رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 328719

خواص نخود فرنگی را دقیق تر بدانید از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید

خواص نخود فرنگی را در ادامه مطلب می توانید بخوانید. این خوراکی هم بر لاغری و تنظیم کلسترول تاثیر می گذارد و هم ویژگیهای خاص دیگری نیز دارد که بهتر است بدانید.

html>

نخود سبز (Pisum sativum) دانه سبز با ماده مغذی است که در پوسته های سخت یافت می شود. آنها به دلیل دارا بودن نشاسته ، طعم کمی شیرینی دارند.

آنها حاوی مقادیر زیادی نشاسته ، فیبر غذایی ، پروتئین ، ویتامین ها و فیتوشیمیایی هستند که با بسیاری از فواید سلامتی همراه هستند.

نخود سبز به دلیل دارا بودن پروتئین زیاد به دلیل داشتن پروتئین زیاد گزینه خوبی برای گیاهخواران و گیاهخواران است. با این حال ، آنها فاقد چند اسید آمینه هستند که باید با سایر غذاهای سرشار از پروتئین تکمیل شوند.

مضرات نخود سبز

نخود سبز ممکن است منجر به عوارض جانبی در افراد خاص شود. همیشه قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود ، با پزشک مشورت کنید.

نخود سبز حاوی مواد مغذی مانند اسید فیتیک و لکتین است که ممکن است در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند. این ضد مواد مغذی همچنین ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود .

اسید فیتریک موجود در نخود فرنگی ممکن است مانع از جذب مواد معدنی مانند آهن و روی شود. این در نهایت می تواند به کمبودهای غذایی منجر شود.

لکتین های موجود در نخود تازه می توانند تعادل ظریف سیستم ایمنی بدن و جمعیت باکتری موجود در روده را مختل کنند.

با این حال ، خیساندن ، تخمیر یا پختن نخود فرنگی به طور بالقوه می تواند این ماده مغذی را کاهش دهد .

نخود سبز از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و سرشار از مواد مغذی است. می توان آنها را به سوپ ها ، خورش ها ، سالادها و غذاهای مختلف دیگر اضافه کرد. آنها سرشار از گیاهان دارویی هستند که می توانند به مدیریت قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان ، اختلالات قلبی عروقی و دیابت را کاهش دهند.

با این حال ، نسبت به مواد مغذی آنها احتیاط کنید. با خیساندن ، تخمیر یا پختن آنها می توان این موارد را کاهش داد. آنها را به درستی آماده کنید .

حقایق تغذیه نخود سبز

یک وعده نخود (100 گرم) دارای:

79 کالری 65 میکروگرم فولات
13 گرم کربوهیدرات 2.090 میلی گرم نیاسین
4/4 گرم پروتئین 0.266 میلی گرم تیامین
فیبر ویتامین B6

نخود فرنگی منبع عالی ویتامین A (765 IU) ، ویتامین C (40 میلی گرم) ، ویتامین E (0.13) و ویتامین K (24.8 میکروگرم) است.

آنها سرشار از مواد معدنی هستند ، مانند سلنیوم (1.8 میکروگرم) و روی (1.24 میلی گرم) ، و مواد مغذی گیاهی مانند ß کاروتن (449 میکروگرم) و لوتئین-زاکسانتین (2477 میکروگرم) .

فلاوانول ها ، مانند کاتچین و اپیکاتچین ، اسیدهای فنولیک (کافئین و اسید فروولیک) و ساپونین ها تعدادی از گیاهان دارویی موجود در نخود فرنگی هستند (1).

در بخش بعدی ، عمده مزایای سلامتی نخود سبز را بررسی خواهیم کرد.

خواص نخود فرنگی
نخود فرنگی و سلامتی

خواص نخود فرنگی

نخود فرنگی، منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلول های خونی است که کمبود آنها باعث کم خونی، خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می گردد.

نخود فرنگی همچنین منبعی از ویتامین c است که بسیاری از سلول های تولید کننده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکال های آزاد محافظت می نماید.

با نگاهی به جدول ترکیبات مواد مغذی نخود فرنگی، میزان بالای ویتامین k که ویتامین مهمی در پروسه لخته شدن خون و نیز ساخت استخوان است مشخص می کند که نخود فرنگی منبع خوبی از این ماده مغذی برای حفظ سلامت است.

نخود فرنگی به دلیل دارابودن مواد نشاسته ای زیاد، از دیگر سبزی ها انرژی بیشتری دارد.

از آنجایی که این ماده غذایی کالری کمی دارد، مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است.

نخودفرنگی غنی از فیبرهای غذایی است، به همین دلیل برای کسانی که از یبوست رنج می‏برند، مفید است.

مطالعات نشان داده است که مصرف نخود‏فرنگی برای افرادی که دارای کلسترول خون بالایی هستند، سودمند می‏باشد.

وجود مقادیر زیادی ویتامین C و آهن در نخودفرنگی موجب شده است که این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برای کم خونی فقر آهن مناسب باشد.

لوتئین (رنگدانه گیاهی) موجود در نخودفرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار وابسته به سن (AMD) و کاتاراکت (آب مروارید) کمک می ‏کند.

نخودفرنگی به عنوان یک پشتیبان برای تولید انرژی، عملکرد سیستم عصبی و متابولیسم کربوهیدرات‏ها شناخته شده است.از این رو مصرف آن در مادران باردار بسیار مفید است.

نخودفرنگی به واسطه آن سری از مواد مغذی که برای نگهداری و حفظ سلامت استخوان‏ ها مهم و کارآمد می‏باشد به آمادگی بدن کمک می‏کند. این ماده غذایی سرشار از ویتامین K می ‏باشد.

نخود فرنگی منبعی از فولیک اسید و ویتامین B6نیز است. این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که زنان یائسه‌ای که از کمبود میزان فولیک‌اسید خود اطلاعی ندارند بوسیله مکملهایی که فولیک اسید دارند،‌ میزان هموسستئین در آنها کاهش می‌یابد.

فولیک اسید و ویتامین B6 موجود در نخودفرنگی برای ارتقای سلامت قلب و عروق افراد بسیار نافع است.

غنی بودن نخود‏فرنگی از آنتی اکسیدان‏هایی مانند ویتامین C، به پیشگیری از بروز سرطان ‏ها کمک می ‏کند.

به علاوه وجود ریزمغذی های منگنز و منیزیم که از ریزمغذی های جزیی به شمار می آیند آن را به ماده غذایی مناسبی تبدیل کرده است.

خوردن پخته ی آن با عسل جهت سرفه و پاک کردن ریه و درد سینه و نرم کردن آن ها و از بین بردن اخلاط فاسد و خارج کردن فضولات کثیف از امعاء مفید است .

مصرف نخود فرنگی موجب ازدیاد شیر مادر میشود.

فواید نخود فرنگی
تاثیر نخود فرنگی بر بدن

بالا بردن سلامتی بوسیله نخودفرنگی

ویتامینC موجود در نخود فرنگی، از ابتلاء به سرطان جلوگیری می‌نماید. مشاهده شده است که جذب بالای ویتامین C باعث کاهش ابتلاء به انواع سرطانها می‌گردد که از آن جمله میتوان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، ‌ریه و پانکراس و همچنین سرطانهایی که به هورمونهای جنسی مربوط می‌باشند مانند سرطان سینه، پرستات، ‌مثانه و سرطان تخمدان اشاره نمود.

ویتامین C، اولین و موثرترین محافظ آنتی اکسیدانی در بدن است. ویتامین C، از تخریب سلولهای ساختاری مانند DNA، جلوگیری می‌کند و به بدن برای مقابله با آلودگیهای محیطی و سموم شیمیایی کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

خواص نخود فرنگی برای لاغری

نخودفرنگی یک ماده غذایی کم کالری و کم چرب و حاوی پروتئین است. در واقع در هر فنجان نخودفرنگی ۱۳۴ کالری وجود دارد و همانطور که گفتیم سرشار از فیبر می باشد. برای همین هم این ماده غذایی در کاهش وزن بسیار موثر عمل می کند. اگر قصد لاغری دارید سوپ سبزیجات تهیه کرده و داخل آن نخودفرنگی بریزید. در این صورت سوپ تان حاوی ۹ گرم فیبر و ۹ گرم پروتئین می شود که جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. توصیه می کنیم قبل از صرف غذای اصلی تان اول سوپ بخورید. در این صورت حجم زیادی از معده تان اشغال می شود و دیگر میلی به پرخوری نخواهید داشت.

نخود فرنگی و کلسترول

نخود فرنگی منبع خوب پکتین و فیبرهای غذایی دیگری است که میزان کلسترول خون را کاهش می دهد. اگر از کلسترول بالا رنج می برید حتماً نخود فرنگی را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید.

ارتباط نخود فرنگی در بارداری

نخود فرنگی یا نخود سبز، حاوی مقادیر فراوان ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین است که همه ی این مواد در حد اعتدال برای دوران بارداری مفید محسوب می شوند.
اگرچه در منابع طب سنتی برای زیاده روی در مصرف نخود فرنگی، خاصیت عقیم شدن و ناباروری ذکر شده است، با این حال در پزشکی مدرن چنین چیزی شایعه محسوب می شود و زنان به خصوص در دوران بارداری می توانند با خیال راحت از مصرف نخود فرنگی (سبز) و خواص بیشمار آن بهره ببرند.

مبارزه با رادیکال های آزاد با نخود فرنگی

نصف فنجان نخودفرنگی پخته شده ۲۵ درصد نیاز روزانه ما به منگنز را تامین می کند. منگنز یکی از عناصر کلیدی آنزیمی است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند. متاسفانه کار رادیکال های آزاد تخریب و آسیب رسانی به سلول های بدن است. این رادیکا ل های شوم می توانند باعث رشد برخی از سرطان ها شده و به غشای سلول ها و DNA ما آسیب برسانند. برای همین لازم است تمام تلاش خود را برای مقابله با این رادیکال های آزاد انجام دهید.

دیگر خواص نخود فرنگی

نخود حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. اینها برای بدن انسان از اهمیت اساسی برخوردار است ، زیرا به تنهایی نمی تواند آنها را تشکیل دهد. دلیل دیگر سالم بودن نخود فرنگی این است که حاوی ویتامین های زیادی است . نخود فرنگی علاوه بر بتاکاروتن ، دارای تعداد زیادی ویتامین B است و همچنین حاوی ویتامین C است. نخود همچنین می تواند دارای مواد معدنی باشد: منیزیم ، آهن ، کلسیم و روی آن را به یک غذای مخصوص سبزیجات تبدیل می کند.

در عین حال ، نخود تازه کالری فوق العاده کمی دارد: 100 گرم فقط 80 کالری دارد . علاوه بر این ، میزان نیترات موجود در نخود فرنگی کم است.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص نخود برای مو سایر خواص آن
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها