کنید

دانه ها را با یک قاشق چای خوری برداشته و بشویید. سپس روی حوله آشپزخانه خشک کنید و سپس آن را در یک لیوان با درپوش پیچ نگه دارید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها