رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328074

خواص مریم گلی | فواید بی نظیر برای پوست و سردرد و سیستم ایمنی

خواص مریم گلی در درمان بسیاری از بیماریها از جمله رماتیسم و پوست و مو و تبخال وغیره را در این مطلب گرد اوری نمودیم که در ادامه میخوانید.

html>

مریم گلی از خانواده نعنا است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه‌ی مشخصی است.

“مریم گلی”‌ گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

مریم گلی از خانواده نعناع است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ‌مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه مشخصی است. به عنوان پرمصرف‌ترین گیاه دارویی safe محسوب می‌شود.

خواص مریم گلی

مریم‌گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مۆثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است همچنین داروی تونیک و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به‌کاربرده می‌شد. در اروپا از در قدیم‌الایام برای کاهش شیر زنان استفاده می‌شد، این گیاه ضد آلزایمر قوی است و به شکل قرص و قطره تهیه شده است و در ایران از قدیم به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف‌کننده سوءهاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شد.

خواص مریم گلی برای پوست

عصاره گیاه مریم گلی بوده در درمان جوش و آکنه صورت و بدن بسیار مؤثر است. جوش و آکنه بیماری شایع پوستی است که اغلب بینt نوجوانان و جوانان شایع بوده و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است. تغییرات هورمونی در زمان بلوغ، زمینه ژنتیکی، رژیم غذایی نامناسب، عفونت، افزایش تولید چربی در پوست و مشکلات روانی از علل ایجاد کننده آکنه به شمار می روند. همچنین آثار ناشی از آکنه بر چهره، اغلب موجب مختل شدن فعالیت های اجتماعی افراد شده و در موارد شدید ممکن است به ایجاد اضطراب و افسردگی منجر شود. استفاده از عصاره گیاه مریم گلی برای پوست، از گذشته برای درمان جوشهای دوران نوجوانی بسیار مفید بوده، ابن سینا نیز در کتاب خود به آن اشاره کرده است. در حقیقت مـواد مؤثر موجود در عصاره گیاه مریم گلی به دلیل داشتن اثرات ضـد التهابی و مهار فعالـیت غدد چـربی ساز پوست به بهبـود سـریع تر ضایعات آکـنه کـمک می نمایند. به این منظور روزانـه 2 بار پس از شستن و خشـک کردن محل جوش ها، پنبه‌ای را به عصاره گیاه مریم گلی آغشته کرده و در محل جوش ها قرار داده و به آرامی ماساژ دهید.

درمان روماتیسم با مریم گلی

جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است.

خواص مریم گلی برای مو

روغن برگ مریم گلی برای سلامت پوست سر مفید است. ماساژ پوست سر با این روغن برای بهبود جریان خون در سر بسیار مؤثر است. گردش خون بهبود یافته می‌تواند ریزش مو را درمان کند، شکل‌گیری فولیکول مو را بهبود بخشد، و در نتیجه موهای بلندتر و سالم‌تری به شما بدهد.

مریم گلی و درمان سر درد

استفاده از این گیاه برای درمان سر درد و سرگیجه بسیار موثر است. همچنین امروزه ثابت شده این گیاه در درمان بیماری الزایمر موثر بوده، بیماری آلزایمر در نتیجه‌ کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز می‌کند که گیاه مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد. به خاطر اینکه قادر است از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند.

درمان تبخال با مریم گلی

خاصیت ضد میکروبی این گیاه باعث شده، برای مقابله با مشکل تبخال مفید باشد. به این منظور کافی است چند قطره روغن گیاهی درخت چای یا روغن گیاهی اسطوخودوس را با چند قطره روغن گیاهی مریم گلی مخلوط کرده و در مقدار کمی روغن گیاهی دیگر مانند روغن زیتون رقیق کنید. سپس روغن به دست آمده را روی تبخال بزنید.

خواص ضد التهابی مریم گلی

ثابت شده‌آست آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه به بهبود شرایط التهابی کمک می‌کنند. به همین دلیل است که در موارد التهابی مانند تصلب شرایین (آترواسکلروزیس)، آرتریت روماتوئید، و برونشیت به‌عنوان درمان گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مریم گلی

مریم گلی با افزایش موضعی تولید گلبول‌های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی ‌کنندگی، می‌تواند مانع گسترش عوامل عفونت زا شود و خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه نیز باعث کاهش عوامل التهاب زا خواهد شد.

مضرات مریم گلی

با وجود گستره بودن خواص مریم گلی، مصرف طولانی مدت این گیاه باعث مسمومیت شده می تواند سبب افزایش فشار خون شود و به همین دلیل افرادی که فشار خون بالایی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند. استفاده از این گیاه برای زنان باردار خطر سقط جنین را به همراه خواهد داشت و زنان شیرده نیز بایستی در مصرف آن احتیاط کنند چرا که باعث کاهش ترشح شیر میگردد.

این گیاه حملات صرع و تشنج را در افراد مبتلا شدت داده و استفاده آن برای بیمارانی که داروهای دیابت، آرام بخش، داروی کنترل فشار و کنترل صرع مصرف میکنند ممنوع است، چراکه با این داروها تداخل دارویی دارد.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی :

مرحله اول:

برای تهیه به روش اول یعنی دم نمودن به دو قاشق غذا خوری برگ مریم گلی و دو فنجان آب جوش نیاز داریم شما باید برگ های مریم گلی را با آب سرد شستشو دهید و در قوری مناسبی ریخته و آب جوش را بیافزائید بعد برای مدت زمان بیست دقیقه روی بخار گذاشته تا به اصطاح دم کشیده گردد.حالا با کمک عسل یا نبات این دمنوش را میل نمائید چرا که طعم تلخی دارد و نیاز به یک شیرین کننده دارد.

مرحله دوم:

برای تهیه به روش دوم یعنی جوشاندن نیاز به 15 گرم برگ خشک یا تازه مریم گلی و یک لیتر آب و یک عدد لیمو ترش می باشد برای تهیه هم قابلمه مناسبی را انتخاب نمائید سپس برگ ها را در آب بریزید و روی شعله گاز گذاشته تا به نقطه جوش برسد

مرحله سوم:
سپس حرارت را کم نموده تا به آرامی به جوشیدن ادامه دهد بعد از گذشت بیست دقیقه شعله را خاموش نمائید وقتی دمنوش خنک شد با کمک صافی آب را جدا نموده و با کمک آبلیو ترش و عسل میل نمائید. از این دمنوش روزانه میل نمائید البته تا پنج روز می توان پشت هم میل کرد.

مریم گلی به عنوان یک داروی خانگی

چای مریم گلی با طعم متمایز ، کمی تلخ مشخص می شود . تأثیر آن بر روی مشکلات مختلف سلامتی معمولاً دلیل نوشیدن آن است - نه عطر و بوی آن. اگر شکایات گوارشی دارید ، چای مریم گلی را به شرح زیر تهیه کنید: دو گرم برگ مریم گلی خرد شده را با 150 میلی لیتر آب جوش بریزید ، مدت 5 دقیقه دم کرده را بپوشانید و صاف کنید. می توانید چنین فنجانی چای مریم گلی را سه بار در روز (دوز روزانه چهار تا شش گرم برگ مریم گلی) ، ترجیحاً هر بار یک فنجان قبل از غذا (حدود 30 دقیقه قبل) میل کنید.

تهیه چای مریم گلی در برابر تعریق زیاد کمی متفاوت است: قبل از صاف کردن ، سه گرم برگ در هر 150 میلی لیتر آب جوش گرفته و به مدت ده دقیقه بگذارید دم بکشد. اگر شب عرق می کنید ، باید این چای را سرد بنوشید. دوز توصیه شده روزانه چهار تا شش گرم برگ مریم گلی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها