رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 327605

خواص عرق کاسنی | فواید عرق کاسنی برای کبد

عرق کاسنی در طب سنتی برای زنان باردار و آنان که مشکل کبدی دارند تجویز می شود اما افراد کمی از خواص بی نظیر آن مطلع هستند در این مطلب قصد داریم فواید آن را برای شما آشکار کنیم.

html>

خواص عرق کاسنی

کاسنی یکی از گیاهان دارویی موثر است که در انواع مختلف در طبیعت وجود داشته و همه اجزای آن خواصی بسیار مفید برای بدن دارد، البته اگر به‌ اعتدال مصرف شود. کاسنی و عرق کاسنی، از دیرباز در میان ایرانیان جایگاه و منزلتی خاص داشته و همه مادربزرگ‌ها، در میان تمام شیشه‌های عطر و ادویه در مطبخ خانه‌هایشان، یک قرابه کوچک، عرق کاسنی را در کنار شاتره، گل گاوزبان، نعناع و ... نگه‌داری می‌کردند.

عطاران و صاحب‌نظران در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، عرق کاسنی را سرد می‌دانند که از جمله فواید عرق کاسنی در از بین بردن حرارت و التهاب بدن، احساس رخوت و سستی، رنگ پریدگی و زردی چهره و خصوصاً تنبلی کبد است و اگر با دقت و مستمر استفاده شود، تاثیراتش قابل مشاهده است.

در ایران، از گذشته دور تاکنون از فواید عرق کاسنی آگاهی داشتند و قسمت‌های مختلف گیاه کاسنی و عرق آن را به عنوان تصفیه کننده خون و شستشو دهنده کبد، استفاده می‌کردند، کاسنی در دو نوع صحرایی یا وحشی و کاسنی کشت شده توسط کشاورزان، وجود دارد که نوع وحشی آن در اوایل بهار در کنار جویبار یا در میان سبزه زار می‌روید.
زمان برداشت این گیاه دارویی اواسط خرداد ماه است و کار برداشت کاسنی به مدت یک ماه به‌ طول می‌انجامد.

اضافه کردن کاسنی به سرکه‌ انگبین یا همان شربت سکنجبین در ایران امری متداول بوده و مردم از این خوراکی برای کاهو خوران بعدازظهرها، بهره می‌بردند.

خواص عرق کاسنی
عرق کاسنی و کاربردهای آن

عرق کاسنی در بارداری

تاثیر عرق کاسنی در جلوگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری: یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند ، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است. یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است. عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.

تاثیر عرق کاسنی بر زیبایی جنین و کودک: مادران بارداری که خواهان فرزند زیبا هستند به این نکته توجه داشته باشند که یکی از راه های زیبا شدن فرزند، پاک سازی کبد و خون مادر در دوران بارداری است. وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد. کاسنی و مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

خواص عرق کاسنی برای پوست

به دلیل سردی عرق کاسنی, مصرف نوشیدنی تهیه شده از آن می تواند در درمان جوش های پوستی ناشی از گرمای بدن, موثر باشد. همچنین این عرق سرشار از ویتامین ث است که در حفظ سلامتی پوست تاثیر چشم گیری دارد. از آن جایی که این عرق تقویت کننده کبد است, مصرف منظم آن می تواند رنگ پوست را درخشان و شفاف کند. در واقع از دیگر خواص عرق کاسنی می توان به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما اشاره کرد.

خواص عرق کاسنی برای مردان

از جمله خواص عرق کاسنی, افزایش میل جنسی مردان است. از آن جایی که کبد می تواند هورمون ها را بررسی و متعادل کند, در تنظیم قدرت باروری نطفه و تقسیم کروموزوم‌های نر و ماده بسیار موثر است. از این رو مصرف عرق کاسنی در مردان, موجب افزایش حجم اسپرم می شود و این مسئله تاثیر به سزایی در باروری دارد.

عرق کاسنی برای لاغری

خوردن کاسنی برای لاغری و کاهش وزن نیز بسیار مفید است و به دلیل دارا بودن نوعی اسید آمینه می تواند اشتها را سرکوب و از پرخوری درفرد بکاهد. نوشیدن یک الی دولیوان عرق کاسنی می تواند در طول روز برای تنظیم وزن مفید باشد.

همچنین این ماده می تواند درد ورم مفاصل و حتی درد زایمان در زنان را کاهش دهد و مانند یک داروی ضد التهابی از درد و تورم مفاصل و عضلات بکاهد، البته مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا می تواند سب خونریزی و حتی سقط جنین ناگهانی در مادر شود، زنان شیرده نیز بهتر است از این عرق در طول دوران شیردهی استفاده نکنند زیرا تحقیقات نشان داده است که ترکیبات عرق کاسنی در شیر مادر وجود داشته و می تواند وارد بدن نوزاد شود.

این ماده یک داروی بسیار مفید برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و حتی ابتلا به بیماری سرطان است. تحقیقات در این خصوص نشان داده است که مصرف عرق کاسنی به میزان یک الی دولیوان همراه با آب درطول روز می تواند از بروز تومورهای بدخیم سرطان سینه و سرطان روده بزرگ دربانوان جلوگیری کند.

خواص عرق کاسنی برای کبد

یکی دیگر از خواص عرق کاسنی مفید بودن آن برای کبد می باشد کار کبد در بدن دور نمودن سموم بدن می باشد عرق کاسنی سلول های کبد را آپدیت می نماید و رادیکال های آزاد مضر را از بین برده و خون را تصفیه می نماید شما با مصرف عرق کاسنی سم های بدن را با ادرار کردن خارج نموده و صفرا را پاکیزه و گرمی و زردی را از بدن بیرون می کنید.

طبق تحقیقات صورت گرفته کاسنی توانایی زیادی برای از بین بردن سم های بدن دارد و این به خاطر وجود تتراکلروکربن در آن می باشد.بر اساس یک مطاله دیگری که انجام شده است ثابت شده با استفاده از این عرق پر خاصیت آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) کم شده و به سلامتی کبد کمک می نماید .همچنین کبد چرب غیر الکلی را درمان می نماید.در آخر باید گفت که با مصرف عرق کاسنی مواد اکسیدانی کبد پایین می آید و التهاب آن کم می شود در واقع مانند آنتی بیوتیک از بیماری های کبد نگهداری می کند.

مضرات عرق کاسنی

علاوه بر فواید عرق کاسنی، این ماده مضراتی نیز دارد. مصرف بلندمدت فرآورده‌های کاسنی، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های کاسنی موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.
و با توجه به این که مصرف فرآورده های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمال زایمان زودرس را تقویت می‌کند.

دیگر خواص عرق کاسنی

کاسنی طعم تلخ خود را مدیون لاکتوکوپیکرین است (که قبلاً اینتیبین نامیده می شد). این ماده تلخ اثر حمایتی بر هضم غذا دارد: کیسه صفرا و لوزالمعده را تحریک می کند. هر دو غده مسئول تولید هورمون ها و آنزیم های مهمی هستند که جذب مواد غذایی را امکان پذیر می کنند.

گفته می شود که مواد تلخ باعث کاهش قند خون و تسکین درد می شوند.

کاسنی همچنین سرشار از فیبر و قند اینولین است. این مواد در جلوگیری از بیماری های روده ای مانند سرطان روده بزرگ نقش دارند .از کاسنی می توان در مقادیر کم استفاده کرد ، به عنوان مثال ، نفخ شکم . اما مراقب باشید: در دوزهایی که بیش از حد زیاد است ، عرق کاسنی می تواند فعالیت روده را بیش از حد مورد نظر تحریک کند و بنابراین خود نفخ شکم دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها