رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328431

خواص زیتون |معجزه زیتون در بارداری وبیماری معده

زیتون یکی از سالمترین و بهترین مواد طبیعی است زیتون فواید زیادی برای بارداری و.. دارد در این مطلب میخواهیم به برخی از این خواص اشاره کنیم

زیتون
html>

خواص زیتون

زیتون میوه‌ی قدرتمند و خوشمزه‌ای است که می‌تواند برای بدن انسان مفید باشد.

زیتون مزایای بسیاری مانند:

جلوگیری از پوکی استخوان بهبود جریان خون
جلوگیری از سرطان‌های متعدد محافظت در برابر بیماری‌های قلبی
کاهش التهاب و ورم مفاصل افزایش عملکرد شناختی
بهبود سیستم گوارش مبارزه علیه عفونت‌ها
تسکین واکنش‌های آلرژیک کاهش فشار خون

زیتون بیشتر در منطقه‌ی مدیترانه شرقی شناخته شده است. اگرچه زیتون در سراسر جهان یافت می‌شود اما برای اولین بار از این ناحیه شهرت خود را پیدا کرد. همچنین این میوه‌ی لذیذ و خوشمزه در مناطق شمالی ایران و عراق نیز یافت می‌شود. زیتون معمولا به خاطر ارزش آشپزی و مزایای پزشکی‌اش مورد استفاده قرار می‌گرفت. واژه‌ی زیتون نیز از همان زبان مشتق شده و در ادبیات و تاریخ امپراطوری مدیترانه‌ای‌ها ظاهر شده است. روغن زیتون نیز توانسته است توجه بیشتر افراد را به خود جلب کند زیرا برای آشپزی بسیار مفید است و دارای مواد مغذی بسیاری است اما اهمیت آن نباید باعث شود که از مزایای بی‌شمار زیتون غافل شویم.

گونه‌های بسیار مختلفی از زیتون وجود دارد و برخی از آن‌ها ممکن است کم و بیش ترکیبات و اجزای مهم را به همراه داشته باشند. اما همه‌ی این گونه‌ها دارای عناصر خاصی هستند که آن‌ها را برای سلامتی انسان مفید می‌سازد. شما می‌توانید زیتون را به سالاد، ساندویچ و یا غذاهای مصرفی خود اضافه کنید. روغن آن برای پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر بخشی از زیتون برای سلامتی مفید و موثر خواهد بود و مردم سراسر جهان هزاران سال است که ارزش خاصی برای آن قائل‌اند.

خواص زیتون در پیشیگری از سرطان

رادیکال‌های آزاد سلول‌های سالم بدن را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند بنابراین اضافه کردن آنتی اکسیدان‌ها به رژیم غذایی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. زیتون حاوی آنتوسیانین است که به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. در واقع مواد آنتی اکسیدان‌ها، رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین برده، از تخریب سلول ها توسط این رادیکال ها پیشگیری می کنند.

التهاب کرونیکی و استرس اکسیداتیو، دلایل اصلی پیشرفت سرطان هستند. زیتون حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی فراوانی است و می‌تواند از ترکیب خطرناک التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو مزمن جلوگیری کند.

زیتون سیاه منبع شناخته‌ شده ویتامین E است که در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بافت چربی سریع عمل می‌کند. بسیاری از کارشناسان تأیید کرده‌اند که یک رژیم غذایی حاوی روغن زیتون و زیتون منجر به کاهش خطر وقوع سرطان روده بزرگ می‌شود.

خواص زیتون برای پوکی استخوان

پوکی استخوان از طریق کاهش حجم و کیفیت استخوان ارزیابی می‌شود. این اتفاق احتمال شکستگی‌های استخوان را افزایش می‌دهد. میزان پوکی استخوان در کشورهای حوزه‌ی مدیترانه‌ کمتر از سایر کشورهای اروپایی است. دانشمندان تصور می‌کنند که «زیتون» عامل این اتفاق است.

تحقیقات نشان داده‌اند که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون و روغن زیتون از کاهش حجم استخوان در حیوانات جلوگیری کرده‌اند. متأسفانه در این زمینه تحقیقات کافی بر روی انسان‌ها انجام نگرفته است، ولی ارتباط بین رژیم مدیترانه‌ای و کاهش شکستگی‌ها، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تأثیر مثبت زیتون بر روی استخوان‌ها باشد.

خواص زیتون

خواص زیتون در بارداری

زیتون و روغن آن نقشی اساسی در رشد جنین در طول دوران بارداری ایفا می‌کند و کمبودش اثرات مضری بر رشد بچه خواهد داشت. مطالعات نشان داده رشد فرزندانی که مادرانشان در دوران حاملگی از زیتون و روغن زیتون استفاده کرده‌اند، از لحاظ قد، وزن، رفتار و واکنش‌های رفتاری، بهتر هستند. با توجه به اینکه جنین برای رشد نیاز به انواع ویتامین‌ها و به ویژه ویتامین E دارد، با وجودیکه این ویتامین در روغن زیتون چندان فراوان نیست، اما کیفیت کافی را به علت مقاومتش در مقابل اکسیداسیون، دارا می‌باشد. بنابراین از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. از آنجا که مقدار و نوع غذایی که در دوران بارداری مصرف می شود، نقش مهمی در تطبیق سوخت و سازی که در مادر و رابطه‌اش با جنین ایجاد می‌شود، دارد، لذا استفاده از روغن زیتون در بارداری بسیار موثر خواهد بود.

از دیگر خواص زیتون وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی ضد التهاب موجود در آن است، که به عنوان یک ایبوپروفن طبیعی عمل می‌کند. روغن زیتون شامل oleocanthal است که یک ماده با خواص ضد التهابی می‌باشد و بسیار شبیه به خواص داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی عمل می‌کند، به طوری که حدود 50 گرم روغن زیتون مقدار زیادی oleocanthal با خواص ضد التهابی دارد که شبیه به 10 دوز ایبوپروفن برای بزرگسالان عمل می‌کند که این می‌تواند اثباتی در مورد خواص درمانی قوی زیتون باشد.

در دوران بارداری به علت تاثیر هورمونها، حرکت طبیعی روده‌ها کاهش یافته و یبوست ایجاد می‌شود، از فواید مصرف و خوردن زیتون و روغن زیتون در بارداری، رفع یبوست این دوران خواهد بود.

زیتون، سرشار از آهن است، با توجه به اینکه در دوران بـارداری نیـاز بدن به آهن افزایش چشمگیری می‌یابد، مصرف زیتون در بارداری بسیار مفید خواهد بود. در واقع توانایی سلول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن در سراسر بدن در راه مناسب، وابسته به حضور آهن در خون است. اگر بدن زنان در دوران بارداری دچار کمبود آهن باشد، بافت‌های بدن و جنین به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کنند و موجب ایجاد اختلال در رشد جنین می‌گردد. همچنین، آهن برای فرآیند تولید انرژی در بدن ضروری است. علاوه بر این، عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم‌ها و سیستم ایمنی بستگی به مقدار کافی آهن موجود در بدن دارد.

خواص زیتون برای پوست و مو

زیتون سیاه حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث محافظت و مرطوب نگه‌داشتن و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون پوست را از اشعه خطرناک UV محافظت می‌کند و این بدان معنی است که ما را از پیری زودرس و بروز سرطان پوست محافظت می‌کند. بهترین زمان مصرف روغن زیتون بعد از دوش گرفتن است، اما همانگونه که در بالا نیز اشاره شد شما نباید آن را به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا در نهایت با سوختگی مواجه می‌شوید. اگر به دنبال ترکیبی تقویت‌کننده برای موی خود هستید، از مخلوط روغن زیتون با یک زرده تخم‌ مرغ استفاده کنید و آن را بر روی موی خود قرار دهید و بعد از ۵ دقیقه موی خود را بشویید تا متوجه نخستین اثرات معجزه‌آسای آن شوید.

روغن زیتون به درمان ورم وزخم معده ناشی از برخی باکتری های خاص کمک می کند. روغن زیتون به جلوگیری از زخم معده و درمان اینگونه زخم ها که به سبب وجود نوع خاصی از باکتری به وجود می آید کمک می کند.تحقیقات اولیه و آزمایشگاهی نشان می دهد ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون برای درمان آثار بیماری های ناشی از وجود این باکتری ها مفید واقع می شود.به گفته محققان برخی دیگر از انواع محصولات مثل چای، سبز و شاتوت نیز حاوی مواد آنتی اکسیدان هستند و می توانند از فعالیت این باکتری ها و تکثیر آنها جلوگیری کنند.

مضرات زیتون

گرچه فواید روغن زیتون بسیار بیشتر از مضرات آن است، اما این محصول هم ضررهایی دارد.

با گرم شدن، کمی از طعم و بوی این روغن از دست می‌رود.

گرم شدن در دمای بالا می‌تواند باعث بی ثباتی و ناپایداری روغن شود، که باعث ایجاد بیماری های قلبی در مصرف کنندگان شود.

مصرف زیاد میوه زیتون سبب لاغری، بی‌خوابی واختلالات تنفسی می‌شود.

آیا زیتون چاق کننده است؟

استفاده از هر ماده غذایی باید به صورت متعادل باشد و با زیاده روی در مصرف بدن را چاق می نماید اما زیتون به دلیل طعم متفاوت آن کمتر احتمال دارد فردی به صورت افراطی میل کند با این حال اگر چنین فردی موجود باشد و بتواند به مقدار زیاد زیتون میل نماید به دلیل وجود سدیم بیش از اندازه در زیتون آن هم به دلیل ماندگاری زیتون در آب و نمک باعث احتباس آب در بدن و در نهایت اضافه وزن می گردد هر صد گرم زیتنون دارای 65 درصد سدیم است که مقدار قابل توجهی می باشد همچنین باعث افزایش فشار خون می گردد.البته میزان وزن آب با چربی متفاوت است ولی بدن شما را چاق می نماید و وزن را بالا می برد متخصصان علم تغذیه میزان ده الی پانزده عدد زیتون را برای رژیم غذایی روزانه توصیه می نمایند.

مواد تشکیل دهنده زیتون: اسیدهای چرب اشباع نشده

زیتون سبز میوه های نارس درخت زیتون است ، آنهایی که سیاه هستند کاملا رسیده هستند. هر دو سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند ، که - به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم - قرار است از بیماری های قلبی عروقی محافظت کنند. زیتون سرشار از سدیم ، کلسیم ، فسفر و آهن است . محتوای زیتون سیاه از زیتون سبز بیشتر است. ویتامین ها نیز در هر دو میوه یافت می شوند ، به عنوان مثال ویتامین A و اسید فولیک .

علاوه بر این ، مواد گیاهی ثانویه وجود دارد که باعث تقویت سلامتی می شوند. انرژی زیتون سیاه کاملاً با 185 کیلو کالری در هر 100 گرم است. میوه های سبز حدود 140 کیلو کالری دارند. به دلیل ماریناد ، زیتون اغلب حاوی نمک زیادی است.

خواص زیتون |معجزه زیتون در بارداری وبیماری معده

زیتون برای قلب مفید است

این میوه های بیضی شکل حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند - نوعی چربی که کلسترول بد را کاهش می دهد و در عین حال سطح کلسترول خوب را حفظ می کند. خواص آنتی اکسیدانی قوی زیتون همچنین از استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن محافظت می کند و خطر مشکلات قلبی را کاهش می دهد. در نهایت، آنها گردش خون را تقویت می کنند. پزشکان و افراد عادی به مدت طولانی فواید زیتون و روغن زیتون را مشاهده کرده اند.

مطالعات به طور مداوم فواید پیشگیرانه زیتون را برای بیماری های قلبی نشان داده اند. تحقیقات بیشتر نشان داده است که حتی در افرادی که از قبل در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی هستند، روغن زیتون به بهبود سلامت کمک می کند. این نه تنها برای افرادی که به دنبال اقدامات پیشگیرانه بهداشتی هستند، بلکه برای قدرت شفابخش زیتون کوچک اما قدرتمند است.

خواص ضد التهابی زیتون

پلی فنول های موجود در زیتون التهاب مزمن را در بدن کاهش می دهد و از آسیب بافتی مرتبط جلوگیری می کند. البته برای بهترین اثر مصرف آنها باید با سایر مواد غذایی مفید مانند میوه ها و سبزیجات ترکیب شود.

سلامت استخوان با زیتون

پلی فنول ها مزایای زیتون را برای تراکم مواد معدنی استخوان توضیح می دهند. پوکی استخوان یک نگرانی رو به رشد است، به ویژه در بین افراد 65 سال و بالاتر. به گفته متخصصان، این بیماری زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند، اما هیچ یک از آنها مصون نیستند. موسسه ملی بهداشت خوردن زیتون را گزینه ای برای پیشگیری از پوکی استخوان می نامد. به عنوان مثال، در یک مطالعه در سال 2016، زیتون، روغن زیتون و پلی فنول ها همه فواید قابل اندازه گیری نشان دادند.

پوکی استخوان می تواند ویرانگر باشد و باعث شکستگی استخوان، حالت قوز کرده و درد بیشتر شود. کارشناسان توصیه می کنند که این بیماری می تواند در طول زمان بدون توجه در مراحل اولیه خود ایجاد شود، بنابراین رژیم پیشگیری خود را از هم اکنون شروع کنید.

زیتون برای مغز مفید است

از آنجایی که این میوه ها به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از التهاب کمک می کنند، به این معنی است که از مغز در برابر آسیب های مضر و بالقوه غیرقابل برگشت محافظت می کنند. علاوه بر این، آنها حاوی ویتامین E هستند که حافظه را تقویت می کند.

اثر مثبت زیتون بر قند خون

دلیل دیگر برای خوردن بیشتر زیتون این است که قند خون را تنظیم می کند. این عمدتا به دلیل اسیدهای اولئیک و پلی فنول های موجود در آن است.

آنتی اکسیدان های ضد سرطان زیتون

تحقیقات در دهه های گذشته به این نتیجه رسیده است که روغن زیتون توانایی قابل توجهی در پیشگیری از سرطان های خاص دارد. با این حال، تا سال های اخیر، تعیین علت دقیق آن دشوار بود. اجماع فعلی نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در زیتون ممکن است کلید پیشگیری از سرطان باشد. این بر اساس مطالعاتی مانند این است که محتوای آنتی اکسیدانی بالای زیتون و روغن زیتون را نشان می دهد. به نظر می رسد که محتوای آنتی اکسیدانی در زیتون و سپس روغن زیتون فوق بکر تیمار شده است، بالاترین مقدار را دارد.

کاهش التهاب و درد آرتریت زیتون

بنیاد آرتریت اشاره می کند که افزودن روغن زیتون به رژیم غذایی روزانه می تواند به کاهش التهاب ناشی از این وضعیت دردناک کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که این به دلیل ترکیبی به نام اولئوکانتال است. این ترکیب از ظهور آنزیم های خاصی که باعث تحریک التهاب در بدن می شوند جلوگیری می کند. به گفته متخصصان، این مکانیسم مشابه روشی است که داروی ضد التهاب ایبوپروفن در برابر درد عمل می کند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما اگر این داده ها مطابقت داشته باشند، این خبر می تواند به این معنی باشد که روغن زیتون یک جایگزین طبیعی برای برخی از داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، موترین و سلبرکس است.

زیتون و درمان طبیعی زخم

علائم می تواند شدید و دردناک باشد. افراد مبتلا به زخم ممکن است احساس سوزش در معده و یا مری، رفلاکس اسید، استفراغ، تورم و از دست دادن اشتها را تجربه کنند. امروزه اعتقاد بر این است که درصد قابل توجهی از زخم ها توسط باکتری هلیکوباکتر پیلوری ایجاد می شود. داده های محققان نشان می دهد که مصرف روغن زیتون ممکن است از رشد باکتری ها جلوگیری کند. به نظر می رسد مکانیسم تا کنون آنتی اکسیدان های موجود در زیتون باشد. در مطالعات روغن زیتون بر روی هشت سویه مختلف هلیکوباکتر پیلوری موثر بود که سه تای آن ها به آنتی بیوتیک های استاندارد مقاوم بودند.

زیتون و چربی خوب

مسلماً، زیتون یک میوه " غنی " است که به طور متوسط حاوی 15٪ لیپید است، اما اساساً چربی خوبی است! در واقع، سرشار از اسیدهای چرب امگا 9، به ویژه اسید اولئیک است که اثر ضد التهابی دارد، اما از سیستم قلبی عروقی نیز محافظت می کند. زیتون سبز حاوی 8.8 گرم در 100 گرم و سیاه 10.2 گرم است. بنابراین، اثر هیپوکلسترولمی (افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد) که به روغن زیتون نسبت داده می شود تا حدودی به دلیل امگا 9 است.

کالری زیتون

به یاد داشته باشید که زیتون بیش از 75٪ غرق آب است. اگر میزان کالری آن برای یک میوه کمی بالا باشد حداقل 140 کیلو کالری برای 100 گرم نباید آن را منع کرد، بلکه بهتر است آن را با سایر شیرینی های شیرین مانند ترد (545 کیلو کالری / 100 گرم) و سوسیس (418 کیلو کالری) مقایسه کنید. فقط زیتون سیاه در روغن و 332 کیلو کالری آن در هر 100 گرم باید در حد اعتدال مصرف شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها